Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE GİRİŞİMLERE YAPILAN YATIRIMLARIN ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 18 Sayı: 3, 815 - 836, 30.09.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1011453

Öz

COVID-19, tüm dünyada pek çok sektörü etkilemiş; dünya ekonomisinde sürecin ne kadar devam edeceği ile ilgili artan belirsizlik tüketici talebinde azalma, finansal sistemde para akışında azalmaya neden olmuştur. Bu çalışmada, yeni-normal olarak adlandırılan bu dönemin Türk girişimcilik sektörünün aldığı yatırımlar açısından derinlemesine incelenmesi ve ekosistem üyelerine yol göstermesi hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi iki haber bültenine Mart 2020’den Mayıs 2020’e kadar uygulanmıştır. Çalışma sonucunda, toplam yatırımların 1 milyar $’ın üzerine çıktığı, girişim başına ortalama yatırımın 10 bin $’ı aştığı, 200’den fazla şirketin yatırım aldığı tespit edilmiştir. Yatırımlar ağırlıklı olarak tohum finansman turunda yapılmıştır. Tohum öncesi, Seri A, B, C, D, F finansman turlarının yatırım tutarları Türkiye ortalamaları ile uyumludur. Diğer yandan, tohum finansman turlarının yatırım tutarları ise Türkiye ortalamalarının oldukça üzerinde gerçekleşmiştir. Yatırım alan girişim sayısının en fazla olduğu alan bilgi teknolojileri ve hizmetleri faaliyet alanıdır. En fazla yatırım pazaryeri faaliyet alanında yapılmıştır. 2021’in en yüksek yatırım tutarı pazaryeri girişimi olan Getir’e aittir. Yeni-normal döneminde Türk girişimcilik ekosistemi büyümeye devam etmiş fakat girişim başına yapılan yatırım tutarı ortalaması, Avrupa ve Amerika ortalamalarının altında kalmıştır. Türk girişimcilik ekosisteminde kamu ve özel sektör aracılığıyla çalışmaların yapılması çok önemlidir ve ekosistemin yatırımları artırması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Boin, A., & McConnell, A. (2007). Preparing for critical infrastructure breakdowns: The limits of crisis management and the need for resilience. Journal of Contingencies and Crisis Management, 15(1), 50–59.
  • Brünjes, J., & Revilla-Diez, J. (2013). ‘Recession push’ and ‘prosperity pull’entrepreneurship in a rural developing context. Entrepreneurship and Regional Development, 25(3–4), 251–271.
  • Cansız, M., Kurnaz, Z., Yavan, N. (2018). Girişimcilik Ekosisteminde Türkiye İçin Yeni Bir Araç: Yenilik Merkezleri/Ağları. Verimlilik Dergisi, (4), 7-69.
  • Curnchbase, (2021). Data as a service, https://crunchbase.com
  • Doern, R. (2016). Entrepreneurship and crisis management: The experiences of small businesses during the london 2011 riots. International Small Business Journal, 34(3), 276–302.
  • Egirişim, (2021). Girişimcilik ve Teknoloji, https://www.egirişim.com
  • Eser, .G. ve Yıldız, M. L. (2015). Türkiye’de Girişimcilik Araştırmalarının Odağı Nedir?–Yazın Üzerine Bir İnceleme, Öneri Dergisi, 11(43), 91-117.
  • Galindo-Martín, M. Á., Castaño-Martínez, M. S., & Méndez-Picazo, M. T. (2021). Effects of the pandemic crisis on entrepreneurship and sustainable development. Journal of Business Research, 137, 345-353.
  • GEM, (2021). Global Entrepreneurship Monitor 2020/2021 Global Report. (04.10.2021) http://www.gemconsortium.org
  • Grube, L. E., & Storr, V. H. (2018). Embedded Entrepreneurs and Post-Disaster Community Recovery. Entrepreneurship and Regional Development, 30(7–8), 800–821.
  • Irvine, W., & Anderson, A. (2004). Small tourist firms in rural areas: Agility, vulnerability and survival in the face of crisis. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 10(4), 229–246.
  • Keiretsu Forum, Keiretsu Forum Türkiye Melek Yatırımcılık Ağı, https://keiretsuforum.com.tr
  • Köker, A. R. ve Alan, H. (2021). COVID-19 Küresel Salgın Sürecinin İşletmelerin Teknik Yenilik Faaliyetlerine Yansımaları: Patent Başvuruları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 267-280.
  • Kurt Gümüş, G. (2020). Entrepreneurial Performance of Turkey with Startup Insights, Editörler: Bener Güngör, Ceyda Yerdelen Kargın, Musa Gün. Researches on Financial Performance, Nobel Bilimsel Eserler.
  • Linnenluecke, M. K., & McKnight, B. (2017). Community resilience to natural disaster: The role of disaster entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11(1), 166–185.
  • Meyer M., D. Libaers, B. Thijs, K. Grant, W. Glanzel, K. Debackere (2014). Origin and Emergence of Entrepreneurship as a Research Field, Scientometric, 98: 473-485.
  • Moore, J. F., (1993), Predators and prey: A new ecology of competition, Harvard Business Review, 71 (3), 75–86.
  • Sarıoğlu, K. (2020). COVID-19 Salgınının Türkiye’deki Girişimciler ve Faaliyetleri Üzerinde Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 15(2), 55-77.
  • Sönmez A. ve Toksoy A., (2014). Türkiye’de girişimcilik ve Türk girişimci profili üzerine bir analiz. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 41-58.
  • Startupwatch. (2021). Türkiye Girişimcilik Ekosistemi 2021 2. Çeyrek Raporu (https://www.startıps.watch)
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi (2020). Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Türkiye Girişimcilik Ekosistemi 2020 Raporu, (02.06.2021), https://www.invest.gov.tr/en/library/publications/lists/investpublications/the-state-of-turkish-startup-ecosystem.pdf
  • Tekin, E. (2021) Türkiye’de Start-up Ekosistemi Üzerine Bir Değerlendirme. Econder International Academic Journal, 5(1), 33-48.
  • Wimmer, D.D. ve Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Xu, Z., Wang, X., Wang, X., & Skare, M. (2021). A comprehensive bibliometric analysis of entrepreneurship and crisis literature published from 1984 to 2020. Journal of Business Research, 135, 304-318.

ANALYSIS OF INVESTMENTS TO STARTUPS DURING THE COVID-19 PANDEMIC PERIOD IN TURKEY

Yıl 2022, Cilt: 18 Sayı: 3, 815 - 836, 30.09.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1011453

Öz

COVID-19 affected many industries in the world; the increasing uncertainty about how long the process will continue in the world economy has caused a decrease in consumer demand and a decline in money flow in the financial system. In the present study, it is targeted to deeply analyze the period which is called as new-normal and guide ecosystem members in terms of the investments received by the Turkish entrepreneurship ecosystem. Content analysis is one of the qualitative research methods used in this study. Content analysis was applied to two news bulletins from March 2020 to May 2021. As a result of the study, it is found that total investments exceed 1 billion $, average investment per startup was up to 10 thousand $, more than 200 startups receive investment. Investments were mostly made in a seed funding round. Investment amounts of Pre-seed, Seri A, B, C, D, F funding rounds were consistent with Turkey averages. On the other hand, the seed funding rounds’ investment amounts were significantly above the Turkey averages. The highest number of startups which receive investments were seen in the information technologies and services field of activity. The highest amount of investments was made in the marketplace field of activity. The maximum investment amount of 2021 belongs to the marketplace startup Getir. During the new-normal period the Turkish entrepreneurship ecosystem continued to grow but the average investment amount per startup was below the European and American averages. It is crucial to carry out studies in the Turkish entrepreneurial ecosystem through the public and private sectors and the ecosystem still needs to increase investments.

Kaynakça

  • Boin, A., & McConnell, A. (2007). Preparing for critical infrastructure breakdowns: The limits of crisis management and the need for resilience. Journal of Contingencies and Crisis Management, 15(1), 50–59.
  • Brünjes, J., & Revilla-Diez, J. (2013). ‘Recession push’ and ‘prosperity pull’entrepreneurship in a rural developing context. Entrepreneurship and Regional Development, 25(3–4), 251–271.
  • Cansız, M., Kurnaz, Z., Yavan, N. (2018). Girişimcilik Ekosisteminde Türkiye İçin Yeni Bir Araç: Yenilik Merkezleri/Ağları. Verimlilik Dergisi, (4), 7-69.
  • Curnchbase, (2021). Data as a service, https://crunchbase.com
  • Doern, R. (2016). Entrepreneurship and crisis management: The experiences of small businesses during the london 2011 riots. International Small Business Journal, 34(3), 276–302.
  • Egirişim, (2021). Girişimcilik ve Teknoloji, https://www.egirişim.com
  • Eser, .G. ve Yıldız, M. L. (2015). Türkiye’de Girişimcilik Araştırmalarının Odağı Nedir?–Yazın Üzerine Bir İnceleme, Öneri Dergisi, 11(43), 91-117.
  • Galindo-Martín, M. Á., Castaño-Martínez, M. S., & Méndez-Picazo, M. T. (2021). Effects of the pandemic crisis on entrepreneurship and sustainable development. Journal of Business Research, 137, 345-353.
  • GEM, (2021). Global Entrepreneurship Monitor 2020/2021 Global Report. (04.10.2021) http://www.gemconsortium.org
  • Grube, L. E., & Storr, V. H. (2018). Embedded Entrepreneurs and Post-Disaster Community Recovery. Entrepreneurship and Regional Development, 30(7–8), 800–821.
  • Irvine, W., & Anderson, A. (2004). Small tourist firms in rural areas: Agility, vulnerability and survival in the face of crisis. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 10(4), 229–246.
  • Keiretsu Forum, Keiretsu Forum Türkiye Melek Yatırımcılık Ağı, https://keiretsuforum.com.tr
  • Köker, A. R. ve Alan, H. (2021). COVID-19 Küresel Salgın Sürecinin İşletmelerin Teknik Yenilik Faaliyetlerine Yansımaları: Patent Başvuruları Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 267-280.
  • Kurt Gümüş, G. (2020). Entrepreneurial Performance of Turkey with Startup Insights, Editörler: Bener Güngör, Ceyda Yerdelen Kargın, Musa Gün. Researches on Financial Performance, Nobel Bilimsel Eserler.
  • Linnenluecke, M. K., & McKnight, B. (2017). Community resilience to natural disaster: The role of disaster entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11(1), 166–185.
  • Meyer M., D. Libaers, B. Thijs, K. Grant, W. Glanzel, K. Debackere (2014). Origin and Emergence of Entrepreneurship as a Research Field, Scientometric, 98: 473-485.
  • Moore, J. F., (1993), Predators and prey: A new ecology of competition, Harvard Business Review, 71 (3), 75–86.
  • Sarıoğlu, K. (2020). COVID-19 Salgınının Türkiye’deki Girişimciler ve Faaliyetleri Üzerinde Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 15(2), 55-77.
  • Sönmez A. ve Toksoy A., (2014). Türkiye’de girişimcilik ve Türk girişimci profili üzerine bir analiz. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 41-58.
  • Startupwatch. (2021). Türkiye Girişimcilik Ekosistemi 2021 2. Çeyrek Raporu (https://www.startıps.watch)
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi (2020). Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Türkiye Girişimcilik Ekosistemi 2020 Raporu, (02.06.2021), https://www.invest.gov.tr/en/library/publications/lists/investpublications/the-state-of-turkish-startup-ecosystem.pdf
  • Tekin, E. (2021) Türkiye’de Start-up Ekosistemi Üzerine Bir Değerlendirme. Econder International Academic Journal, 5(1), 33-48.
  • Wimmer, D.D. ve Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Xu, Z., Wang, X., Wang, X., & Skare, M. (2021). A comprehensive bibliometric analysis of entrepreneurship and crisis literature published from 1984 to 2020. Journal of Business Research, 135, 304-318.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nehir Balcı 0000-0002-9317-7491

Gülüzar Kurt Gümüş 0000-0002-9016-285X

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2021
Kabul Tarihi 13 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Balcı, N., & Kurt Gümüş, G. (2022). TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE GİRİŞİMLERE YAPILAN YATIRIMLARIN ANALİZİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 18(3), 815-836. https://doi.org/10.17130/ijmeb.1011453