Technostress levels of academics who use information and communication technologies extensively for quality education and the success of academic processes are extremely important. The study aimed to determine the technostress levels of academicians. The study was conducted for academics working at Karabük University in the 2021-2022 academic year, and the data was collected by online survey method with the participation of 310 academicians. The survey form consists of statements regarding demographic characteristics and the "Technostress Scale" developed by Tarafdar et al. (2007). Validity and reliability tests, t-tests, and ANOVA tests were applied to the data obtained. It was determined that the technostress levels (x̄̄̄̄ =3.12) of the academicians participating in the study were at an average level, and the techno-invasion level (x̄̄̄̄=3.57) in its sub-dimensions was high. In addition, the technostress levels of the academicians participating in the study differed according to marital status, working period, and field of study (p<0.05); It was determined that there was no difference according to gender, age, and title (p>0.05). It is thought that the fact that the subject of the study has been studied limitedly within the scope of universities will contribute to both the literature and the employees and managers in the institution where the study is conducted. Additionally, the data obtained from the study can be a guide for researchers to reduce and prevent employees' technostress levels.
Kaliteli bir eğitim ve akademik süreçlerin başarısı için yoğun olarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanan akademisyenlerin teknostres düzeyleri son derece önemlidir. Çalışmada, akademisyenlerin teknostres düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Karabük Üniversitesinde görev yapan akademisyenlere yönelik yürütülmüş olup, veriler 310 akademisyenin katılımı ile çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Anket formu, demografik özelliklere ilişkin ifadeler ile Tarafdar ve arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen “Teknostres Ölçeği”nden oluşmaktadır. Elde edilmiş olan verilere geçerlilik ve güvenilirlik testleri, t-testi ve ANOVA testi uygulanmıştır. Çalışmaya katılan akademisyenlerin teknostres düzeylerinin (x̄̄̄̄ =3,12) ortalama seviyede, alt boyutlarında ise tekno-istila düzeyinin (x̄̄̄̄=3,57) yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan akademisyenlerin teknostres düzeylerinin medeni durum, çalışma süresi ve çalışma alanına göre farklılaştığı (p<0.05); cinsiyet, yaş ve unvana göre farklılaşmadığı (p>0.05) tespit edilmiştir. Çalışma konusunun üniversiteler kapsamında sınırlı çalışılmış olması hem literatüre hem de çalışma yapılan kurumdaki çalışanlara ve yöneticilere katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca çalışmadan elde edilen veriler, çalışanların teknostres düzeylerinin azaltılması ve önlenmesi yönünde araştırmacılar için bir rehber olabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: ICMEB'24 Özel Sayı |