Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Daniel Rondeau’nun İstanbul’unda Mekân, Kimlik ve Oryantalizm

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 323 - 334, 30.09.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1697105

Öz

İnsanlık tarihinin başlarından beri, seyahat insanlar üzerinde derin bir etki bırakmıştır. Seyyah etme, keşfetme, bilinmeyen manzaraları ve yeni kültürleri keşfetme arzusu, kolektif hayal gücüne kök salmış bir kaçış ihtiyacını yansıtır insanın. 19. yüzyıldan itibaren, insan hareketlilikleri, bilimsel, dini, politik veya kişisel gibi çeşitli nedenlerle yoğunlaşmıştır. Bu dönemin simgesel figürleri olan gezgin yazarlar, seyahat deneyimlerini gerçekçilikle hayal gücü arasında, somut gözlemlerle egzotik fantezilerini seyahatnamelerde kaydetmişlerdir. Bu metinler, Batı resim ve edebiyatını büyük ölçüde etkilemiş, oryantalist bir hayal gücünün inşasına katkıda bulunmuştur. Bu süreç, oryantalizm terimiyle tanımlanan entelektüel ve sanatsal bir akımın doğmasına yol açmıştır. Daniel Rondeau’nun İstanbul adlı eserinde, binlerce yıllık İstanbul şehrini, imparatorlukların başkenti ve medeniyetlerin tarihi kavşağı olarak anlatmaya çalışır. Şehri, kişisel izlenimlerini aktararak, çağdaş anekdotlar ve tarihsel hatırlatmalarla anlatır. Bu seyahat metninin anlatıcısı, şehrin kültürel ve zamansal katmanlarını keşfeden yazarın kendisidir. Bu çalışma, Daniel Rondeau'nun İstanbul eserinde yer alan oryantalist temsilleri analiz etmeyi ve yazarın 19. yüzyıl gezginlerinin edebi mirasını, tarih ve coğrafyanın kesişim noktasındaki bir şehre dair vizyonu aracılığıyla nasıl sürdürebileceğini veya yenileyebileceğini sorgulamayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Buket, A. (2011). Le Voyage mis en discours : récits, carnets, guides; approche sémiotique. [Thèse de doctorat de Sciences du Langage. Université Lumière Lyon 2 - Université d’Istanbul].
  • Bulut, Y. (2007). TDV İslâm Ansiklopedisi, 33. cilt. İSAM.
  • Couprie, A. (1986). Voyage et exotisme : thèmes et questions d'ensemble. Hatier.
  • Gannier, O. (2001). La Littérature du Voyage. Éditions Ellipses.
  • Hentsch, T. (1988). L’Orient İmaginaire – La vision politique, occidentale de l’Est Méditerranéen, Les éditions de Minuit.
  • Lewis, R. (2006). Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kadınlar, Seyahat, ve Osmanlı Haremi. (Ing. Çev. B.U-Aytemiz, Ş. Başlı). Kapı Yayınları.
  • Monceau, N. (2010). Istanbul. Robert Laffont. Collection Bouquins.
  • Rondeau, D. (2002). İstanbul. Gallimard. Édition Nil.
  • Rondeau, D. (2007). İstanbul. Çev. Barış Behramoğlu. Yayınevi Notos.
  • Said, E. (1989). Oryantalizm (trc. Selahaddin Ayaz). Pinar Yayınları.
  • Said, E. (2003). L'Orientalisme. L'Orient créé par l'Occident. Seuil.
  • Servantie, A. (2003). Le voyage à Istanbul : Byzance, Constantinople, Istanbul : voyage à la ville aux mille et un noms du Moyen âge au XXe siècle. Bruxelles Éd. Complexe.
  • Todorov, T. (1989). Nous et les autres. Edition du Seuil.

Spatiality, Identity, and Orientalism in Daniel Rondeau’s Istanbul

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 323 - 334, 30.09.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1697105

Öz

Since the dawn of humanity, travel has held a deep fascination for humankind. The desire to journey, to explore, and to discover unknown landscapes and new cultures reflects a longing for escape deeply rooted in the human imagination. From the 19th century onward, human mobility intensified, driven by a variety of motives—scientific, religious, political, or personal. Travel writers, emblematic figures of this era, recorded their experiences in narratives that oscillate between realism and imagination, between concrete observation and exotic fantasy. These texts greatly influenced Western literature and painting, contributing to the construction of an orientalist imaginary. This process gave rise to an intellectual and artistic movement known as Orientalism. In his work Istanbul, Rondeau sets out to recount the ancient city of Istanbul, capital of empires and a historical crossroads of civilizations. He narrates the city through his personal impressions, blending contemporary anecdotes with historical recollections. This study aims to analyze the orientalist representations present in Daniel Rondeau’s Istanbul, and to examine how the author perpetuates or renews the literary legacy of 19th-century travel writers through his vision of a city located at the crossroads of history and geography.

Teşekkür

Sayın Editör ; « L’Espace, l’Identité et l’Orientalisme dans Istanbul de Daniel Rondeau » adlı makale çalışmamı derginizde yayınlanmasını istiyorum. iyi çalışmalar dilerim.

Kaynakça

  • Buket, A. (2011). Le Voyage mis en discours : récits, carnets, guides; approche sémiotique. [Thèse de doctorat de Sciences du Langage. Université Lumière Lyon 2 - Université d’Istanbul].
  • Bulut, Y. (2007). TDV İslâm Ansiklopedisi, 33. cilt. İSAM.
  • Couprie, A. (1986). Voyage et exotisme : thèmes et questions d'ensemble. Hatier.
  • Gannier, O. (2001). La Littérature du Voyage. Éditions Ellipses.
  • Hentsch, T. (1988). L’Orient İmaginaire – La vision politique, occidentale de l’Est Méditerranéen, Les éditions de Minuit.
  • Lewis, R. (2006). Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kadınlar, Seyahat, ve Osmanlı Haremi. (Ing. Çev. B.U-Aytemiz, Ş. Başlı). Kapı Yayınları.
  • Monceau, N. (2010). Istanbul. Robert Laffont. Collection Bouquins.
  • Rondeau, D. (2002). İstanbul. Gallimard. Édition Nil.
  • Rondeau, D. (2007). İstanbul. Çev. Barış Behramoğlu. Yayınevi Notos.
  • Said, E. (1989). Oryantalizm (trc. Selahaddin Ayaz). Pinar Yayınları.
  • Said, E. (2003). L'Orientalisme. L'Orient créé par l'Occident. Seuil.
  • Servantie, A. (2003). Le voyage à Istanbul : Byzance, Constantinople, Istanbul : voyage à la ville aux mille et un noms du Moyen âge au XXe siècle. Bruxelles Éd. Complexe.
  • Todorov, T. (1989). Nous et les autres. Edition du Seuil.

L’Espace, l’Identité et l’Orientalisme dans Istanbul de Daniel Rondeau

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 3, 323 - 334, 30.09.2025
https://doi.org/10.71084/ijlet.1697105

Öz

Résumé
Depuis les débuts de l’humanité, le voyage exerce une fascination profonde sur les hommes. Le désir de voyager, d’explorer, de découvrir des paysages inconnus et des cultures nouvelles traduit un besoin d’évasion enraciné dans l’imaginaire de l’homme. À partir du XIXe siècle, les déplacements humains s’intensifient, motivés par des raisons variées — scientifiques, religieuses, politiques ou personnelles. Les écrivains-voyageurs, figures emblématiques de cette époque, ont consigné leurs expériences dans des récits de voyage qui oscillent entre réalisme et imagination, entre observation concrète et fantasmes exotiques. Ces textes ont largement influencé la peinture et la littérature occidentales, contribuant à la construction d’un imaginaire orientaliste. Ce processus donna naissance à un courant intellectuel et artistique que l’on désigne sous le terme d’orientalisme. Dans son ouvrage Istanbul, Rondeau entreprend de raconter la ville millénaire d’Istanbul, capitale d’Empires et carrefour historique de civilisations. Il en fait le récit à travers ses impressions personnelles, mêlant anecdotes contemporaines et rappels historiques. Ce travail se propose d’analyser les représentations orientalistes présentes dans Istanbul de Daniel Rondeau, et d’interroger la manière dont l’auteur perpétue ou renouvelle l’héritage littéraire des voyageurs du XIXe siècle à travers sa vision d’une ville située à la croisée de l’histoire et de la géographie.

Kaynakça

  • Buket, A. (2011). Le Voyage mis en discours : récits, carnets, guides; approche sémiotique. [Thèse de doctorat de Sciences du Langage. Université Lumière Lyon 2 - Université d’Istanbul].
  • Bulut, Y. (2007). TDV İslâm Ansiklopedisi, 33. cilt. İSAM.
  • Couprie, A. (1986). Voyage et exotisme : thèmes et questions d'ensemble. Hatier.
  • Gannier, O. (2001). La Littérature du Voyage. Éditions Ellipses.
  • Hentsch, T. (1988). L’Orient İmaginaire – La vision politique, occidentale de l’Est Méditerranéen, Les éditions de Minuit.
  • Lewis, R. (2006). Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kadınlar, Seyahat, ve Osmanlı Haremi. (Ing. Çev. B.U-Aytemiz, Ş. Başlı). Kapı Yayınları.
  • Monceau, N. (2010). Istanbul. Robert Laffont. Collection Bouquins.
  • Rondeau, D. (2002). İstanbul. Gallimard. Édition Nil.
  • Rondeau, D. (2007). İstanbul. Çev. Barış Behramoğlu. Yayınevi Notos.
  • Said, E. (1989). Oryantalizm (trc. Selahaddin Ayaz). Pinar Yayınları.
  • Said, E. (2003). L'Orientalisme. L'Orient créé par l'Occident. Seuil.
  • Servantie, A. (2003). Le voyage à Istanbul : Byzance, Constantinople, Istanbul : voyage à la ville aux mille et un noms du Moyen âge au XXe siècle. Bruxelles Éd. Complexe.
  • Todorov, T. (1989). Nous et les autres. Edition du Seuil.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Fransızca
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hamza Kuzucu 0000-0002-8244-0389

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 15 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kuzucu, H. (2025). L’Espace, l’Identité et l’Orientalisme dans Istanbul de Daniel Rondeau. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 13(3), 323-334. https://doi.org/10.71084/ijlet.1697105