Bu çalışmanın amacı günümüzde önemi artan iki farklı liderlik yaklaşımı olan lider – üye etkileşimi (LÜE) ile yönetici koçluk davranışlarının (YKD) örgütsel vatandaşlık davranışı (ÖVD) üzerindeki etkisini belirlemek ve bu liderlik yaklaşımlarının (ÖVD)‘yi ne şekilde etkilediğini ortaya çıkarmaktır. Buna ilaveten, araştırma değişkenlerinin katılımcıların koçluk eğitimi alıp almaması, yöneticilerinin koçluk eğitimi alıp almaması ve çalıştıkları sektörlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği raporlanmıştır. Yönetici koçluk davranışları günümüz iş hayatında önem arz eden bir kavram olup liderlik çalışmalarında sınırlı sayıda incelenen bir faktördür. Ayrıca (LÜE) ile (YKD) ‘yi bir arada inceleyen bir çalışma Türk alanyazınında yer almamaktadır. Çalışma bu yönleriyle alanyazındaki diğer çalışmalardan farklıdır. Çalışmanın evrenini Adana ilinden tekstil, gıda, sağlık sektörüne ait kurumsal büyük ölçekli firmaların çalışanları oluşturmaktadır. 404 çalışana (YKD), (LÜE) ve (ÖVD) ölçeklerinden oluşan anketler uygulanmıştır. Çalışma esnasında Covid-19 pandemisine denk gelmek veri toplama sürecini zorlaştırıcı bir kısıt oluşturmuştur. Analizler sonucunda (YKD)‘nin ve (YKD)’nin takım yaklaşımı ile insanlara değer verme alt boyutlarının (ÖVD) üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu bulgulanmıştır. (YKD) ‘nin gelişimi kolaylaştırma boyutunun (ÖVD) üzerinde etkisinin olmadığı görülmüştür. (LÜE) ‘nin (ÖVD) üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulgulanmıştır. (YKD) ile takım yaklaşımı, gelişimi kolaylaştırma, insanlara değer verme alt boyutlarının yöneticilerin koçluk eğitimi alıp almama durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği bulgulanmıştır.
Yönetici Koçluk Davranışı Lider-Üye Etkileşimi Örgütsel Vatandaşlık Davranışı
Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri
14705
The aim of this study is to determine the effect of leader-member exchange (LMX), managerial coaching behaviours (MCB) and it sub - dimensions, which are two different leadership approaches increasing in importance today, on organizational citizenship behaviour (OCB) and to reveal how these leadership approaches affect (OCB). In addition, it will be revealed whether the research variables show a significant difference according to participants and their managers have received coaching training or not and the sectors in which the participants working. (MCB) is an important concept in today's business life and is a factor that has been examined in a limited number of leadership studies. In addition, there is no study in the Turkish literature that examines (MCB) and (LMX) together. This study therefore differs from other studies in the field. The sample of the study consists of 404 employees working in large scale corporate companies operating in the textile, food and health sectors in Adana. Coinciding with the Covid-19 pandemic during the study has created a constraint that complicates the data collection process. It was found that (MCB) and its sub – dimensions team approach and value people had an effect on (OCB), sub – dimension of (MCB) facilitate development and (LMX) had no significant effect on (OCB). (MCB) and team approach, facilitate development, value people sub-dimensions significantly differ depending on whether the managers received coaching training or not.
Managerial Coaching Behaviour Leader – Member Exchange Organizational Citizenship Behaviour
14705
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 14705 |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |