Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Resilient Communities Against Disasters: The Strategic Importance Of Public Administration

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 18, 286 - 297, 30.09.2025
https://doi.org/10.29064/ijma.1753875

Öz

Disasters are events that adversely affect the infrastructure, economy, and social fabric of societies. While climate change, urbanization, and technological advancements increase disaster risks, building resilient communities requires long-term planning and risk reduction strategies. In this process, public administration plays a critical role in the phases of risk mitigation, preparedness, response, and recovery. This study examines the strategic importance of public administration in fostering disaster-resilient communities. Through collaboration between central and local governments, along with support from civil society and the private sector, a comprehensive resilience mechanism against disasters is established. Public administration enhances societal resilience by fulfilling key functions such as raising risk awareness, strengthening infrastructure, and regulating disaster management processes. In conclusion, public administration emerges as a central actor in building disaster-resilient communities through strategic planning, legal frameworks, coordination, and resource management. This comprehensive approach minimizes the devastating effects of disasters and ensures societies are prepared for the future in a secure manner.

Kaynakça

  • AFAD Gönüllülük Sistemi. (2025, Mayıs 7). https://gonullu.afad.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun, 6306 (2012). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6306veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Afet Sigortaları Kanunu, 6305 (2012). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6305veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Akbaş, İ., ve Beraha, A. (2023). Organize Sanayi Bölgelerinin (OSB) Stratejik Planlarında Afet Yönetimi ve Dirençlilik: Çankırı OSB’ler Üzerine Bir Durum Çalışması. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi.
  • Akın, D. (2018). Afet Risklerinin Azaltılması Alanında Birleşmiş Milletler Kaynaklı Çalışmalar. İçinde Türkiye’nin Afet Yönetimi: Sosyal, Siyasal ve Yönetim Boyutuyla (ss. 299-352). Palme Yayınevi.
  • Özyetgin Altun, A. (2023). Dirençli Toplum Yaklaşımında “Bilinç” Olgusu ve Kent Planlama ile İlişkisi. Resilience, 7(1), 93-110.
  • Amini Hosseini, K., ve Izadkhah, Y. O. (2020). From “Earthquake and safety” school drills to “safe school-resilient communities”: A continuous attempt for promoting community-based disaster risk management in Iran. International Journal of Disaster Risk Reduction, 45, 101512.
  • Aydin, N. Y., Celik, K., Gecen, R., Kalaycioglu, S., ve Duzgun, S. (2025). Rebuilding Antakya: Cultivating urban resilience through cultural identity and education for post-disaster reconstruction in Turkey. International Journal of Disaster Risk Reduction, 117, 105196.
  • Balaban, O. (2019). Risk Yönetimi ve Kentlerin Gelişiminde Yeni Yaklaşımlar ve Kent Kategorileri. İçinde Kent, Planlama ve Afet Risk Yönetimi (ss. 193-218). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Başbuğ Erkan, B. B. (2018). Afet Ekonomisi ve Sigorta. İçinde Türkiye’nin Afet Yönetimi: Sosyal, Siyasal ve Yönetim Boyutuyla (ss. 247-256). Palme Yayınevi.
  • Esen, A. (2023). Dirençli Şehirler Oluşturma ve Afet Zararlarını Azaltmada Kamu Yönetiminin Yeri. Avrasya Dosyası, 14(1).
  • Gerdan, S. (2024). Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi. İçinde Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve İletişimi (1. Baskı). Hiperyayın.
  • Hazır—Nişanyan Sözlük. (2025, Nisan 25). https://www.nisanyansozluk.com/kelime/haz%C4%B1rl%C4%B1k adresinden erişildi.
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek (2. bs). Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
  • Kahraman, S., Polat, E., ve Korkmazyürek, B. (2021). Afet Yönetim Döngüsündeki Ana Terimler. Avrasya Terim Dergisi, 9(3), 7-14.
  • Koç Akgül, S. (2024). Afet Kültürü ve Topluluklarının İletişim Boyutuyla Yeniden İnşası. İçinde Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve İletişimi (1. Baskı). Hiperyayın.
  • Oktay, G., ve Tetik, Ç. (2012). Teoride ve Pratikte Afet Sonrası İyileştirme Çalışmaları. TC Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Özdemir, A. (2023). Afet Yönetiminde Belediyelerin Rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2) 828-839.
  • Özer, Y. E. (2017). Afet Konusundaki Algı ve Yerel Aktörlerin Sorumlulukları. Sayıştay Dergisi, 106, 1-34.
  • Preparedness—Etymology, Origin ve Meaning. (2025, Nisan 25). https://www.etymonline.com/word/preparedness adresinden erişildi.
  • Tabii Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun, 2090 (1977). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2090veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • TASİP Türkiye Afet Sonrası İyileştirme Planı. (2023, Ocak). T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı—Afete Hazır Türkiye Projesi. (2025, Mayıs 7). https://www.afad.gov.tr/afete-hazir-turkiye-projesi adresinden erişildi.
  • Yılmaz, A. (2019). Afet ve Acil Durum Yönetiminin Tarihsel Arka Planı. İçinde Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi (ss. 123-162). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Yılmaz, A., ve Akdeniz, B. (2019). Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi Yapılanması. İçinde Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi (ss. 139-190). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Zincir, O., ve Yazıcı, S. (2013). Kriz Yönetimi ve Afetlerde Sosyal Medya Kullanımı. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 65-82.

Afetlere Karşı Dirençli Toplumlar: Kamu Yönetiminin Stratejik Önemi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 18, 286 - 297, 30.09.2025
https://doi.org/10.29064/ijma.1753875

Öz

Afetler, toplumların altyapısını, ekonomisini ve sosyal dokusunu olumsuz etkileyen olaylardır. İklim değişikliği, kentleşme ve teknolojik gelişmeler afet risklerini artırırken, dirençli toplumlar oluşturmak uzun vadeli planlama ve risk azaltma stratejilerini gerektirmektedir. Bu süreçte kamu yönetimi, risk azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında kritik bir rol üstlenmektedir. Bu çalışma, kamu yönetiminin afete dirençli toplum oluşturmadaki stratejik önemini ele almaktadır. Merkezi ve yerel yönetimlerin iş birliği, sivil toplum ve özel sektör desteği ile afetlere karşı bütüncül bir direnç mekanizması oluşturulmaktadır. Kamu yönetimi, risk bilincini artırma, altyapıyı güçlendirme ve afet yönetimi süreçlerini düzenleme gibi temel işlevleri yerine getirerek toplumsal dayanıklılığı artırmaktadır. Sonuç olarak, kamu yönetimi, stratejik planlama, hukuki düzenlemeler, koordinasyon ve kaynak yönetimi yoluyla afetlere karşı dirençli toplumların oluşturulmasında merkezi bir aktör olarak öne çıkmaktadır. Bu kapsamlı yaklaşım, afetlerin yıkıcı etkilerini en aza indirerek toplumun geleceğe güvenli şekilde hazırlanmasını sağlamaktadır.

Kaynakça

  • AFAD Gönüllülük Sistemi. (2025, Mayıs 7). https://gonullu.afad.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun, 6306 (2012). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6306veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Afet Sigortaları Kanunu, 6305 (2012). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6305veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Akbaş, İ., ve Beraha, A. (2023). Organize Sanayi Bölgelerinin (OSB) Stratejik Planlarında Afet Yönetimi ve Dirençlilik: Çankırı OSB’ler Üzerine Bir Durum Çalışması. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi.
  • Akın, D. (2018). Afet Risklerinin Azaltılması Alanında Birleşmiş Milletler Kaynaklı Çalışmalar. İçinde Türkiye’nin Afet Yönetimi: Sosyal, Siyasal ve Yönetim Boyutuyla (ss. 299-352). Palme Yayınevi.
  • Özyetgin Altun, A. (2023). Dirençli Toplum Yaklaşımında “Bilinç” Olgusu ve Kent Planlama ile İlişkisi. Resilience, 7(1), 93-110.
  • Amini Hosseini, K., ve Izadkhah, Y. O. (2020). From “Earthquake and safety” school drills to “safe school-resilient communities”: A continuous attempt for promoting community-based disaster risk management in Iran. International Journal of Disaster Risk Reduction, 45, 101512.
  • Aydin, N. Y., Celik, K., Gecen, R., Kalaycioglu, S., ve Duzgun, S. (2025). Rebuilding Antakya: Cultivating urban resilience through cultural identity and education for post-disaster reconstruction in Turkey. International Journal of Disaster Risk Reduction, 117, 105196.
  • Balaban, O. (2019). Risk Yönetimi ve Kentlerin Gelişiminde Yeni Yaklaşımlar ve Kent Kategorileri. İçinde Kent, Planlama ve Afet Risk Yönetimi (ss. 193-218). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Başbuğ Erkan, B. B. (2018). Afet Ekonomisi ve Sigorta. İçinde Türkiye’nin Afet Yönetimi: Sosyal, Siyasal ve Yönetim Boyutuyla (ss. 247-256). Palme Yayınevi.
  • Esen, A. (2023). Dirençli Şehirler Oluşturma ve Afet Zararlarını Azaltmada Kamu Yönetiminin Yeri. Avrasya Dosyası, 14(1).
  • Gerdan, S. (2024). Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi. İçinde Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve İletişimi (1. Baskı). Hiperyayın.
  • Hazır—Nişanyan Sözlük. (2025, Nisan 25). https://www.nisanyansozluk.com/kelime/haz%C4%B1rl%C4%B1k adresinden erişildi.
  • Kadıoğlu, M. (2017). Afet Yönetimi: Beklenmeyeni Beklemek, En Kötüsünü Yönetmek (2. bs). Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
  • Kahraman, S., Polat, E., ve Korkmazyürek, B. (2021). Afet Yönetim Döngüsündeki Ana Terimler. Avrasya Terim Dergisi, 9(3), 7-14.
  • Koç Akgül, S. (2024). Afet Kültürü ve Topluluklarının İletişim Boyutuyla Yeniden İnşası. İçinde Sürdürülebilir Afet Yönetimi ve İletişimi (1. Baskı). Hiperyayın.
  • Oktay, G., ve Tetik, Ç. (2012). Teoride ve Pratikte Afet Sonrası İyileştirme Çalışmaları. TC Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Özdemir, A. (2023). Afet Yönetiminde Belediyelerin Rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2) 828-839.
  • Özer, Y. E. (2017). Afet Konusundaki Algı ve Yerel Aktörlerin Sorumlulukları. Sayıştay Dergisi, 106, 1-34.
  • Preparedness—Etymology, Origin ve Meaning. (2025, Nisan 25). https://www.etymonline.com/word/preparedness adresinden erişildi.
  • Tabii Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun, 2090 (1977). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2090veMevzuatTur=1veMevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • TASİP Türkiye Afet Sonrası İyileştirme Planı. (2023, Ocak). T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • T.C. İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı—Afete Hazır Türkiye Projesi. (2025, Mayıs 7). https://www.afad.gov.tr/afete-hazir-turkiye-projesi adresinden erişildi.
  • Yılmaz, A. (2019). Afet ve Acil Durum Yönetiminin Tarihsel Arka Planı. İçinde Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi (ss. 123-162). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Yılmaz, A., ve Akdeniz, B. (2019). Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi Yapılanması. İçinde Kamuda Afet ve Acil Durum Yönetimi (ss. 139-190). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Zincir, O., ve Yazıcı, S. (2013). Kriz Yönetimi ve Afetlerde Sosyal Medya Kullanımı. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 49, 65-82.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Afet ve Acil Durum Yönetimi
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Esra Çıkmaz 0000-0002-9576-7161

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 29 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 3 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Çıkmaz, E. (2025). Afetlere Karşı Dirençli Toplumlar: Kamu Yönetiminin Stratejik Önemi. International Journal of Management and Administration, 9(18), 286-297. https://doi.org/10.29064/ijma.1753875

Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;

İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.

 IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.