The 19th century of the Ottoman Empire stands out as a period in which privileges were granted to minority groups to engage in various construction activities. During this process, Christian religious architecture was also revived; new churches were built or existing structures were repaired. This architectural movement can also be observed in examples from Mardin. The Mor Cercis (Georgius) Church, dated 1885 and the subject of this study, is an important structure that should be evaluated in this context. In this article, the church in question is examined both within the framework of art history and the effects of construction and repair activities carried out in Mardin during the 19th century Ottoman period on the church are discussed. In this context, a literature review on Christian religious architecture in Mardin was first conducted; documents from the period were examined and 19th and 20th century structures were investigated. Mor Cercis Church was observed on site, plan measurements were taken and documented with photographs. It was evaluated whether the structure reflected the characteristic features of the period in terms of plan scheme, decorative elements and building materials. The classical three-nave basilica plan scheme of the Early Byzantine period (4th–7th centuries) was reinterpreted with regional architectural elements and implemented in the Mor Cercis Church. The exterior and interior of the structure were kept quite plain, and rubble walls made of local yellow limestone were preferred in its construction. In addition, the Mor Cercis Church was compared with the Mor Petrus-Mor Pavlus Church (1914), the Virgin Mary Church (1860) and the Mor Isyo Church (Sheikh Mansuri Mosque) in Mardin from the same period; these structures were analyzed in terms of historical context, material, ornamentation, façade design, plan features and structural elements. As a result, it was revealed that the Mor Cercis Church exhibited certain similarities and differences with both contemporary structures and examples from the early 20th century.
This study does not require ethics committee approval.
Osmanlı İmparatorluğu’nun 19. yüzyılı, azınlık grupların çeşitli imar faaliyetlerinde bulunmalarına olanak tanıyan imtiyazların verildiği bir dönem olarak öne çıkmaktadır. Bu süreçte Hristiyan dini mimarisi de canlanmış; yeni kiliseler inşa edilmiş veya mevcut yapılar onarılmıştır. Söz konusu mimari hareketlilik, Mardin’deki örneklerde de gözlemlenmektedir. Bu çalışmanın konusu olan 1885 tarihli Mor Cercis (Georgius) Kilisesi de bu bağlamda değerlendirilmesi gereken önemli bir yapıdır. Makalede, söz konusu kilise hem sanat tarihi disiplini çerçevesinde incelenmekte hem de 19. yüzyıl Osmanlı dönemi Mardin’inde gerçekleşen imar ve onarım faaliyetlerinin kilise üzerindeki etkileri ele alınmaktadır. Bu doğrultuda öncelikle Mardin’deki Hristiyan dini mimarisi üzerine bir literatür taraması yapılmış; döneme ait belgeler incelenmiş ve 19. ile 20. yüzyıl yapıları araştırılmıştır. Mor Cercis Kilisesi yerinde gözlemlenmiş, plan ölçümleri alınmış ve fotoğraflarla belgelenmiştir. Yapının plan şeması, süsleme unsurları ve yapı malzemeleri açısından dönemin karakteristik özelliklerini yansıtıp yansıtmadığı değerlendirilmiştir. Erken Bizans dönemine (4–7. yüzyıllar) ait klasik üç nefli bazilikal plan şeması, yöresel mimari unsurlarla yeniden yorumlanarak Mor Cercis Kilisesi’nde uygulanmıştır. Yapının dış cephe düzenlemesi ve iç mekânı oldukça sade tutulmuş olup, inşasında yerel sarı kalker taşından moloz duvar örgüsü tercih edilmiştir. Ayrıca Mor Cercis Kilisesi, aynı döneme ait Mardin’deki Mor Petrus-Mor Pavlus Kilisesi (1914), Meryem Ana Kilisesi(1860) ve Mor İsyo Kilisesi (Şeyh Mansuri Camii) ile karşılaştırılmış; bu yapılar tarihsel bağlam, malzeme, süsleme, cephe tasarımı, plan özellikleri ve yapı elemanları açısından analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Mor Cercis Kilisesi’nin hem çağdaşı olan yapılarla hem de 20. yüzyılın erken dönemine ait örneklerle belirli benzerlikler ve ayrışmalar sergilediği ortaya konmuştur.
Bu çalışma, etik kurul izni gerektirmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık Tarihi, Sanat Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |
International Journal of Mardin Studies Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.