Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ BİR KAVRAM OLARAK NÖROYÖNETİM: YÖNETİM VE ORGANİZASYON YAZININDAKİ NÖROBİLİMSEL ÇALIŞMALAR ÜZERİNE BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ

Yıl 2022, , 428 - 448, 30.06.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1014657

Öz

Nörobilimsel ölçüm tekniklerindeki gelişmeler sayesinde, insan davranışına temel teşkil eden soyut olguları gözlemleme imkânı doğmuştur. Bu imkân, sosyal bilimlerin pek çok alanında olduğu gibi yönetim ve organizasyon alanınından araştırmacıların da ilgisini çekmiş ve nörobilim ile yönetim bilimlerinin ortak çalışmalar yürüttüğü multisidisipliner bir çalışma alanı olarak nöroyönetim ortaya çıkmıştır. Görece yeni bir çalışma alanı olarak nöroyönetimin incelendiği çalışmamız kapsamında, nörobilim, nörobilimsel ölçüm teknikleri, bu tekniklerin etik boyutu kavramsal açıdan ele alınmakta ve nöroyönetim kavramı tanımlanmaktadır. Çalışmamızın araştırma bölümünde, yönetim ve organizasyon alanında yapılan nörobilimsel çalışmalar bibliyometrik analize tabi tutularak nöroyönetim alanının mevcut durumu görünür kılınmıştır. Çalışmamızın sonuç bölümünde ise elde edilen bulgular ışığında nöroyönetim çalışmalarının geleceği üzerine değerlendirmelerde bulunulmaktadır.

Kaynakça

  • Ariaa, M. ve Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R‐tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4) , 959–975.
  • Aristoteles. (1982). Metafizik. (Çev. A. Aslan). EÜEF Yayınları, İzmir.
  • Bercea, M. D. (2012, August). Anatomy of methodologies for measuring consumer behavior in neuromarketing research. In Proceedings of the Lupcon Center for Business Research (LCBR) European Marketing Conference. Ebermannstadt, Germany.
  • Breiter, H. C., Aharon, I., Kahneman, D., Dale, A. ve Shizgal, P. (2001). Functional imaging of neural responses to expectancy and experience of monetary gains and losses. Neuron, 30(2), 619-639.
  • Canlı, T. ve Amin, Z. (2010). Neuroimaging of Emotion and Personality. Farah, M.J. (Ed.), Neuroethics: An Introduction with Readings içinde 147-154. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Cobo, M. J., López‐Herrera, A. G., Herrera‐Viedma, E., & Herrera, F. (2011). Science mapping software tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for information Science and Technology, 62(7), 1382-1402.
  • Crane, D. (1972). Invisible colleges: Diffusion of knowledge in scientific communication. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
  • Demir, H. ve Erigüç, G. (2018). Bibliyometrik bir analiz ile yönetim düşünce sisteminin incelenmesi. İş ve İnsan Dergisi, 5(2), 91-114.
  • Eckersley, P., Egan, G. F., De Schutter, E., Yiyuan, T., Novak, M., Sebesta, V. ve Toga, A. W. (2003). Neuroscience data and tool sharing. Neuroinformatics, 1(2), 149-165.
  • Eisenberger, N. I., Lieberman, M. D. ve Williams, K. D. (2003). Does rejection hurt? An fMRI study of social exclusion. Science, 302(5643), 290-292.
  • Encyclopedia Britannica, (2019). ‘’Santiago Ramón y Cajal’’ 27.08.2021 tarihinde https://www.britannica.com/biography/Santiago-Ramon-y-Cajal adresinden erişim sağlandı.
  • Erkal, H., Tatarlar, C. D. ve Kesken J., (2017). Yönetim yazınındaki nörobilim çalışmalarına genel bakış. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 403-412
  • Farah, M. J. ve Wolpe, P. R. (2004). Monitoring and manipulating brain function: New neuroscience technologies and their ethical implications. The Hastings Center Report, 34(3), 35-45.
  • Fuchs, T. (2006). Ethical issues in neuroscience. Current opinion in psychiatry, 19(6), 600-607.
  • Girişken, Y. (2015). Gerçeği algıla. Beta Yayınları, İstanbul
  • Güleç, E. ve Pelin, C. (2017). Kuruçay höyüğü'nde gün ışığına çıkarılan bir trepanasyon olgusu. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 38(1-2).
  • Hamm, J., Kohler, C. G., Gur, R. C. ve Verma, R. (2011). Automated facial action coding system for dynamic analysis of facial expressions in neuropsychiatric disorders. Journal of neuroscience methods, 200(2), 237-256.
  • Karim, A., Faridi, M. ve Rafıq, S. (2019) Neuromanagement; key to maintaining performance literature review. The International Journal of Business Management and Technology, 3(1), 130-138
  • Kuhn, T. S. (2012). The structure of scientific revolutions: 50th anniversary edition. University of Chicago press.
  • Lee, N., Senior, C., Butler, M. ve Fuchs, R. (2009). The feasibility of neuroimaging methods in marketing research. Nature precedings, 1-1
  • Lenca, M. ve Andorno, R. (2017). Towards new human rights in the age of neuroscience and neurotechnology. Life sciences, society and policy, 13(1), 1-27.
  • Morin, C. (2011). Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society, 48(2), 131-135.
  • Nagai, Y., Goldstein, L. H., Fenwick, P. B., & Trimble, M. R. (2004). Clinical efficacy of galvanic skin response biofeedback training in reducing seizures in adult epilepsy: a preliminary randomized controlled study. Epilepsy & Behavior, 5(2), 216-223.
  • Öztürk, O. (2020). Bibliometric review of resource dependence theory literature: an overview. Management Review Quarterly, 71, 525-552.
  • Parsons, T. D. (2015). Virtual reality for enhanced ecological validity and experimental control in the clinical, affective and social neurosciences. Frontiers in human neuroscience, 9, 1-19.
  • Paul Ekman Group. 19.08.2021 tarihinde https://www.paulekman.com/about/paul-ekman/ adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Pindelski, M., Mrówka, R. ve Żukowska, J. (2011) Neuromanagement–may the neuroscience be an innovation in sales management. 22.08.2021 tarihinde http://web.sgh.waw.pl/~rmrowka/Publikacje/Mrowka,%20Pindelski%20-%20Neuromanagement.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Sadedil Kuruş, S.N., (2016). Pazarlama mesajların etkinliğinin açısından geleneksel pazarlama araştırmaları ile nöropazarlama araştırmalarının karşılaştırılması; “sigara paketleri üzerindeki caydırıcı mesajların, sigara kullanma alışkanlıkları üzerindeki etkisi.” Yayımlanmış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Sadedil, S., ve Tüzel Uraltaş, K. N. (2018). Nörobilim araştırmalarında kullanılan görüntüleme yöntemlerinin nöropazarlama alanında kullanılmasına yönelik kavramsal bir çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(20), 257-277.
  • Sarı, B., Yılmaz, B., Ferik, A. O. (2019). Pazarlama araştırmalarında yeni bir eğilim olarak nöropazarlama: Türkiye’de nöropazarlama alanında yapılan akademik çalışmalara yönelik bir inceleme. Selçuk İletişim, 2019, 12 (2): 1127-1168
  • Satpathy, J. (2012). Issues in neuro-management decision making. International Journal of Business Management, 2(2), 23-36.
  • Soe, A. K., Nahavandi, S. ve Khoshmanesh, K. (2012). Neuroscience goes on a chip. Biosensors and bioelectronics, 35(1), 1-13.
  • Teacu, A. M., Capatina, A., Varon, D. J., Bennet, P. F., & Recuerda, A. M. (2020). Neuromanagement: the scientific approach to contemporary management. In Proceedings of the 14.International Conference on Business Excellence (pp. 1046-1056). Sciendo.
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. ‘’Nöron’’ 22.07.2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Venturella, I., Gatti, L., Vanutelli, M. E., and Balconi, M. (2017). When brains dialogue by synchronized or unsynchronized languages.
  • Hyperscanning applications to neuromanagement. Neuropsychol. Trends 21, 35–52.
  • Yaşar, O. (2019). Yönetici kararları ve bilişssel esnekliği: yöneticiler nasıl karar alıyor? Nörobilim ne diyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1176-1194.
  • Yücel, A. ve Coşkun, P. (2018). Nöropazarlama literatür incelemesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 157-177.
  • Yücel, A., ve Şimşek, A. İ. (2018). Tüketici davranışlarını analiz etmede nöropazarlama yöntem ve araçlarının kullanımı. İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS), 7(1), 118-142.
  • Zupic, I. ve Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.

NEUROMANAGEMENT AS A NEW CONCEPT: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF NEUROSCIENTIFIC STUDIES IN MANAGEMENT AND ORGANIZATION LITERATURE

Yıl 2022, , 428 - 448, 30.06.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1014657

Öz

Thanks to the developments in neuroscientific measurement techniques, it has become possible to observe abstract phenomena that form the basis of human behavior.This opportunity has attracted the attention of researchers from the field of management and organization, as in many areas of social sciences, and neuromanagement has emerged as a multidisciplinary field of study in which neuroscience and management sciences collaborate.Within the scope of our study, which examines neuromanagement as a relatively new field of study, neuroscience, neuroscientific measurement techniques, the ethical dimension of these techniques are conceptually discussed and the concept of neuromanagement is defined.In the research part of our study, neuroscientific studies in the field of management and organization were subjected to bibliometric analysis and the current state of the neuromanagement field was made visible.In the conclusion part of our study, evaluations are made on the future of neuromanagement studies in the light of the findings.

Kaynakça

  • Ariaa, M. ve Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R‐tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4) , 959–975.
  • Aristoteles. (1982). Metafizik. (Çev. A. Aslan). EÜEF Yayınları, İzmir.
  • Bercea, M. D. (2012, August). Anatomy of methodologies for measuring consumer behavior in neuromarketing research. In Proceedings of the Lupcon Center for Business Research (LCBR) European Marketing Conference. Ebermannstadt, Germany.
  • Breiter, H. C., Aharon, I., Kahneman, D., Dale, A. ve Shizgal, P. (2001). Functional imaging of neural responses to expectancy and experience of monetary gains and losses. Neuron, 30(2), 619-639.
  • Canlı, T. ve Amin, Z. (2010). Neuroimaging of Emotion and Personality. Farah, M.J. (Ed.), Neuroethics: An Introduction with Readings içinde 147-154. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Cobo, M. J., López‐Herrera, A. G., Herrera‐Viedma, E., & Herrera, F. (2011). Science mapping software tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for information Science and Technology, 62(7), 1382-1402.
  • Crane, D. (1972). Invisible colleges: Diffusion of knowledge in scientific communication. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
  • Demir, H. ve Erigüç, G. (2018). Bibliyometrik bir analiz ile yönetim düşünce sisteminin incelenmesi. İş ve İnsan Dergisi, 5(2), 91-114.
  • Eckersley, P., Egan, G. F., De Schutter, E., Yiyuan, T., Novak, M., Sebesta, V. ve Toga, A. W. (2003). Neuroscience data and tool sharing. Neuroinformatics, 1(2), 149-165.
  • Eisenberger, N. I., Lieberman, M. D. ve Williams, K. D. (2003). Does rejection hurt? An fMRI study of social exclusion. Science, 302(5643), 290-292.
  • Encyclopedia Britannica, (2019). ‘’Santiago Ramón y Cajal’’ 27.08.2021 tarihinde https://www.britannica.com/biography/Santiago-Ramon-y-Cajal adresinden erişim sağlandı.
  • Erkal, H., Tatarlar, C. D. ve Kesken J., (2017). Yönetim yazınındaki nörobilim çalışmalarına genel bakış. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 403-412
  • Farah, M. J. ve Wolpe, P. R. (2004). Monitoring and manipulating brain function: New neuroscience technologies and their ethical implications. The Hastings Center Report, 34(3), 35-45.
  • Fuchs, T. (2006). Ethical issues in neuroscience. Current opinion in psychiatry, 19(6), 600-607.
  • Girişken, Y. (2015). Gerçeği algıla. Beta Yayınları, İstanbul
  • Güleç, E. ve Pelin, C. (2017). Kuruçay höyüğü'nde gün ışığına çıkarılan bir trepanasyon olgusu. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 38(1-2).
  • Hamm, J., Kohler, C. G., Gur, R. C. ve Verma, R. (2011). Automated facial action coding system for dynamic analysis of facial expressions in neuropsychiatric disorders. Journal of neuroscience methods, 200(2), 237-256.
  • Karim, A., Faridi, M. ve Rafıq, S. (2019) Neuromanagement; key to maintaining performance literature review. The International Journal of Business Management and Technology, 3(1), 130-138
  • Kuhn, T. S. (2012). The structure of scientific revolutions: 50th anniversary edition. University of Chicago press.
  • Lee, N., Senior, C., Butler, M. ve Fuchs, R. (2009). The feasibility of neuroimaging methods in marketing research. Nature precedings, 1-1
  • Lenca, M. ve Andorno, R. (2017). Towards new human rights in the age of neuroscience and neurotechnology. Life sciences, society and policy, 13(1), 1-27.
  • Morin, C. (2011). Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society, 48(2), 131-135.
  • Nagai, Y., Goldstein, L. H., Fenwick, P. B., & Trimble, M. R. (2004). Clinical efficacy of galvanic skin response biofeedback training in reducing seizures in adult epilepsy: a preliminary randomized controlled study. Epilepsy & Behavior, 5(2), 216-223.
  • Öztürk, O. (2020). Bibliometric review of resource dependence theory literature: an overview. Management Review Quarterly, 71, 525-552.
  • Parsons, T. D. (2015). Virtual reality for enhanced ecological validity and experimental control in the clinical, affective and social neurosciences. Frontiers in human neuroscience, 9, 1-19.
  • Paul Ekman Group. 19.08.2021 tarihinde https://www.paulekman.com/about/paul-ekman/ adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Pindelski, M., Mrówka, R. ve Żukowska, J. (2011) Neuromanagement–may the neuroscience be an innovation in sales management. 22.08.2021 tarihinde http://web.sgh.waw.pl/~rmrowka/Publikacje/Mrowka,%20Pindelski%20-%20Neuromanagement.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Sadedil Kuruş, S.N., (2016). Pazarlama mesajların etkinliğinin açısından geleneksel pazarlama araştırmaları ile nöropazarlama araştırmalarının karşılaştırılması; “sigara paketleri üzerindeki caydırıcı mesajların, sigara kullanma alışkanlıkları üzerindeki etkisi.” Yayımlanmış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Sadedil, S., ve Tüzel Uraltaş, K. N. (2018). Nörobilim araştırmalarında kullanılan görüntüleme yöntemlerinin nöropazarlama alanında kullanılmasına yönelik kavramsal bir çalışma. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(20), 257-277.
  • Sarı, B., Yılmaz, B., Ferik, A. O. (2019). Pazarlama araştırmalarında yeni bir eğilim olarak nöropazarlama: Türkiye’de nöropazarlama alanında yapılan akademik çalışmalara yönelik bir inceleme. Selçuk İletişim, 2019, 12 (2): 1127-1168
  • Satpathy, J. (2012). Issues in neuro-management decision making. International Journal of Business Management, 2(2), 23-36.
  • Soe, A. K., Nahavandi, S. ve Khoshmanesh, K. (2012). Neuroscience goes on a chip. Biosensors and bioelectronics, 35(1), 1-13.
  • Teacu, A. M., Capatina, A., Varon, D. J., Bennet, P. F., & Recuerda, A. M. (2020). Neuromanagement: the scientific approach to contemporary management. In Proceedings of the 14.International Conference on Business Excellence (pp. 1046-1056). Sciendo.
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. ‘’Nöron’’ 22.07.2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Venturella, I., Gatti, L., Vanutelli, M. E., and Balconi, M. (2017). When brains dialogue by synchronized or unsynchronized languages.
  • Hyperscanning applications to neuromanagement. Neuropsychol. Trends 21, 35–52.
  • Yaşar, O. (2019). Yönetici kararları ve bilişssel esnekliği: yöneticiler nasıl karar alıyor? Nörobilim ne diyor? Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1176-1194.
  • Yücel, A. ve Coşkun, P. (2018). Nöropazarlama literatür incelemesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2), 157-177.
  • Yücel, A., ve Şimşek, A. İ. (2018). Tüketici davranışlarını analiz etmede nöropazarlama yöntem ve araçlarının kullanımı. İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS), 7(1), 118-142.
  • Zupic, I. ve Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuncer Asunakutlu 0000-0003-4841-3587

Tahsin Aydoğan 0000-0001-6556-9458

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2021
Kabul Tarihi 12 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Asunakutlu, T., & Aydoğan, T. (2022). YENİ BİR KAVRAM OLARAK NÖROYÖNETİM: YÖNETİM VE ORGANİZASYON YAZININDAKİ NÖROBİLİMSEL ÇALIŞMALAR ÜZERİNE BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 18(2), 428-448. https://doi.org/10.17130/ijmeb.1014657