The purpose of
this study is to research relations between occupational burnouts of classroom
teachers who work in the primary schools and levels of the occupational
burnouts. The data was collected from 240 teachers who work in 10 elementary
schools which are affiliated to the Ministry of National Education in Surmene
district of Trabzon in 2017-2018 academic year, to create relational screening
model. Job satisfaction mentioned in the research had been measured with the
scale of Minnesota Satisfaction Questionnaire which was improved by
Weiss,Dawis,England and Lofquist (1967) and adapted to Turkish by Baycan (1985)
and occupational burnout had been measured with “Maslach’s Burnout Inventory’’ which was improved by Maslach
and Jackson(1981) . Furthermore “Personal
Information Form” had been created to identify demographic variables.
The research
shows that, when we examine the job satisfaction and the occupational burnouts
of the class teachers, emotional exhaustion has a negative significant
relationship with endogenous satisfaction exogenous satisfaction and general
satisfaction. The level of desensitization has a negative significant
relationship with endogenous satisfaction exogenous satisfaction and general
satisfaction. It can be seen that, The extent of desensitization has a negative
significant relationship in medium level with endogenous satisfaction,
exogenous satisfaction and general satisfaction. The regression results also
show that the job satisfaction of the class teachers has a medium level and
significant relation with occupational burnout level. This means, job
satisfaction of class teachers were to form the forty six percent of the
occupational burnout. When standardized (β) factor and t-scores were examined,
it can be said that the job satisfaction of classroom teachers is a significant
precursor of level of occupational burnout.
Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda
görev yapan sınıf öğretmenlerin iş doyumları ve mesleki tükenmişlik düzeyleri
arasındaki ilişkilerinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini 2017–2018
eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Trabzon ili Sürmene
ilçesinde 10 ilkokulda görev yapmakta olan 240 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada iş doyumu, Weiss,
Dawis, England ve Lofquist (1967) tarafından geliştirilmiş olan ve Baycan
tarafından (1985) Türkçeye uyarlanan Minnesota İş Doyum ölçeği ile, mesleki tükenmişlik ise, Maslach ve
Jackson (1981) tarafından geliştirilen “Maslach Tükenmişlik Envanteri” ile ölçülmüştür. Ayrıca demografik değişkenlerin belirlenmesine
yönelik “Kişisel Bilgi Formu” oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda sınıf
öğretmenlerinin iş doyumu ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişkiye
bakıldığında ise duygusal tükenme; iç kaynaklı doyum, dış kaynaklı doyum ve
genel doyum ile orta düzeyde anlamlı negatif bir ilişkiye sahip olduğu
görülmektedir. Duyarsızlaşma boyutu ise; iç kaynaklı doyum, dış kaynaklı doyum
ve genel doyum ile orta düzeyde anlamlı negatif bir ilişkiye sahip olduğu
görülmektedir.
Ayrıca regresyon
analizi sonucunda sınıf öğretmenlerinin iş doyumu, mesleki tükenmişlik düzeyi
ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. Buna göre
sınıf öğretmenlerinin iş doyumu, mesleki tükenmişlik düzeyinin % 46’sını
açıklamaktadır. Standardize edilmiş (β)
katsayısı ve t değerleri incelendiğinde Sınıf öğretmenlerinin iş doyumu,
mesleki tükenmişlik düzeyinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |