The concept of quality means meeting customers' wishes and needs by centering on the expectations and perceptions of customers. Quality assurance in product and product groups is ensured by certain standards, while service quality assurance measurement and standardization in businesses providing services are complex and difficult. The quality of the service offered can be determined by comparing the differences between the expectations of customers and their perceptions. The aim of this study is to investigate the perceived health service quality, service quality expectations, satisfaction levels and hospital preferences of the patients in a state hospital. SERVQUAL Service Quality Questionnaire was applied to 125 inpatients as complete counts. Descriptive statistics, independent t-tests and regression analyzes were used in the analyzes obtained with the SPSS package program. It was concluded that there was a statistically significant positive relationship between perception of service quality and patient satisfaction, and there was a positive and significant relationship between patient satisfaction and intention to resume hospitalization
Kalite, müşterilerin beklenti ve algılayışlarını merkez alarak müşteri istek ve beklentilerinin mükemmellik düzeyinde karşılanması anlamına gelmektedir. Ürün ve ürün gruplarında kalite garantisi belirli standartlar ile sağlanırken hizmet sunan işletmelerde hizmet kalitesi garantisinin ölçülmesi ve standardizasyonu gibi konular karmaşık ve güç bir hal almaktadır. Sunulan hizmetin kalitesi müşterilerin beklentileri ile algıları arasındaki fark kıyaslanarak da belirlenebilmektedir. Bu amaçla çalışmada, bir devlet hastanesinde yatan hastaların algıladıkları sağlık hizmet kalitesi, hizmet kalitesi beklentileri, tatmin düzeyleri ve hastane tercihleri anket yöntemiyle araştırılmaya çalışılmıştır. Tam sayım olarak 125 yatan hastaya SERVQUAL Hizmet Kalitesi anketi uygulanmıştır. SPSS paket programı ile elde edilen analizlerde tanımlayıcı istatistiklerden, bağımsız t-testlerinden ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak hizmet kalitesi algısı ile hasta tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişki olduğu, hasta tatmini ve hastaneye yeniden gitme niyeti arasında pozitif ve anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |