BibTex RIS Kaynak Göster

Cinsiyet Faktörünün Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Olgunluk Düzeyine Etkisi

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 32, 30.04.2016

Öz

Bu çalışmada 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin cinsiyetlerine göre sosyal olgunluk düzeyleri araştırılmıştır. Çalışma, Bursa İli İnegöl İlçesinde bulunan 13 ortaokulda yapılmıştır. Bu çerçevede 267 ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencisi seçilerek, bunlara Sosyal Olgunluk Ölçeği uygulanmıştır. Sosyal Olgunluk Ölçeği altı alt boyuttan oluşan genel bir ölçektir. Çalışmaya katılan öğrencilerin %38,6’sı erkek, %61,4’ü kızdır. Bulgularımıza göre kız öğrencilerin sosyal olguluk düzeyleri erkek öğrencilerinkinden yüksektir. Öğrencilerin sosyal olgunluk düzeyleri ve alt boyutlara ilişkin bulgular, cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p<0.05) olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyete göre çalışkanlık, sorumluluk ve haklara ve özgürlüklere saygılı olma değer alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Araştırmanın sonuçları cinsiyet faktörünün Sosyal Bilgiler Ders Programında yer alan bir kısım değerlere olan etkisini ortaya koyması açısından önem taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Olgunluk Düzeyi,  Değer Eğitimi, Cinsiyet Faktörü, Sosyal Bilgiler Eğitimi

This Study has investigated social maturity level according to gender in 5th and 6th grade students. This study was made in 13 secondary schools located in Bursa Inegol district. For this purpose, by selecting the 5th and 6th grade students in 267 secondary schools Social Maturity Scale was used. The Social Maturity Scale is a general scale of six subscales. 38.6% of male students participated in the study, is composed of 61.4% female students. Looking at the average scale according to gender, girls were found to be higher than men on average. When Young analyzed data on Social Maturity Levels and subscales, a statistically significant difference between genders (p <0.05) was found. Also, according to student gender diligence, responsibility, respect for Rights and Freedoms value it was found to be a significant relationship between the subscales. The results of the research according to a cut in value on the social studies curriculum is important in terms of putting forward their views on gender.

Keywords: Social Maturity Level, The Gender Factor, Values Education, Social Studies Education


