Among Turkish citizens taking international or national trips, there are probably independent travellers who are not using travel intermediaries for their trips, preparing their own travel plans and having flexible travel programs. But, independent travel market is a topic that is nearly unexplored by national tourism literature. In this research it was tried to determine travel motivations of Turkish independent travellers. 163 Turkish independent travellers have participated to the survey. Findings indicate that travel motivations of Turkish independent travellers can be examined under six domains as; exploring other cultures, socialization, having experience, performing abilities, personal development and relaxation. In the study, it was also found that travel motivations differ significantly according to; age, income and travel related characteristics of travellers
Ulusal veya uluslararası seyahatlere çıkan Türk vatandaşlarının içinde seyahatleri için aracı kullanmayan, seyahat planlarını kendileri hazırlayan ve esnek seyahat programlarına sahip bağımsız gezginlerin bulunması muhtemeldir. Ancak, bağımsız seyahat pazarı ulusal turizm alan yazınında neredeyse hiç değinilmemiş bir konudur. Bu araştırmada, bağımsız seyahat eden yerli gezginlerin seyahat motivasyonları belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan alan araştırmasına, bağımsız seyahat eden 163 yerli gezgin katılmıştır. Elde edilen verilerden, bağımsız seyahat eden yerli gezginlerin seyahat motivasyonlarının; diğer kültürleri tanıma, sosyalleşme, deneyim yaşama, yetenekleri sergileme, kişisel gelişim ve rahatlama boyutlarında incelenebileceğini ve seyahat motivasyonlarının, gezginlerin yaş, gelir düzeylerine ve seyahat alışkanlıklarına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |