Bu çalışmanın amacı araştırma ve geliştirme giderlerinin (Ar-Ge) marka değerleri üzerindeki
etkisini araştırmaktadır. Bu bağlamda, Brand Finance kuruluşu tarafından 2012 ile 2021 yılları arasında
yayımladığı Türkiye’nin en iyi 100 markası raporunda yer alan 40 şirkete ait 288 gözlem verisi elde
edilmiştir. Analizler, en küçük kareler regresyon (OLS) regresyon yöntemiyle ve kümelenmiş standart
hatalar tahmincileri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, Ar-Ge giderleri ile marka
değeri arasında pozitif ve istatiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Bu ilişki, ArGe harcamalarının bir, iki ve üç dönem gecikmeli değerleri için de geçerli olup marka değeri ile pozitif
bir ilişki içinde olduğunu ortaya koymaktadır. Ek olarak, yapılan ek analizler Ar-Ge harcamalarının,
şirketlerin marka değeri raporundaki sıralamasındaki değişimlerle de pozitif bir ilişki içinde olduğunu
belirtmektedir. Bu bulgular, cari ve geçmiş dönem Ar-Ge giderlerinin, sadece mevcut marka değerine
değil, aynı zamanda şirketlerin marka sıralamasındaki dinamiklerine de etki ettiğini göstermektedir. Bu
çalışma, Ar-Ge harcamalarının şirketlerin marka değeri üzerindeki etkisini kapsamlı bir şekilde ortaya
koyarak, iş dünyası ve akademik araştırmalara önemli katkılar sunmaktadır. Araştırmanın sonuçları,
işletme yöneticilerine ve stratejistlere, şirketlerin rekabetçi avantajlarını ve pazar konumlarını iyileştirmek
için Ar-Ge harcamalarını etkin bir şekilde kullanmaları konusunda değerli içgörüler sağlamaktadır.
The aim of this study is to investigate the impact of research and development expenses (R&D)
on brand values. In this context, 288 observation data of 40 companies included in the Turkey’s top
100 brands report published by Brand Finance between 2012 and 2021 were obtained. Analyzes were
performed using least squares regression (OLS) and clustered standard errors estimators. Research
results reveal that there is a positive and statistically significant relationship between R&D expenses
and brand value. This relationship is also valid for one, two and three period lagged values of R&D
expenditures and reveals that there is a positive relationship with brand value. In addition, additional analyzes indicate that R&D expenditures are positively related to changes in companies’ rankings in
the brand value report. These findings show that current and past R&D expenses affect not only the
current brand value but also the dynamics of companies in brand rankings. This study makes significant
contributions to the business world and academic research by comprehensively revealing the impact of
R&D expenditures on the brand value of companies. The results of the research provide valuable insights
to business managers and strategists on how companies can effectively use R&D expenditures to improve their competitive advantage and market position.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans, İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |