In this study, it was tried to determine the important factors which effect the mobile phone preferences of university students. For this reason, a questionnaire form was prepared and the form was answered by 322 students who were chosen randomly from Eskişehir Osmangazi University studying in 2008-2009 term. The responses to the questions on the questionnaire were arranged in a Likert Scale as follows 1: Definitely I disagree, 2: I disagree, 3: No comment, 4: I agree, and 5: Definitely I agree . Frequencies and percentages for some properties of participants age, gender, department etc. were determined; thereafter frequencies and percentages for answers to the questions about mobile phone preferences of university students were resolved. Independent two samples t test was performed to determine whether there were differences between male and female participants in respect to the answers. Analysis of variance was also applied to find out if there are any differences in mobile phone preferences of the participants with regard to groups of factors such as mobile phone brands used by the participants, their departments, and for how long they have had their mobile phones
Consumer Product Preference Mobil Phone Mobil Phone Preference
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin cep telefonu tercihinde nelerin önemli olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için hazırlanan bir anket, 2008-2009 öğrenim yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerden rassal olarak seçilen 322 öğrenciye uygulanmıştır. Hazırlanan ankette yer alan sorulara verilen cevaplar 5’li Likert Ölçeği 1:Kesinlikle Katılmıyorum, 2: Katılmıyorum, 3:Fikrim Yok, 4: Katılıyorum ve 5: Kesinlikle Katılıyorum olarak verilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin çeşitli özellikleri yaş, cinsiyet, bölüm vb. için frekans ve yüzde değerleri, daha sonra da cep telefonu tercihine ilişkin sorulan sorulara verilen cevapların frekans ve yüzde değerleri belirlenmiştir. Çalışmaya katılan kız ve erkek öğrenciler arasında, sorulara verilen cevaplar bakımından farklılık olup olmadığını belirlemek için bağımsız iki örneklem t testi yapılmıştır. Ayrıca, çalışmaya katılan öğrencilerin kullandıkları cep telefonu markası, öğrenim gördükleri bölüm, cep telefonu kullanma süresi gibi özelliklere ait gruplar arasında cep telefonu tercih etmelerine ilişkin düşünceleri bakımından farklılık olup olmadığını belirlemek için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 13 |