Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EDATLARIN METİN BAĞLAMINDA İNCELENMESİ VE ÖĞRETİLMESİ: KÜÇÜK ŞEYLER ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Sayı: 12, 67 - 79, 30.12.2024
https://doi.org/10.51540/ijof.1578321

Öz

Cümlede vazifeli bir birim olarak işlev gören, kendisinden önce veya kendisinden sonra gelen sözcükler arasında anlamlı bir bağlantı kuran fakat tek başlarına herhangi bir şekilde anlamları bulunmayan kelimelere edat denmektedir. Edatlar bağlam içinde anlam kazanan yapılar olduğu için onları incelerken metin bütünsel olarak ele alınır. Aynı edat bir cümleye farklı bir anlam ilişkisi, başka bir cümleye farklı bir anlam ilişkisi katabilir. Aynı zamanda iki cümlede de farklı bir görevde kullanılmış olabilir. Bu sebeplerden ötürü edatların metnin bağlamı içinde değerlendirilmesi esastır.
Hikâye, kısaca yaşanmış ya da yaşanması muhtemel olayların, kişi, yer ve zaman unsurlarını içererek kısa olarak yazılan olay metinleridir. Edebiyatımızda hikâye batıdan alınan bir tür olarak Tanzimat Dönemi’ne denk gelmektedir. Samipaşazede Sezai’nin Küçük Şeyler adlı eseri bu alanda üretilmiş ilk eser olarak kabul edilir. Bu sebepten ötürü Küçük Şeyler eseri araştırmamızda tercih edilmiştir. Eserde hikâye bölümleri tek tek ele alınarak incelenen edatlar ve ne sıklıkla kullanıldıkları tablo halinde verilmiştir. Tabloların altında kullanılan edatlardan kitaptaki örnek cümleler yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Balcı, T. (2003). Edat bağlamında sözcük türlerine yeni bir yaklaşım. Dil Dergisi, (122), 7-16.
  • Banarlı, N. S. (1983). Resimli Türk edebiyatı tarihi. (1. Baskı). Milli Eğitim Basımevi.
  • Bilgegil, M.K. (1982). Türkçe dilbilgisi. (1. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Çakmak, M. C. (2015). Ortaokullarda edatların öğretimi ve öğrencilerin edatları kullanma yeterlikleri. Fırat Üniversitesi.
  • Efendioğlu, S. (2007). Edatların sınıflandırılması. Erciyes Dergisi, 30 (353), 27-230.
  • Ergin, M. (2000). Türk dilbilgisi. (27. Baskı). Bayrak Basım Yayım.
  • Kabaklı, A. (1978). Türk edebiyatı, (4. Baskı). Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • Karatay, H. ve Kaya, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde edatlar için çerçeve program. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8 (3), 1-23.
  • Korkmaz, Z. (2009). Türkiye Türkçesi grameri şekil bilgisi. (3. Baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02 Erişim Tarihi: 14.12.2024
  • Samipaşazade, S. (2018). Küçük Şeyler. https://kdm.anadolu.edu.tr/TurkKlasikleri/Kucuk_Seyler.pdf adresinden 19.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Sönmez, H ve Aydeniz, S. (2021). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre bağlaçların öğretimi. EKEV Akademi Dergisi, 25(88), 225-240.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. (1. Baskı). Epsilon Yayınevi.
  • Törenek, M. (1998). Hikâyeciliğimize düşen cemre küçük şeyler. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 9, 139-143.
  • Wach, E. ve Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. the institute of development studies and partner organisations Report. (Niteliksel belge analizini öğrenmek. kalkınma çalışmaları enstitüsü ve ortak kuruluşlar) https://hdl.handle.net/20.500.12413/2989 Erişim Tarihi: 15.12.2024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Examining And Teaching Prepositions In The Context Of The Text: The Example Of Small Things

Yıl 2024, Sayı: 12, 67 - 79, 30.12.2024
https://doi.org/10.51540/ijof.1578321

Öz

Words that function as a grammatical function in the sentence, establish a meaningful connection between the meaning that comes before or after it, but do not have any connection with single intervals, are called prepositions. Since prepositions are structures that gain meaning in context, the text is considered holistically when examining prepositions. The same preposition can add a different meaning relationship to one sentence and a different meaning relationship to another sentence. It may also have been used in a different function in both sentences. For these reasons, it is essential to evaluate prepositions in their inflection.
Stories are short event texts that include events, people, places and times that have happened or are likely to happen. In our literature, the story, as a genre imported from the West, coincides with the Tanzimat Period. Samipaşazede Sezai's work called Küçük Şeyler is considered to be the first work produced in this field. The work "Little Things" was chosen for this award in our research. The story sections in the work are given in the form of a table, and the prepositions are examined one by one in a book. Below the tables, sample sentences from the book with the prepositions used are given.

Kaynakça

  • Balcı, T. (2003). Edat bağlamında sözcük türlerine yeni bir yaklaşım. Dil Dergisi, (122), 7-16.
  • Banarlı, N. S. (1983). Resimli Türk edebiyatı tarihi. (1. Baskı). Milli Eğitim Basımevi.
  • Bilgegil, M.K. (1982). Türkçe dilbilgisi. (1. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Çakmak, M. C. (2015). Ortaokullarda edatların öğretimi ve öğrencilerin edatları kullanma yeterlikleri. Fırat Üniversitesi.
  • Efendioğlu, S. (2007). Edatların sınıflandırılması. Erciyes Dergisi, 30 (353), 27-230.
  • Ergin, M. (2000). Türk dilbilgisi. (27. Baskı). Bayrak Basım Yayım.
  • Kabaklı, A. (1978). Türk edebiyatı, (4. Baskı). Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • Karatay, H. ve Kaya, S. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde edatlar için çerçeve program. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8 (3), 1-23.
  • Korkmaz, Z. (2009). Türkiye Türkçesi grameri şekil bilgisi. (3. Baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02 Erişim Tarihi: 14.12.2024
  • Samipaşazade, S. (2018). Küçük Şeyler. https://kdm.anadolu.edu.tr/TurkKlasikleri/Kucuk_Seyler.pdf adresinden 19.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Sönmez, H ve Aydeniz, S. (2021). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre bağlaçların öğretimi. EKEV Akademi Dergisi, 25(88), 225-240.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. (1. Baskı). Epsilon Yayınevi.
  • Törenek, M. (1998). Hikâyeciliğimize düşen cemre küçük şeyler. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 9, 139-143.
  • Wach, E. ve Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. the institute of development studies and partner organisations Report. (Niteliksel belge analizini öğrenmek. kalkınma çalışmaları enstitüsü ve ortak kuruluşlar) https://hdl.handle.net/20.500.12413/2989 Erişim Tarihi: 15.12.2024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Stilistik ve Metinsel Analiz
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yunus Şahin 0009-0008-3204-5592

Süleyman Aydeniz 0000-0001-9277-529X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Şahin, Y., & Aydeniz, S. (2024). EDATLARIN METİN BAĞLAMINDA İNCELENMESİ VE ÖĞRETİLMESİ: KÜÇÜK ŞEYLER ÖRNEĞİ. International Journal of Filologia(12), 67-79. https://doi.org/10.51540/ijof.1578321

ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren International Journal of Filologia (IJOF) Filoloji Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli, Bilimsel Bir Dergidir.