Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Storyline Yöntemı̇nin Akademı̇k Başarı ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi-Öğretmenler ve Öğrencı̇lerin Yöntem Hakkındaki Görüşlerı̇

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 23, 31.12.2020

Öz

Storyline yöntemi; karakter, mekan ve olaylar örgüsü çerçevesinde bir öykü etrafında mantık sırasıyla anahtar sorular soran, öğrencileri bizzat yaparak yaşayarak sürece dahil eden, özellikle drama ve rol yapma gibi aktif tekniklerin kullanılmasını gerektiren, öğrenmeyi zihinde somutlaştıran, süreci eğlenceli kılan ve birçok öğrenme stiliyle yöntem zenginliği sunan yapılandırmacı bir öğrenme yöntemidir. Bu araştırmada, Storyline yönteminin küresel bağlantılar öğrenme alanı kapsamında 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarısına, öğrenilen bilgilerin kalıcılık düzeyine etkisi ile öğretmen ve öğrencilerin yöntem hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Bu bağlamda söz konusu yöntemin tarihi konuların, küresel sorunların ve çözüm yollarının öğretilmesindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu model ve olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Aksaray’da iki devlet okulunda 7. sınıfta öğrenim gören toplam 112 öğrenci oluşturmaktadır. Dersler deney grubunda storyline yöntemiyle, kontrol grubunda ise mevcut öğretim uygulamalarıyla işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyal Bilgiler Başarı Testi ile birlikte öğrenci günlükleri, öğretmen ve öğrenci yazılı görüşleri kullanılmıştır. Başarı testinin Cronbach Alpha güvenirlik kat sayısı 0.850’dir. Uygulama öncesinde ve sonrasında tüm öğrencilere Sosyal Bilgiler Başarı Testi ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Veriler, SPSS programıyla bağımsız gruplar t testi ve bağımlı gruplar t testi ile analiz edilmiştir. Ayrıca nitel veriler için betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre, storyline yöntemi tarih konulu kazanımlar ve toplam kazanımlar düzeyinde öğrencilerin akademik başarılarını artırmada ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını sağlamada daha etkili ve başarılıdır. Storyline yöntemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri genel olarak olumludur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.
  • Ahlquist, S. I. (2011). The İmpact of the Storyline Approach on the Young Language Learner Classroom: A Case Study in Sweden. Thesis of Doctor of Education, Department of English, Kristianstad University, Sweden.
  • Akpınar, E. ve İçen, M. (2012). Küresel Vatandaşlık Eğitiminin Uluslararası Sorunların Çözümündeki Rolü. Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), s. 285.
  • Answers to Questions About the Storyline Method, What is the Methodology?. 24 Haziran 2013, http://www.storyline.org/Storyline_Design/Articles_4.html.
  • Avcı, S. ve Yüksel, A. (2013). Teachers’ and Students’ Views On The Storyline Approach. Sakarya University Journal of Education, 3(2), 21-35.
  • Aydede, M. N. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Aktif Öğrenme Yaklaşımını Kullanmanın Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılık Üzerine Etkisi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bacak, S. (2008) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Öykü Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Akademik Başarı ve Yaratıcılıklarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
  • Bell, S. (1990). Storyline Approach to Environmental Studies. Environmental Education in Europe”, Conference Report.
  • Bell, S. & Harkness, S. (2006). Storyline- Promoting Language Across the Curriculum, Hertfordshire: United Kingdom Literacy Association (UKLA).
  • Bell, S. (2007). The Flexibility of The Topic Approach. The Netherlands: National İnstitute for Curriculum Development. Report of the Seminar of Topic Based Approachesto Learnig and Teaching in Primary Education.
  • Coşkun M. (2013). Matematik Kavramları Öğretiminde Öyküleştirme Yönteminin Tutuma ve Başarıya Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.
  • Creswell, J. (2007). John Dewey and The Storyline Method. S. Bell, S. Harkness & G.White, (Edts.), Storyline: Past, Present, Future içinde (86-96). Glasgow, Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Demir, S. (2012). The Effect of Storyline Method on Students’ Achievements in 5th Grade of Science and Technology Courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5026–5029. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.380
  • Demircioğlu, H. ve Demetgül, F. ( 2018). The Effect of Storylines Embedded within Context Based Learning Approach on Grade 10 Students’ Achievement of Mixtures Unit. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences (EPESS), 9, 127-133.
  • Dös, B. (2015). Creating Online Öykü Temelli Öğrenmes for Increasing the Knowledge Retention. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1051–1056.https://doi.org/10.1016/ j.sbspro. 2015.06.148
  • Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yayınları, İstanbul, s. 8.
  • Ergin, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fırat, A. (2019). Coğrafya Eğitiminde Öyküleştirme Yönteminin Kullanılmasının Öğrencinin Akademik Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Global Storylines, 24 Haziran, http://www.globalstorylines.org.uk/about
  • Güney, S. Y. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Öykü Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Bir Durum Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Güney, S. Y. (2019). İlkokul 4.Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Öykü Temelli Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı, Öğrenmenin Kalıcılığı ve Derse İlişkin Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürol A. ve Kerimgil S. (2012). Primary School Education Pre-Service Teachers’ Views about the Application of Storyline Method in Social Studies Teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 325-334.
  • Harkness, S. (1997). Creating Words, Constructing Meaning: The Scottish Storyline Method. J.Creswell, (Edt.), Potsmouth, NH:Heinemann, 1997.
  • Jarvinen, H. M. (2005). Teaching Finnish as a Second Language. M. Pandis, A. Ward & S. R. Mathews, (Edts.), Reading, Writing, Thinking içinde (24-36). Proceedings of the 13th European Conference on Reading.
  • Kardaş, M. N. ve Uca, N. (2016). Aktif Öğrenme Yönteminin Kullanıldığı Çalışmaların Öğrenci Başarısı, Tutumu ve Görüşleri Açısından İncelenmesi: Bir Metaanaliz Çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl:4, Sayı:7, s.118-130.
  • Kehinde, A., Moses, A. & Abiodun, O. (2012). Spicing Up Basic Science Instruction with Öykü Temelli Öğrenme Strategy; What Is Students’ Achievement?. African Research Review, 6(3), 252-267.
  • Kuş, M., & Alcı, B. (2014). Students’ Beliefs on Effectiveness of Storyline Method in History Teaching. Mevlana International Journal of Education, 4(3), 83-91. https://doi.org/10.13054/mije.14.48.4.3
  • Leawudomchai, U., Panprueksa, K., Singlop, S. & Latwong, T. (2016). A Study of Learning Achievement and Learning Behavior in Biology on “Genes and Chromosomes” Using Storyline Teaching for 12th Grade Students. Journal of Education, 10(3), pp. 221-231(11).
  • Orehag J. (2017). Space Adventure - Storyline Method and Young English Language Learners’ Motivation. Yayınlanmamış Lisans Bitirme Tezi, Gavle, İsveç: University of Gavle.
  • Özden, G. (2012). İlköğretim 5. Sınıf “Canlılar Dünyasını Gezelim, Tanıyalım” Ünitesinde Kullanılan Öyküleştirme Yönteminin Öğrencilerin Başarı ve Kavramsal Öğrenmelerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Paykoç, F. (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu. (2005). İstanbul, ERG Raporları, Sabancı Üniversitesi, 20.10.2007, www.erg.sabanciuniv.edu/docs/mufredat_raporu .doc.
  • Rhonda, M. B. (2010). An Analysis of the Storyline Method in Primary School; Its Theoretical Underpinnings and Its Impact on Pupils’ Intrinsic Motivation. Doktora Tezi, Durham Üniversitesi.
  • Rog, T. (2014). Enhancing Learners’ İntrinsic Motivation. The İmpact of the Storyline Method. Konińskie Studia Językowe, 2(2), 143-162.
  • Sarı, T. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Dersinde Uygulanan Storyline Yönteminin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Sertsöz A. (2017). 6 Yaş Çocuklarına Öyküleştirme Yöntemi İle Verilen Matematik Eğitiminin Çocukların Matematik Başarılarına Olan Etkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Şekerci, H. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Storyline Yönteminin Etkililiğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Tepetaş, G. Ş. (2011). 6 Yaş Çocuklarının Temel Kavram Bilgi Düzeylerini Desteklemeye Yönelik Öyküleştirme Yöntemine Dayalı Bir Eğitim Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tepetaş, G. Ş. (2013). Storyline Yöntemi. M. Gönen, (Edt.), Çocuk Edebiyatı (1. Baskı) içinde (265-284). Ertem Matbaa, Ankara.
  • Türksoy, E. ve Taşlıdere, E. (2016). Aktif Öğrenme Teknikleri ile Zenginleştirilmiş Öğretim Yönteminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarı ve Tutumları Üzerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 57-77.
  • Yıldırım M. (2018). Bağlam Temelli Öyküleştirme Yöntemi İle Yapılan Öğretimin Fen Bilimleri Dersinde Başarı, Yaratıcılık ve Tutumlara Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yiğit, E. Ö. (2007). Öyküleştirme Yönteminin 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı Ülkemizin Kaynakları Ünitesindeki Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Why the Storyline Method Makes Sense. 22 Mart 2013, http://www.storyline.org/Storyline_Design/Articles_5.html.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlknur Toy

Erdal Akpınar

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toy, İ., & Akpınar, E. (2020). Storyline Yöntemı̇nin Akademı̇k Başarı ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi-Öğretmenler ve Öğrencı̇lerin Yöntem Hakkındaki Görüşlerı̇. International Journal of Field Education, 6(2), 1-23.