BibTex RIS Kaynak Göster

PARTICIPANT BUDGETING AND FISCAL DECENTRALIZATION RELATIONSHIP: TURKEY EXAMINATION

Yıl 2019, , 1024 - 1039, 01.12.2019
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456396

Öz

With the development of public perception of financial efficiency, practices that encouraged citizen participation in management processes have increased. Thus, the role of participation in the budgeting process has been strengthened functionally. The participatory budget movement that has spread from Brazil to the world successfully implemented in many countries. The purpose of this study, the relationship between fiscal decentralization of participatory budgeting practices in Turkey Fatsa, Canakkale and Usak provinces are evaluating special. Descriptive analysis and comparisons made as a result of the study show that financial decentralization as a financial aspect of the decentralization movement makes perform of participatory budgeting easier. In the three provinces where pilot implementations pointed that

Kaynakça

  • Bulut, T. (2013). Şeffaf, Katılımcı ve Etkin Kent Yönetimi için Kent Konseyleri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Cabannes, Y. (2004). Participatory budgeting: a significant contribution to participatory democracy. Environment and Urbanization, 16(1), 27-46, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://www. environmentandurbanization.org/.
  • Çanakkale Belediyesi. (2015). Çanakkale Belediyesi 2015-2019 Stratejik Planı. Erişim Tarihi: 24.07.2017, http://www.canakkale.bel.tr/assets/content/2015-2019-stratejik-planson-13c73.pdf.
  • Çobanoğulları, G., & Yereli, A. B. (2017). Katılımcı demokrasi ve bütçeleme. Sosyoekonomi, 25 (31), 109-125.
  • Çolakoğlu, E. (2012). Kent konseyleri için katılımcı bütçe önerisi. Yerel Politikalar, 1, Erişim Tarihi: 13.04.2017, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/14572.
  • Dolu, T. (2014). Katılımcı Yerel Yönetimler ve Kent Konseyleri, Katılımcı Yerel Yönetim, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Durmuş, M. (2008). Kamu ekonomisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ebel, R., & Yılmaz, S. (2002). On the measurement and impact of fiscal decentralization, The World Bank: World Bank İnstitute. Erişim Tarihi: 01.11.2015, http://documents.worldbank.org/curated/ en/309771468764353136/pdf/multi0page.
  • Emrealp, S. (2005). Yerel Gündem 21 El Kitabı, IULA, İstanbul: Emme Yayın.
  • Ergen, Z. (2012). Yönetimden yönetişime: Katılımcı bütçeleme modeli, Maliye Dergisi, 163(17), 316- 334.
  • Gergerlioğlu, U., & Dibo, M. (2017). Avrupa ülkeleri ve Türkiye uygulamaları kapsamında katılımcı bütçeleme yaklaşımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1142-1154.
  • Goldfrank, B. (2007). Participatory budgeting. The World Bank, Washington D.C, Erişim Tarihi: 26.12.2017, https://0211i09i9-y-https-ebookcentral-proquest- com.usak.proxy.deepknowledge. io/ lib/usak-ebooks0
  • İzci, İ. (2014). Katılımcı yerel yönetime genel bir bakış. Katılımcı Yerel Yönetim, SODEV, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Karabacak, B. N., & Karabacak, Y. (2014). Mali yerelleşme teorilerinin temel yerel gelir türlerine bakışı. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 251-266.
  • Karagöz, B. (2015). Türkiye’de mali yerelleşme emareleri ve yatay eşitsizlik sorunu. Sosyoekonomi, 23(26), 139-163.
  • Kılavuz, F., & Yüksel, C. (2017). Yerel yönetimler maliyesi çerçevesinde toplumcu belediyecilik: Fatsa ve Ovacık örneği. Toplum ve Demokrasi, 11(23), 121-138.
  • Kentleşme Şûrası. (2009). Erişim Tarihi: 19.10.2017, http://webdosya.csb.gov. tr/db/kentges/editordosya/ kitap10.pdf.
  • Koç, N. (2017). Katılımcı bütçe anlayışının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 443-470.
  • Koçak, S. Y. & Ekşi, A. (2010). Katılımcılık ve demokrasi perspektifinden Türkiye’de yerel yönetimler. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 295-307.
  • Mello, L. (2000). Fiscal decentralization and intergovernmental fiscal relations: a cross-country analysis. World Development, 28(2), 365-380. Erişim Tarihi: 02.12.2017, https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/
  • Özen, A., & Atılgan Yaşa, A., & Demirhan, H. (2016). Katılımcı bütçeleme anlayışı çerçevesinde İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin 2015-2019 stratejik planının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1297-1310. Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www.e-sosder.com/.
  • Sakınç S., & Aybarç Bursalıoğlu, S. (2014). Bütçelemede demokratik bir değişim: katılımcı bütçeleme. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(1), 1-10. Erişim Tarihi: 01.12.2017, http://www. ejovoc.org/.
  • TEPAV (2007). İyi yönetişim için örnek bir model: katılımcı bütçeleme. Yönetişim Etütleri Programı Vakfı, Erişim Tarihi: 02.12.2017, http://www. tepav.org.tr.
  • Wampler, B. A. (2007). Guide to participatory budgeting. the World Bank, Washington D.C, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://0211i09i9-y-https-ebookcentral-proquest-com.usak.proxy.deepknow ledge.io/
  • Yıldırım, Y. (2008). Porto Alegre - Fatsa: yerel düzeyde “demokrasiyi demokratikleştirmek” çabaları üzerine bir karşılaştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 63(1), 273-287. Erişim Tarihi: 25.07.2018, http://www.fatsa.bel.tr.
  • sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Erişim Tarihi: 06.11.2017, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.5216.pdf.
  • Sayılı Belediye Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.5393.pdf.
  • sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun, Erişim Tarihi: 20.12.2017, http://www .mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5779.pdf.
  • sayılı İl Özel İdaresi Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www. resmigazete.gov.tr/ eskiler/2005/03/20050304-1.htm.
  • sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://ww w.tbmm.gov.tr/kanunlar/ k4982.html

KATILIMCI BÜTÇE VE MALİ YERELLEŞME İLİŞKİSİ: TÜRKİYE İNCELEMESİ

Yıl 2019, , 1024 - 1039, 01.12.2019
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456396

Öz

Kamusal alanda mali etkinlik anlayışının gelişimi ile birlikte yönetim süreçlerine vatandaş katılımını teşvik eden uygulamalar artış göstermiştir. Katılımcılık kavramının bütçeleme sürecindeki yeri de fonksiyonel olarak güçlendirilmiştir. Brezilya’dan dünyaya yayılan katılımcı bütçe akımı pek çok ülkede başarıyla uygulanmıştır. Çalışmanın amacı, Türkiye’deki katılımcı bütçe uygulamalarının mali yerelleşme ile ilişkisini Çanakkale ve Uşak illeri ile Ordu iline bağlı Fatsa ilçesi özelinde değerlendirmektir. Çalışmanın sonucunda yapılan tasviri analiz, yerelleşme akımının mali yönü olan mali yerelleşme ile katılımcı bütçelemenin daha güçlü uygulama alanı bulduğunu göstermektedir. Pilot uygulamalar kapsamında katılımcı bütçe ile mali yerelleşme arasında bütünlşik bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bulut, T. (2013). Şeffaf, Katılımcı ve Etkin Kent Yönetimi için Kent Konseyleri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Cabannes, Y. (2004). Participatory budgeting: a significant contribution to participatory democracy. Environment and Urbanization, 16(1), 27-46, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://www. environmentandurbanization.org/.
  • Çanakkale Belediyesi. (2015). Çanakkale Belediyesi 2015-2019 Stratejik Planı. Erişim Tarihi: 24.07.2017, http://www.canakkale.bel.tr/assets/content/2015-2019-stratejik-planson-13c73.pdf.
  • Çobanoğulları, G., & Yereli, A. B. (2017). Katılımcı demokrasi ve bütçeleme. Sosyoekonomi, 25 (31), 109-125.
  • Çolakoğlu, E. (2012). Kent konseyleri için katılımcı bütçe önerisi. Yerel Politikalar, 1, Erişim Tarihi: 13.04.2017, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/14572.
  • Dolu, T. (2014). Katılımcı Yerel Yönetimler ve Kent Konseyleri, Katılımcı Yerel Yönetim, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Durmuş, M. (2008). Kamu ekonomisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ebel, R., & Yılmaz, S. (2002). On the measurement and impact of fiscal decentralization, The World Bank: World Bank İnstitute. Erişim Tarihi: 01.11.2015, http://documents.worldbank.org/curated/ en/309771468764353136/pdf/multi0page.
  • Emrealp, S. (2005). Yerel Gündem 21 El Kitabı, IULA, İstanbul: Emme Yayın.
  • Ergen, Z. (2012). Yönetimden yönetişime: Katılımcı bütçeleme modeli, Maliye Dergisi, 163(17), 316- 334.
  • Gergerlioğlu, U., & Dibo, M. (2017). Avrupa ülkeleri ve Türkiye uygulamaları kapsamında katılımcı bütçeleme yaklaşımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1142-1154.
  • Goldfrank, B. (2007). Participatory budgeting. The World Bank, Washington D.C, Erişim Tarihi: 26.12.2017, https://0211i09i9-y-https-ebookcentral-proquest- com.usak.proxy.deepknowledge. io/ lib/usak-ebooks0
  • İzci, İ. (2014). Katılımcı yerel yönetime genel bir bakış. Katılımcı Yerel Yönetim, SODEV, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Karabacak, B. N., & Karabacak, Y. (2014). Mali yerelleşme teorilerinin temel yerel gelir türlerine bakışı. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 251-266.
  • Karagöz, B. (2015). Türkiye’de mali yerelleşme emareleri ve yatay eşitsizlik sorunu. Sosyoekonomi, 23(26), 139-163.
  • Kılavuz, F., & Yüksel, C. (2017). Yerel yönetimler maliyesi çerçevesinde toplumcu belediyecilik: Fatsa ve Ovacık örneği. Toplum ve Demokrasi, 11(23), 121-138.
  • Kentleşme Şûrası. (2009). Erişim Tarihi: 19.10.2017, http://webdosya.csb.gov. tr/db/kentges/editordosya/ kitap10.pdf.
  • Koç, N. (2017). Katılımcı bütçe anlayışının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 443-470.
  • Koçak, S. Y. & Ekşi, A. (2010). Katılımcılık ve demokrasi perspektifinden Türkiye’de yerel yönetimler. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 295-307.
  • Mello, L. (2000). Fiscal decentralization and intergovernmental fiscal relations: a cross-country analysis. World Development, 28(2), 365-380. Erişim Tarihi: 02.12.2017, https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/
  • Özen, A., & Atılgan Yaşa, A., & Demirhan, H. (2016). Katılımcı bütçeleme anlayışı çerçevesinde İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin 2015-2019 stratejik planının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1297-1310. Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www.e-sosder.com/.
  • Sakınç S., & Aybarç Bursalıoğlu, S. (2014). Bütçelemede demokratik bir değişim: katılımcı bütçeleme. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(1), 1-10. Erişim Tarihi: 01.12.2017, http://www. ejovoc.org/.
  • TEPAV (2007). İyi yönetişim için örnek bir model: katılımcı bütçeleme. Yönetişim Etütleri Programı Vakfı, Erişim Tarihi: 02.12.2017, http://www. tepav.org.tr.
  • Wampler, B. A. (2007). Guide to participatory budgeting. the World Bank, Washington D.C, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://0211i09i9-y-https-ebookcentral-proquest-com.usak.proxy.deepknow ledge.io/
  • Yıldırım, Y. (2008). Porto Alegre - Fatsa: yerel düzeyde “demokrasiyi demokratikleştirmek” çabaları üzerine bir karşılaştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 63(1), 273-287. Erişim Tarihi: 25.07.2018, http://www.fatsa.bel.tr.
  • sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Erişim Tarihi: 06.11.2017, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.5216.pdf.
  • Sayılı Belediye Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.5393.pdf.
  • sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun, Erişim Tarihi: 20.12.2017, http://www .mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5779.pdf.
  • sayılı İl Özel İdaresi Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, http://www. resmigazete.gov.tr/ eskiler/2005/03/20050304-1.htm.
  • sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu, Erişim Tarihi: 05.11.2017, https://ww w.tbmm.gov.tr/kanunlar/ k4982.html
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Neslihan Yılmaz Bu kişi benim

Mehtap Öksüz

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yılmaz, N., & Öksüz, M. (2019). KATILIMCI BÜTÇE VE MALİ YERELLEŞME İLİŞKİSİ: TÜRKİYE İNCELEMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 15(4), 1024-1039. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2019456396