Karayolu taşımacılığı, taşınacak olan eşya ya da ürünlerin, kapıdan kapıya taşıma imkanı ile
ülkelerdeki ticari gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye için 1990-2022 dönemi
veri seti kapsamında ekonomik büyüme ile karayolu taşımacılığı arasındaki ilişkiyi incelemektir. GSYİH
değişkeni Dünya Bankası veri tabanından, karayolu yük ve yolcu taşımacılığı verileri ise Karayolları
Genel İdaresi veri tabanından alınmıştır. Değişkenlerin birim kök düzeyleri Augmented Dickey-Fuller
ve Phillips-Perrons birim kök testleri ile incelenmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek için ise
ARDL sınır testi ve katsayı tahmincilerinden Fully Modified OLS (FMOLS) testinden yararlanılmıştır.
ADF ve PP birim kök testleri sonuçları tüm değişkenlerin birinci farklarında durağanlaştığını, yani
serinin bütünleşme derecesinin I(1) olduğunu göstermektedir. ARDL analizi sonucunda uzun dönemde
kara yolu yük taşımacılığının ekonomik büyümeye olan etkisi pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı
bulunurken, yolcu taşımacılığının büyüme üzerindeki etkisi anlamsız olarak çıkmıştır. Ancak kısa dönemde
hem yolcu hem de yük taşımacılığının iktisadi büyüme üzerindeki etkisinin pozitif ve istatistiksel olarak
anlamlı olduğu elde edilmiştir. Katsayı tahmin sonuçlarını veren FMOLS yöntemine göre, karayolu
yük taşımacılığındaki %1’lik bir artış ekonomik büyümeyi yaklaşık olarak %0.92 oranında artırırken,
karayolu yolcu taşımacılığındaki %1’lik bir artış ise ekonomik büyümeyi %0.78 oranında artırmaktadır.
Türkiye’nin karayolu yük hacmi arttıkça ekonomik büyüme ve ticaret hacminin de artacağı görülmektedir.
Ancak karayolu taşımacılığı ekonomik büyümenin temel belirleyicisi olarak değerlendirilemez. Süreç
içerisinde değerlendirmenin kapsamı ve veri seti genişletilerek daha geçerli sonuçlara ulaşılabilecektir.
Ekonomik Büyüme Karayolu taşımacılığı Birim Kök Testi ARDL Sınır Testi
Road transport contributes to the commercial development of countries, with the possibility of
door-to-door transport of goods or products. The aim of this study is to examine the relationship between
economic growth and road transport for Turkey for the period 1990-2022. GDP variable is taken from
the World Bank database, while road freight and passenger transport data are taken from the General Administration of Highways database. The unit root levels of the variables are analysed by Augmented
Dickey-Fuller and Phillips-Perrons unit root tests. ARDL bounds test and Fully Modified OLS (FMOLS)
coefficient estimators were used to analyse the relationship between the variables. The results of ADF
and PP unit root tests show that all variables are stationary in their first differences, i.e. the degree of
integration of the series is I(1). As a result of the ARDL analysis, the effect of road freight transport on
economic growth in the long run is found to be positive and statistically significant, while the effect of
passenger transport on growth is found to be insignificant. However, in the short run, the effect of both
passenger and freight transport on economic growth was found to be positive and statistically significant.
According to the FMOLS method, a 1% increase in road freight transport increases economic growth
by approximately 0.92%, while a 1% increase in road passenger transport increases economic growth
by 0.78%. It is seen that as Turkey’s road freight volume increases, economic growth and trade volume
will also increase. However, road transport cannot be considered as the main determinant of economic
growth. More valid results can be obtained by expanding the scope of the evaluation and the data set in
the process.
Economic Growth Road transport Unit Root Test ARDL Bounds Test
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler, Büyüme, İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 20 Sayı: 4 |