Bu araştırmada, öncelikle Sosyal Bilgiler eğitimi
alanında yapılan çalışmaların yer aldığı, Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi
Sempozyumunda (USBES) sunulan (2012-2017) değer ve değerler eğitimi ile ilgili
araştırmaların eğilimini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında değer
eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaların yazar sayıları, yapıldıkları yıl, konu,
yöntem, örneklem düzeyi, örneklem sayısı, örneklem seçim şekli, veri toplama
araçları, veri analiz yöntemleri ve sonuçları incelenmiş ve
değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma
yaklaşımında doküman inceleme temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma
2012-2017 yılları arasında Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumunda
sunulan değer eğitimi çalışmaları temel veri kaynakları olarak kabul edilmiş ve
betimsel analiz çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma sonucunda en sık Sosyal
Bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerlere ilişkin öğrencilerin algı
ve tutumlarını tespit etmeye çalışan çalışmaların bulunduğu, en fazla
araştırmanın 2017 yılında ve iki yazarlı olarak yapıldığı sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmalarda en çok nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi tekniği ve nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseninden
faydalanıldığı, veri toplama aracı olarak ise en fazla görüşme ve dokümanların
kullanıldığı, araştırmaların çalışma grubunu en fazla lisans öğrencilerinin
oluşturduğu ve çalışmaların yaklaşık yarısında katılımcı sayısının
belirtilmediği, belirtilenler arasında ise en sık 11-30 arasında katılımcı
bulunduğu, verilerin analizinde en sık içerik analizinden faydalanıldığı ve
yine aynı oranda çalışmalarda veri analiz yönteminin belirtilmediği sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışmaların yaklaşık % 40’ında sonuçlar belirtilirken, %60’ında
belirtilmemiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |