Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarındaki Edebî Sanatların 7E Modeline Göre Öğretimi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 207 - 230, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.46174

Öz

Bu çalışmada yapılandırmacı yaklaşıma dayalı edebiyat eğitimindeki edebî sanatların verimli öğretiminin gerçekleştirilebilmesi
için 7E Modeli uygulanmıştır. Yazılı ve sözlü ifadede bağlaşıklık, tutarlılık ve üslubun gelişmesi için edebî sanatların öğrenimi
önemlidir. 7E Modelinin, merak uyandırma (excite), keşfetme (explore), açıklama (explain), derinleştirme (elaborate),
ilişkilendirme (extend), paylaşma/değişim (exchange) ve değerlendirme (evaluate) basamaklarıyla, Ortaöğretim Edebiyat ders
kitaplarındaki edebî sanatlar konusu çerçevesinde etkinlikler düzenlenmiştir. 9-12. Sınıf Edebiyat Öğretim Programında (2018)
geçen kazanımlar çerçevesinde edebî sanatların, ne şekilde ele alındığı, ele alınan sanatların ne şekilde öğretildiği, hangi
etkinliklerden yararlanıldığı ve bu etkinliklerin yeterlilik seviyeleri değerlendirilmiştir. Araştırma karma araştırma
yöntemlerinden yakınsayan paralel desen türüne göre planlanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak ön test- son test tekniği,
nitel veri toplama aracı olarak ise görüşme, eylem araştırması ve 7E modeli temelli edebî sanat öğretimi etkinlikleri
uygulanmıştır. Doküman analizi yöntemiyle edebî sanatlar taranmıştır. Kontrol ile deney grupları belirlenmiş, ön test ile
sorunlar tespit edilmiş, 7E Modeli ile etkinlikler uygulanarak eylem araştırması yapılmıştır. Çalışılan söz konusu etkinliklerdeki
ve çalışma kâğıtlarındaki bulgular, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle konu ile ilgili
uzman görüşüne de başvurulmuştur.

Kaynakça

  • Akkoyunlu,B. ve Yılmaz,M. (2005). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18. Akpınar, Burhan (2010). “Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmenin, Öğrencinin ve Velinin Rolü”, Eğitime Bakış, s. 16.
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü. İlköğretim Online, 4(2).
  • Aksan, D.(2009). Türkçenin Gücü. Bilgi Yayınları: Ankara.
  • Aksan, D. (1990). “Türk Dili Zengin Bir Dil midir?”, A.Ü TÖMER Dil Dergisi, 21.
  • Argıt, C. (2006). Tanzimat’ tan Cumhuriyet’e Edebiyat Ders Kitapları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi.
  • Arslan, M. (2007). “Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Fakültesi Dergisi, 45-55.

Teaching of the Figures of Speech in Turkish Language and Literature Textbooks within the Framework of 7E Teaching Model

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 4, 207 - 230, 30.12.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.46174

Öz

In this study, 7E Teaching Model is adopted to accomplish efficient teaching of the figures of speech in literature education
based on the constructivist approach. Learning of the figures of speech is essential for the development of cohesion, consistency,
and style in written and oral expression. Activities of the 7E Teaching Model within the framework of the figures of speech in
High school Turkish Language and Literature Textbooks with the steps of exciting, exploring, explaining, elaborating,
extending, exchanging, and evaluating. Within the framework of the achievements in the 9th – 12th grades Literature
Curriculum, how the figures of speech were taught, what activities were utilized, and to what extent these activities were
efficient were evaluated. With 7E Teaching Model, the student used four language skills integrated into genre-oriented
literature teaching by becoming more active in the learning process and accomplished continual learning for the university
entrance exam. The research was planned according to the convergent parallel pattern type of mixed research methods. Pretestposttest technique as quantitative data collection tool, and interviews, action research and literary arts teaching activities based
on the 7E model were used as qualitative data collection tools

Kaynakça

  • Akkoyunlu,B. ve Yılmaz,M. (2005). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18. Akpınar, Burhan (2010). “Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmenin, Öğrencinin ve Velinin Rolü”, Eğitime Bakış, s. 16.
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı Kuramda Fen Öğretmeninin Rolü. İlköğretim Online, 4(2).
  • Aksan, D.(2009). Türkçenin Gücü. Bilgi Yayınları: Ankara.
  • Aksan, D. (1990). “Türk Dili Zengin Bir Dil midir?”, A.Ü TÖMER Dil Dergisi, 21.
  • Argıt, C. (2006). Tanzimat’ tan Cumhuriyet’e Edebiyat Ders Kitapları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi.
  • Arslan, M. (2007). “Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Fakültesi Dergisi, 45-55.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Feyza Özdemir Bu kişi benim

Celile Eren Ökten

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özdemir, F., & Ökten, C. E. (2020). Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarındaki Edebî Sanatların 7E Modeline Göre Öğretimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(4), 207-230. https://doi.org/10.29228/ijlet.46174