Purpose of this research is to identify effects of educational films on education environment based on school administrators’ and teachers’ opinions. Education films are the movies about education environment, school administrators and teachers. Population of this research based on “Descriptive Research Model” is Istanbul province. Samples are established through participation of educators assigned to the towns of Istanbul, selected via “Simple Random Method”. First, single question survey is used. Then, 18 school administrators and 123 teachers participated in the survey were asked to make a list of movies they recommend in the order of priority. An attitude scale constituted of 25 items consisting of demographic values is generated based on the themes of recommended movies. A larger group of participants constituted of 123 school administrators and 471 teachers answered the scale. Data are resolved via Windows based 15. 0 Social Sciences Statistics Package Program (SPSS), and analyzed using Chi-Square test. Opinions demonstrating differences on terms of seniority, duty and gender basis are identified. Findings are interpreted according to relevant literature. Based on the opinions of educators, results demonstrating positive effects of movies are obtained. Recommended movies are examined. Thus, analysis and recommendations that may contribute to effective selection of movies by educators to assist them in their work are provided.
Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin, eğitim içerikli filmlerin, eğitim
ortamlarına etkisine iliĢkin görüĢlerinden yola çıkarak, bu etkileri ortaya koymaktır. Eğitim içerikli
film, eğitim ortamını, okul yöneticisini ve öğretmeni konu alan sinema filmleridir. “Betimsel
AraĢtırma Modeli” ile çalıĢılmıĢ olan araĢtırmanın evreni Ġstanbul ilidir. Ġstanbul ilinin “Basit Tesadüfî
Yöntem” ile seçilmiĢ ilçelerinde görevli olan eğitimcilerin katılımıyla örneklem oluĢturulmuĢtur. Önce
tek soruluk bir anket kullanılmıĢtır. Bu ankete katılan, 18 okul yöneticisi ve 123 öğretmenden,
önerdikleri filmleri, önem derecesine göre sıralamaları istenmiĢtir. Önerilen filmlerdeki temalara
dayalı olarak, demografik değerlerin yer aldığı, 25 maddelik bir tutum ölçeği oluĢturulmuĢtur. Bu
ölçeğe ise daha geniĢ katılımla, 123 okul yöneticisi ve 471 öğretmen, cevap vermiĢtir. Veriler,
Windows tabanlı 15. 0 Sosyal Bilimler Ġçin Ġstatistik Paket Programı (SPSS) ile çözümlenip, Khi-Kare
testi ile analiz edilmiĢtir. Kıdem, görev ve cinsiyet bazında anlamlı farklılık gösteren görüĢler tespit
edilmiĢtir. Bulgular, ilgili literatür dikkate alınarak yorumlanmıĢtır. Eğitimcilerin görüĢlerine dayalı
olarak, filmlerin, olumlu etkileri olduğuna dair sonuçlar elde edilmiĢtir. Önerilen filmler incelenmiĢtir.
Böylece, eğitimcilerin kendilerine yol gösterecek film seçimlerini, verimli yapabilmelerine katkı
sağlayabilecek analizler sunulmuĢ ve önerilerde bulunulmuĢtur.
Eğitim içerikli film eğitim ortamı okul yöneticisi öğretmen sinema filmi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030