Tax consciousness increases tax revenues by making a positive impact on informality, tax justice and leaks. The aim of our study is to determine tax-consciousness dimensions and evaluate the tax-consciousness of IAFAs independent accounting and finance advisers according to determined dimensions, and to present the findings to researchers and decision makers. In this sense, survey data of 171 IAFAs in Zonguldak /Turkey are examined in terms of 4 dimensions through factor analysis. Dimensions’ factor scores are produced over 3 different scenarios and those produced over weight of factor loads are found as more appropriate ones. IAFAs’ taxconsciousness are the highest in the dimension of "tax revenues" and the lowest in the dimension of "tax perception". In addition, the relationship between dimensions and the existence of differences according to the characteristics of IAFAs are also examined
Vergi bilinci, vergide adaleti sağlayarak, vergi kaçakçılığı ile kayıt dışılığın azalmasına olumlu etki yaparak vergi gelirlerini arttırmaktadır. Çalışmamızın amacı, SMMM’lerin vergi bilinci boyutlarının belirlenmesi ile belirlenen boyutlara göre vergiye bakışlarının değerlendirilmesi ve bulguları araştırmacı ve karar vericilere sunmaktır. Bu anlamda, Zonguldak’ta faaliyet gösteren 171 SMMM’ye yapılan anket uygulaması verileri faktör analizi üzerinden 4 boyutla incelenmiştir. Boyutlar 3 farklı senaryo üzerinden faktör skorları üretilmiş ve faktör yükleri üzerinden üretilenler daha çok benimsenmiştir. SMMM’lerin “vergi gelirleri” boyutunda en yüksek, “vergi algısı” boyutunda ise en düşük vergi bilincine sahip olduğu gözlenmiştir. Ayrıca boyutlar arasındaki ilişkiler ve SMMM’lerin özelliklerine göre farklılıkların varlığı da incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 ICMEB17 Özel Sayısı |