Kaynakça

  • AKBABA-ALTUN, Sedagül; "Eğitim yönetimi ve değerler", Değerler Eğitimi Dergisi, Yıl: 1, S. 1, Ocak 2003, s. 7-18.
  • AKBAŞ, Oktay; "İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma", Kastamonu Eğitim Dergisi, Yıl: 17, S. 2, 2009, s. 403-414
  • AKBAŞ, Oktay; "Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademede gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi", Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2004
  • AKBAŞ, Oktay; Sosyal Bilgilerde değerler ve öğretimi, Tay, B. ve Öcal, A. (edt), Özel öğretim yöntemleriyle Sosyal Bilgiler öğretimi (335-360), 1. bs., Ankara 2008
  • AKTÜRK, Funda Gülfidan; "Çocukta değerler eğitimi açısından Üzeyir Gündüz’ün eserleri", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2012
  • ALTUNAY, Esen ve YALÇINKAYA, Münevver; "Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, C. 17, S.1, 2011 s. 5-28
  • ARLI, Mine ve NAZİK, M. Hamil; Bilimsel Araştırmaya Giriş, Gazikitabevi. Ankara 2001.
  • BACANLI, Hasan; "Üniversite öğrencilerinin değer tercihleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, S.20, Güz 1999, s.597-610.
  • BAYDAR, Pelin; "ilköğretim beşinci sınıf Sosyal Bilgiler programında belirlenen değerlerin kazanım düzeyleri ve bu süreçte yaşanılan soruların değerlendirilmesi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2009
  • BOHAN, John F.; Instrumental and Terminal Life Values of Faculty by Community College Location, Age, Experience, Highest Degree and Other Employment, American Educational Research Association San Francisco, March 27, 1989
  • BOND, David James; An Analysis of ValuationStrategies in Social Science Education Materials, Doctor Of Education, California Univ., Berkeley 1971
  • BRAWER, Florence B.; Application of Rokeach's Values Scales to Community College Populations, California Univ., Los Angeles, ERIC Clearinghouse for Junior Coll. Information, California1971,
  • ÇENGELCİ, Tuba; "İlköğretim beşinci sınıf Sosyal Bilgiler dersinde değerler eğitiminin gerçekleşmesine ilişkin bir durum çalışması", Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2010
  • DEMİRCİOĞLU, İsmail H. ve TOKDEMİR, Muhammet A.; "Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, işlev ve içerik", Değerler Eğitimi Dergisi, Yıl: 6, S. 15, Haziran 2008, s. 69-88
  • DİLMAÇ, Bülent, KULAKSIZOĞLU, Adnan ve EKŞİ, Halil; "Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim¬leri Dergisi, Yıl: 7, S. 3, Eylül 2007, s.1221-1261
  • DİLMAÇ, Bülent; "Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeğiyle sınanması", Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2007
  • DİLMAÇ, Bülent; "İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği ile eğitimin sınanması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1999
  • EKŞİ, Halil ve KATILMIŞ, Ahmet; "Değerler eğitimi yaklaşımları", Diyanet Aylık Dergisi, S. 245, Mayıs 2011, s. 11-13
  • EKŞİ, Halil; "Temel insanî değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: karakter eğitimi programları", Değerler Eğitimi Dergisi, Yıl: 1, S. 1, Ocak 2003, s. 79-96.
  • ERGÜN, Sinem; "Ergenlere verilen değerler eğitiminin öz düzenleme stratejileri üzerindeki etkisinin sınanması", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2013
  • ERGÜN; Muammer; Eğitimin Felsefi Temelleri, Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (edt), Eğitim Bilimine Giriş (67-94), 5. bs. Ankara, 2010
  • ERSOY, Ersan; "Cinsiyet kültürü içerisinde kadın ve erkek kimliği (Malatya örneği)" Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 19, S. 2, 2009, s.209-230
  • ESER, Ahmet; "İlköğretim öğrencilerinin insani değer düzeyleri ile çevresel tutumları arasındaki ilişki", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2012
  • FIRAT, Necla; "Okul kültürü ve öğretmenlerin değer sistemleri" Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2007
  • GÖKÇE, Birsan; Toplumsal bilimlerde araştırma, Savaş Yayınları, Ankara 1988.
  • GÖMLEKSİZ, Mehmet Nuri ve CÜRO, Elif; "Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi", Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Yıl: 8, S. 1, 2011, s.95-134
  • GÜNGÖR, İbrahim Halil, EKŞİ, Halil ve ARICAK, Osman Tolga; "Genç yetişkinlerde değer tercihlerinin narsistik kişilik özellikleri yordaması", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim¬leri Dergisi, Yıl: 12, S. 2 (Ek, Özel Sayı) Bahar 2011, s.1272-1290
  • KAKCI, Kadir; "İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyleri ile duygu zorbalık eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2009
  • KESKİN, Yusuf; "Türkiye’de Sosyal Bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkinliğinin araştırılması", Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2008
  • ÖZENSEL, Ertan; "Sosyolojik bir olgu olarak değer", Değerler Eğitimi Dergisi, Yıl: 1, S. 3, Temmuz 2003, s. 217-239
  • ÖZKAN, Hasan Hüseyin; "Popüler kültür ve eğitim", Kastamonu Eğitim Dergisi, Yıl: 14, S. 1, Mart 2006, s. 29-38
  • ÖZMETE, Emine; "Değerlerin yaşam kalitesi üzerindeki rolü (Tokat örneği)",Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1997
  • ÖZTÜRK, Cemil; Sosyal Bilgiler: toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış, Öztürk, C. (edt), Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi yapılandırmacı bir yaklaşım (22-49), 3. bs., Ankara 2007
  • PLAGMAN, Ralph ve PİTNER, Richer; Educational Reconstruction and Today's Social Studies, Kennedy High School, Cedar Rapids, Iowa 1969
  • ŞENGÜN, Mustafa; "Lise öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin bazı kişisel değişkinler açısından incelenmesi" Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2008
  • TAHİROĞLU, Mustafa ve ÇETİN, Turhan; "İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde sağlıklı olmaya önem verme değerinin öğretimine ilişkin öğrenci tutumları", Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 12, S. 2 (Ek, Özel Sayı) Bahar 2011, s.1633-1651
  • TAHİROĞLU, Mustafa; "İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma değerlerinin öğretimi ve değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının belirlenmesi", Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2011
  • TEPECİK, Barış; "Sosyal Bilgiler dersinde sorumluluk değerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2008
  • TURAN, Selahattin ve AKTAN, Dilek; "Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 6, S. 2, 2008, s.227-259
  • UYGUÇ, Nermin; "Cinsiyet, bireysel değerler ve meslek seçimi", D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi, C.18 S.1, 2003, s.93-103
  • YAZICI, Kubilay; "Değerler eğitimine genel bir bakış", TÜBAR-XIX, 2006, S. 19 s.499-522
  • YILDIRIM, Ali; “Gender Role Influences On Turkish Adolescents’ Self-Identity”, Adolescence, April 1993, s.1-23
  • YILDIRIM, Yusuf; Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeyi ile Sosyal Tutumlarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi 2014
  • YUVACI, Züleyha; "Okulöncesi değerler eğitimi uygulayan okullardan seçilen değerlerin ve etkinliklerin incelenmesi", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2013
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Akpınar Bu kişi benim

Yusuf Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, E., & Yıldırım, Y. (2016). Cinsiyet Faktörünün Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Olgunluk Düzeyine Etkisi. International Journal of Field Education, 2(1), 20-32.