Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR SOSYAL SORUMLULUK ALANI OLARAK AFET EĞİTİMLERİ

Yıl 2019, , 101 - 110, 28.02.2019
https://doi.org/10.29064/ijma.523265

Öz

Afetler toplulukları
derinden etkileyen ve can ve maddi kayıplara neden olan tehlikelerin olumsuz
sonuçlarıdır. Afetlerle baş edebilecek sistemlerin kurulması kadar toplumun
afetlere dirençli hale getirilmesi de önemli bir konudur. Bir ülkenin her
anlamda sorunlarla baş edebilecek seviyede güçlü hale getirilmesinin anahtarı
ise eğitimdir. Eğitim toplulukların bulunduğu çevre ile uyumlu yaşamasını
sağlayan önemli bir unsurlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, afet
eğitimlerinin afete dirençli toplumların oluşturulmasındaki yeri ve önemini
vurgulamaktır. Bu araştırma literatür taraması ve ülkemizdeki mevcut afet
eğitim içeriklerinin incelenmesi ile oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçları,
afet eğitimlerinin afete dirençli toplum oluşturma sürecindeki önemini açıkça
göstermektedir. İçerikleri birbirine göre farklılık gösterse de
yapılmış/yapılmakta olan afet eğitimleri bireylerin bilgi ve farkındalık
düzeyini belirli ölçüde artırmaktadır. Bireyin eğitim düzeyi de bu
farkındalığın olumlu yönde gelişmesinde rol oynamaktadır. Eğitimler gerek
bireylerin gerekse toplumun afet anı ve sonrası süreçleri daha kolay
geçirmelerine ve normal yaşama dönme çabalarına olumlu katkı sağlamaktadır. Afet
eğitimlerin eğitim sistemi içerisine dahil edilmesi afetlerle mücadelede
sürdürülebilir ve başarılı yönetim sistemlerinin geliştirilmesinin en önemli
unsurudur. 

Kaynakça

  • AFAD, 2014, Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması,
  • AFAD, 2018, Afete Dirençli Toplum Oluşturmada Yerel Yönetimlerin Rolü Çalıştayı, https://www.afad.gov.tr/tr/27735/Afete-Direncli-Toplum-Olusturmada-Yerel-Yonetimlerin-Rolu-Calistayi-Basladi
  • Akın, D., (2007), Eğitim Ne Kadar Önemli?, TMMO Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3888.pdf
  • Aydıner, T., 2014, Doğal Afet Yönetişimi: Türkiye’de Doğal Afet Yönetimi Uygulamalarının Tarihsel Bağlamda Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, SBE, Pamukkale Üniversitesi,
  • DA, 2018, Disaster Awarenes, http://pngndc.gov.pg/?page_id=53
  • DAA, 2018, Raising Disaster About Awareness, http://pprdeast2.eu/en/povyshenie-osvedomlennosti/
  • Ersoy, Ş., Nurlu, M., Gökçe, O., Özmen, B., (2017), 2016 Yılında Dünyada ve Türkiye’de Meydana Gelen Doğa Kaynaklı Afet Kayıplarının İstatistiksel Değerlendirmesi
  • Forrester, I. T., Mayaka, P., Brown-Fraser, S., Dawkins, N., Rowel, R., & Sitther, V. (2016). Earthquake disaster resilience: A framework for sustainable gardening in Haiti’s vulnerable population. Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 12(1), 136-149. DOI:10.1080/19320248.2016.1157549.
  • Gil‐Rivas, V., & Kilmer, R. P. (2016). Building community capacity and fostering disaster resilience. Journal of Clinical Psychology, 72(12), 1318-1332. DOI:10.1002/jclp.22281.
  • Kadıoğlu, M., (2005), Afete Hazırlık ve Afet Bilinci Eğitiminde Verilen Mesajların Standardizasyonu, Deprem Sempozyumum Kocaeli 2005
  • Kadıoğlu, M., (2008), Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri; Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E., (editörler), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2, Ankara. s. 1-34
  • Kundak, S. 2018, Şehirler, Afetler ve İnsan, http://dosya.toprakisveren.org.tr/makale/2011-92-sedakundak.pdf
  • Liu, J.W.W., Reed, M., (2017). Advancing resilience: An integrative, multi-system model of resilience. Girard Personality and Individual Differences 111, 111–118.
  • Mızrak, S., (2018, Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt-Volume 5, Sayı- Number 1, 56-67.
  • Özmen, B., Özden, A.T., Gerdan, S., Tezgider, G., Gökçe, O., 2017, Afet Yönetimi-I, Anadolu Üniversitesi, AÖF Yayınları, Yayın No: 236, ISBN: 978-975-06-2139-0
  • Şahin, G., (2016), Yerel Yönetimlerde Afetlere Hazırlık ve Zarar Azaltma Sorumlulukları: İzmir Büyükşehir Belediyesi Örneği, KAYSEM 10- Kamu Yönetimi Sempozyumu, 935-966
  • Varol, N., (2007), Doğal ve Teknolojik Afetler Konusunda Toplumun Bilinçlendirilmesi Ve “AFEM’in Rolü, TMMOB Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3895.pdf
  • Varol, N., Kırıkkaya, E.B., (2017), Afetler Karşısında Toplum Dirençliliği, Journal of Resilience, Cilt 1, Sayı 1, https://dx.doi.org/10.32569/resilience.344784.
  • URL-1 https://www.afad.gov.tr/tr/23792/Aciklamali-Afet-Yonetimi-Terimleri-Sozlugu?kelime=afetlere+diren%C3%A7li+toplum
  • URL-2 https://insamer.com/tr/dunyanin-afet-tablosu-ve-cozum-onerileri_380.html URL-3 Avrupa Doğal Afetler Eğitim Merkezi (AFEM), (2018) https://www.afad.gov.tr/tr/26593/Avrupa-Dogal-Afetler-Egitim-Merkezi-AFEM
  • URL-4 http://www.buca.bel.tr/Haberler/1507/buca-belediyesi--nden-uygulamali-afet-egitimi.html
  • URL-5 http://www.karsiyaka.bel.tr/tr/faaliyetlerimiz/engelsiz-yatirimlar/afet-egitimi
  • URL-6 http://www.kadikoy.bel.tr/Haberler/kadikoy-belediyesinden-afet-egitim-bilinclendirme-calismalari
  • URL-7 https://kocaeli.afad.gov.tr/tr/17767/Mahalle-Halki-Afetlere-Hazirlik-Projesi
  • URL-8https://www.alanya.bel.tr/Haber/11982/ALANYA-BELEDIYESI-CALISANLARINA-YANGIN-VE-AFET-EGITIMI
  • URL-9 https://www.bolu.bel.tr/haberler/ogrencilere-afet-egitimi/
  • URL-10 http://www.narlidere-bld.gov.tr/HaberDetay/2105/narlidere-nin-cocuklarina-afet-egitimi URL-11 http://www.osmangazi.bel.tr/tr/haber/ogrencilere-simulasyonlu-afet-egitimi URL-12http://kucukcekmece.istanbul/icerikler/haberler/turkiye-de-ilk-kez-engellilere-yonelik-afet-egitimi/156
  • URL-13 http://www.kagithane.istanbul/guncel/haber_detail/KAGITHANELI-KADINLAR-AFETLERE-KARSI-DAHA-DA-GUCLU/441/3169/0
  • URL-14 https://cekmekoy.bel.tr/tr/cekut-tan-ogrenc-lere-afet-eg-t-m-
  • URL-15 http://www.fatih.bel.tr/sivilsavunma/
  • URL-16 https://www.bursa.bel.tr/uygulamali-afet-egitimi/haber/15897
  • URL-17 http://www.adana.bel.tr/simulasyon-tiri-ile-afet-egitimi/

DISASTER TRAININGS AS A SOCIAL RESPONSIBILITY FIELD

Yıl 2019, , 101 - 110, 28.02.2019
https://doi.org/10.29064/ijma.523265

Öz

Disasters are the
negative results of the dangers that affect communities deeply and cause lives
and financial losses. Making resilience community to disasters is an important
issue as well as establishing systems that can cope with disasters. Education
is the key to making a country more powerful in dealing with problems in every
sense. Education is one of the most primary elements that enable people to live
in harmony with other people and their environment. The aim of this study is to
emphasize the importance of disaster education to making the resilience
community. This research was conducted by reviewing the literature and
examining the current disaster training contents in our country. The results of
the study clearly show the importance of disaster training in the process of
creating disaster resilience comunity.
Although
their content varies according to each other, disaster trainings, done,
increases the level of knowledge and awareness of individuals to a certain
extent. The education level of the individuals plays a role in the development
of this awareness in a positive way. These trainings contribute positively to
both individuals and the communities to make the process of pre, during and
post-disaster easier and return to normal life. Integrate of disasters training
into the education system is the most important element of the development of
sustainable and successful management systems in the fight against disasters.

Kaynakça

  • AFAD, 2014, Türkiye Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Araştırması,
  • AFAD, 2018, Afete Dirençli Toplum Oluşturmada Yerel Yönetimlerin Rolü Çalıştayı, https://www.afad.gov.tr/tr/27735/Afete-Direncli-Toplum-Olusturmada-Yerel-Yonetimlerin-Rolu-Calistayi-Basladi
  • Akın, D., (2007), Eğitim Ne Kadar Önemli?, TMMO Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3888.pdf
  • Aydıner, T., 2014, Doğal Afet Yönetişimi: Türkiye’de Doğal Afet Yönetimi Uygulamalarının Tarihsel Bağlamda Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, SBE, Pamukkale Üniversitesi,
  • DA, 2018, Disaster Awarenes, http://pngndc.gov.pg/?page_id=53
  • DAA, 2018, Raising Disaster About Awareness, http://pprdeast2.eu/en/povyshenie-osvedomlennosti/
  • Ersoy, Ş., Nurlu, M., Gökçe, O., Özmen, B., (2017), 2016 Yılında Dünyada ve Türkiye’de Meydana Gelen Doğa Kaynaklı Afet Kayıplarının İstatistiksel Değerlendirmesi
  • Forrester, I. T., Mayaka, P., Brown-Fraser, S., Dawkins, N., Rowel, R., & Sitther, V. (2016). Earthquake disaster resilience: A framework for sustainable gardening in Haiti’s vulnerable population. Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 12(1), 136-149. DOI:10.1080/19320248.2016.1157549.
  • Gil‐Rivas, V., & Kilmer, R. P. (2016). Building community capacity and fostering disaster resilience. Journal of Clinical Psychology, 72(12), 1318-1332. DOI:10.1002/jclp.22281.
  • Kadıoğlu, M., (2005), Afete Hazırlık ve Afet Bilinci Eğitiminde Verilen Mesajların Standardizasyonu, Deprem Sempozyumum Kocaeli 2005
  • Kadıoğlu, M., (2008), Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri; Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E., (editörler), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, JICA Türkiye Ofisi Yayınları No: 2, Ankara. s. 1-34
  • Kundak, S. 2018, Şehirler, Afetler ve İnsan, http://dosya.toprakisveren.org.tr/makale/2011-92-sedakundak.pdf
  • Liu, J.W.W., Reed, M., (2017). Advancing resilience: An integrative, multi-system model of resilience. Girard Personality and Individual Differences 111, 111–118.
  • Mızrak, S., (2018, Eğitim, Afet Eğitimi ve Afete Dirençli Toplum, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt-Volume 5, Sayı- Number 1, 56-67.
  • Özmen, B., Özden, A.T., Gerdan, S., Tezgider, G., Gökçe, O., 2017, Afet Yönetimi-I, Anadolu Üniversitesi, AÖF Yayınları, Yayın No: 236, ISBN: 978-975-06-2139-0
  • Şahin, G., (2016), Yerel Yönetimlerde Afetlere Hazırlık ve Zarar Azaltma Sorumlulukları: İzmir Büyükşehir Belediyesi Örneği, KAYSEM 10- Kamu Yönetimi Sempozyumu, 935-966
  • Varol, N., (2007), Doğal ve Teknolojik Afetler Konusunda Toplumun Bilinçlendirilmesi Ve “AFEM’in Rolü, TMMOB Afet Sempozyumu, http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3895.pdf
  • Varol, N., Kırıkkaya, E.B., (2017), Afetler Karşısında Toplum Dirençliliği, Journal of Resilience, Cilt 1, Sayı 1, https://dx.doi.org/10.32569/resilience.344784.
  • URL-1 https://www.afad.gov.tr/tr/23792/Aciklamali-Afet-Yonetimi-Terimleri-Sozlugu?kelime=afetlere+diren%C3%A7li+toplum
  • URL-2 https://insamer.com/tr/dunyanin-afet-tablosu-ve-cozum-onerileri_380.html URL-3 Avrupa Doğal Afetler Eğitim Merkezi (AFEM), (2018) https://www.afad.gov.tr/tr/26593/Avrupa-Dogal-Afetler-Egitim-Merkezi-AFEM
  • URL-4 http://www.buca.bel.tr/Haberler/1507/buca-belediyesi--nden-uygulamali-afet-egitimi.html
  • URL-5 http://www.karsiyaka.bel.tr/tr/faaliyetlerimiz/engelsiz-yatirimlar/afet-egitimi
  • URL-6 http://www.kadikoy.bel.tr/Haberler/kadikoy-belediyesinden-afet-egitim-bilinclendirme-calismalari
  • URL-7 https://kocaeli.afad.gov.tr/tr/17767/Mahalle-Halki-Afetlere-Hazirlik-Projesi
  • URL-8https://www.alanya.bel.tr/Haber/11982/ALANYA-BELEDIYESI-CALISANLARINA-YANGIN-VE-AFET-EGITIMI
  • URL-9 https://www.bolu.bel.tr/haberler/ogrencilere-afet-egitimi/
  • URL-10 http://www.narlidere-bld.gov.tr/HaberDetay/2105/narlidere-nin-cocuklarina-afet-egitimi URL-11 http://www.osmangazi.bel.tr/tr/haber/ogrencilere-simulasyonlu-afet-egitimi URL-12http://kucukcekmece.istanbul/icerikler/haberler/turkiye-de-ilk-kez-engellilere-yonelik-afet-egitimi/156
  • URL-13 http://www.kagithane.istanbul/guncel/haber_detail/KAGITHANELI-KADINLAR-AFETLERE-KARSI-DAHA-DA-GUCLU/441/3169/0
  • URL-14 https://cekmekoy.bel.tr/tr/cekut-tan-ogrenc-lere-afet-eg-t-m-
  • URL-15 http://www.fatih.bel.tr/sivilsavunma/
  • URL-16 https://www.bursa.bel.tr/uygulamali-afet-egitimi/haber/15897
  • URL-17 http://www.adana.bel.tr/simulasyon-tiri-ile-afet-egitimi/
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serpil Gerdan

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2019
Kabul Tarihi 13 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gerdan, S. (2019). BİR SOSYAL SORUMLULUK ALANI OLARAK AFET EĞİTİMLERİ. International Journal of Management and Administration, 3(5), 101-110. https://doi.org/10.29064/ijma.523265