Tourism demand was strongly affected by cultural, social, personal, and psychological characteristics. Lifestyle is one of the personal and psychographic characteristics and this study was designed to investigate whether life style affects the demand for alternative tourism. This study was conducted in Aksaray, Turkey and study data were gathered from 402 participants, determined through convenience sampling method, via a questionnaire. Results of the multiple regression analyses demonstrated the effect of lifestyle on the demand for alternative tourism. Thus, this study revealed the importance of alternative tourism as a tourism product diversification tool according to target markets’ lifestyle
Lifestyle Alternative Tourism Market Segmentation Tourism Diversification
Turizm talebi güçlü bir şekilde kültürel, sosyal, kişisel ve psikolojik özelliklerden etkilenmektedir. Bu araştırma kişisel ve psikolojik özelliklerden olan yaşam tarzının alternatif turizme olan talebi etkileyip etkilemediğini araştırmak üzere kurgulanmıştır. Anket formunun ve kolayda örneklemin kullanıldığı bu araştırma, 402 katılımcı ile Aksaray ili, Türkiye’de gerçekleştirilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonuçları yaşam tarzının alternatif turizme olan talebi etkilediğini göstermektedir. Buradan hareketle, bu çalışma hedef pazarın yaşam tarzına göre alternatif turizmin bir turizm çeşitlendirme aracı olarak kullanılabilmesinin önemini ortaya koymaktadır.
Yaşam Tarzı Alternatif Turizm Pazar Bölümlendirme Turizm Çeşitlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |