Utilization of the owned resources in an efficient and effective manner is deemed as an important performance indicator of the financial decision taking units. The efficiency and effectiveness analyses which form the two important components of the performance have high importance in an organizational system. It is required to determine the efficiency and also at which level the resources are utilized efficiently for the performance analysis of an organization. The efficiency and effectiveness analyses of Dumlupınar University Vocational High Schools which aim to train interim level labor force were performed in this study. The model used in this implementation was assumed as input oriented and variable return to scale and it was analyzed using Data Envelopment Analysis DEA method. As a result of the completed efficiency analyses, 7 seven decision taking units were totally defined as efficient and potential improvement target values were given for ineffective decision taking units. Thus, types of improvement required for specific variables were defined in order to increase performances of Vocational High Schools
Performance Efficiency Productivity Data Envelopment Analysis DEA Vocational High School
Sahip olunan kaynakların etkin ve verimli bir şekilde kullanılması, iktisadi karar verme birimlerinin önemli bir performans göstergesi sayılmaktadır. Performansın 2 önemli bileşenini oluşturan etkinlik ve verimlilik analizleri örgütsel bir sistemde son derece önemlidir. Bir örgütün performansının analizi için, etkinliğinin ve kaynaklarını ne ölçüde verimli kullanıp kullanmadığının belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada nitelikli ara kademe işgücü yetiştirmeyi amaçlayan Dumlupınar Üniversitesi Meslek Yüksekokullarının etkinlik ve verimlilik analizleri gerçekleştirilmiştir. Uygulamada kullanılan model, girdi yönelimli ve ölçeğe göre değişken getirili olarak varsayılmış ve analizi Veri Zarflama Analizi VZA kullanılarak yapılmıştır. Yapılan etkinlik analizleri sonucunda; toplam 7 yedi karar verme birimi etkin olarak bulunurken, etkin olmayan karar verme birimleri için potansiyel iyileştirme hedef değerleri verilmiştir. Böylece, Meslek Yüksekokullarının performanslarını artırmaları için hangi değişkenlerde ne tür iyileştirme yapmaları gerektiği belirlenmiştir.
Performans Etkinlik Verimlilik Veri Zarflama Analizi VZA Meslek Yüksekokulu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 9 Sayı: 18 |