In the rapidly developing world, it is accepted that traditional language teaching approaches, in which the teacher provides the
information and the student is passive, lose their validity. Foreign language education is possible in environments where the
student actively participates, has motivation, can think critically, and cooperate. For this reason, different approaches have been
developed. One of these approaches is the project-based learning approach. Project-based learning is an innovative approach
that supports the student's own learning in foreign language teaching and brings life to the classroom. The aim of this
theoretical study is to give information about the history of the project-based learning approach, the application stages of the
approach, its benefits, limitations, its use in foreign language teaching, and examples of projects that can be applied in four
skills in teaching Turkish as a foreign language. For this reason, the sources related to the project-based learning approach in
Turkey and abroad were examined and the examples of the studies in which foreign language teaching with the project-based
learning approach were reviewed. Considering that it will also be beneficial in teaching Turkish as a foreign language, the
common benefits of the approach are presented.
Project-based learning approach project-based learning in foreign language teaching project-based learning in teaching Turkish as a foreign language teaching Turkish as a foreign language innovative learning models
Hızla gelişen dünyada, öğretmenin bilgiyi sağladığı öğrencinin pasif olduğu geleneksel dil öğretim yaklaşımlarının geçerliliğini kaybettiği kabul görmektedir. Yabancı dil eğitimi öğrencinin aktif katılım sağladığı, motivasyonunun olduğu, eleştirel düşünebildiği, iş birliği yapabileceği ortamlarda mümkün olmaktadır. Bu sebeple farklı yaklaşımlar geliştirilmiştir. Bu yaklaşımlardan bir tanesi de proje tabanlı öğrenme yaklaşımıdır. Proje tabanlı öğrenme, yabancı dil öğretiminde öğrencinin kendi öğrenmesini destekleyen, yaşamı sınıfa taşıyan yenilikçi bir yaklaşımdır. Bu kuramsal çalışmanın amacı proje tabanlı öğrenme yaklaşımının tarihçesi, yaklaşımın uygulama aşamaları, faydaları, sınırlılıkları, yabancı dil öğretiminde kullanımı ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dört beceride uygulanabilecek proje örnekleri ile ilgili bilgi vermektir. Bu nedenle yurt içindeki ve yurt dışındaki proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla ilgili kaynaklar incelenmiş ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla yabancı dil öğretimi yapılan çalışmaların örnekleri gözden geçirilmiştir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de fayda sağlayacağı düşünülerek yaklaşımın ortak yararları sunulmuştur.
Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı yabancı dil öğretiminde proje tabanlı öğrenme yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde proje tabanlı öğrenme Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi Yenilikçi öğrenme modelleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 3 |