The purpose of this study is to examine the perceptions of the voters from the perspectives of consumer skepticism and to reveal the variables affecting consumer skepticism. In line with this purpose, a questionnaire was applied to 410 voters reside in Selçuklu district of Konya province that selected by convenience sampling. The data collected from 390 valid questionnaires were subjected to multiple linear regression analysis. The results show that voters’ skepticism about political promotion activities decrease with the increase on their political involvement, seeking information in election decisions and their tendency to have an external locus of control
Consumer Skepticism Involvement Locus of Control Perceived Risk Political Promotion
Bu çalışmanın amacı seçmenlerin siyasal tutundurmaya ilişkin algılarını tüketici şüpheciliği perspektifinden incelemek ve tüketici şüpheciliğini etkileyen değişkenleri ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda Konya ili Selçuklu ilçesinde ikamet eden seçmenlerden kolayda örnekleme yoluyla belirlenen 410 seçmene yüzyüze anket uygulanmış, geçerli görülen 390 anketten toplanan veriler çoklu doğrusal regresyon analizine tabi tutulmuştur. Sonuçlar seçmenlerin siyasal tutundurma faaliyetlerine ilişkin şüpheciliklerinin siyasal ilgilenimleri, seçme kararındaki bilgi arayışları ve dış kontrol odağına sahip olma eğilimleri arttıkça azaldığını göstermektedir.
Tüketici Şüpheciliği İlgilenim Kontrol Odağı Algılanan Risk Siyasal Tutundurma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |