Bu
çalışmada, eğitim yönetimi alanının bilimleşme sürecinde yaşadığı gelişmeler
üzerinde durulmaktadır. Üretilen kuramların deneylenme alanı olan eğitim örgütlerinde
lider olan kişilerin kuramlardan ve gelişimden haberdar olması ve
uygulanabilirliğini test etmesi gerekmektedir. Bunun yapılabilmesi için ise
okul lideri olan kişilerin, bilgi toplumu özelinde bilimsel süreçlerden
haberdar olacak şekilde yetiştirilmesi şarttır. Bu nedenle bu çalışmada; alanda yaşanan gelişmeler, hem kuramsal
bağlamda hem de uygulama alanı olarak okul ve okuldaki liderlik algısı
açısından ele alınmıştır. Bir sosyal bilim alanı olarak eğitim yönetimi
özelinde, doğa bilimleri ve sosyal bilimler ayrışmasının oluşturduğu çatışma
tarihsel bir süreç içinde irdelenmiştir.
Paradigma kavramı ile hız kazanan kuramsal bakış açısındaki
değişim, değişimin kaynağını oluşturan
olgu - değer ikiliği üzerinde durulmuştur.
Kuramsal alanda ortaya çıkan yeni eğilimler ve eğitim bilimlerinin
uygulama alanı olarak kabul edilen okul örgütleri ve bu örgütler içerisinde
bulunan okul müdürleri yani ‘okul liderlerine’ bakıştaki değişim “eski bilim” ve “yeni bilim bağlamında”
irdelenmiş ve son gelişimler ışığında ortaya çıkan liderlik türlerinin neler
olduğu araştırılmıştır. Son olarak uygulayıcı olan okul liderlerinin Türkiye
bağlamında eğitim süreçlerinin nasıl işlediği üzerinde durulmuştur. Sonuç
olarak, eğitim bilimleri alanının, yönetim kuramları, örgüt kuramları ve
liderlik algısındaki değişim bakımından birbirine paralel bir seyir izlediği
ancak okul lideri yetiştirme sürecinin yeteri kadar alanı destekleyici olmadığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |