Higher education institutions are among the fundamental institutions which have driving force at producing knowledge for any country and consequently increasing social welfare. Especially, developed countries, intensely take advantage of the driving force of higher education institutions in today's world. Unfortunately, developing countries do not get benefit from higher education institutions adequately. In order to get maximum yield from these institutions, maximum productivity must be obtained from these institutions. The maximum productivity is realized by increasing the performance of institutions. There are many factors affecting the performance of any institution. This study aims at measuring the performance of Turkish higher education institutions in a certain period of time. The number of international publications of higher education institutions is taken as performance criterion in the measurement and some factors affecting the number of publications are examined
Yükseköğretim kurumları herhangi bir ülke için bilginin üretilmesi ve bunun neticesinde toplumsal refahın artmasında itici güce sahip temel kurumlar arasında yer almaktadır. Günümüz dünyasında yükseköğretim kurumlarının itici gücünden özellikle gelişmiş ülkeler oldukça yoğun bir şekilde faydalanmaktadır. Gelişmekte olan ve az gelişmiş ülkeler ise maalesef yükseköğretimden gerekli ölçüde yararlanamamaktadır. Yüksek öğretimden gerekli şekilde faydalanabilmek için bu kurumlardan maksimum düzeyde verim almak gerekir. Maksimum verim ise kurumların performanslarının arttırılması ile gerçekleşecek bir olgudur. Herhangi bir kurumun performansını etkileyen pek çok unsur bulunmaktadır. Bu çalışma belli bir zaman aralığında Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının performansının ölçülmesine yönelik hazırlanmıştır. Ölçümde performans kriteri olarak yüksek öğretim kurumlarında yapılan uluslar arası yayın sayısı ele alınmış ve yayın sayısını etkileyen bazı faktörler incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 13 |