This study is a qualitative study done with the aim of evaluating applicability of mathematics curriculum renewed in 2005 and comparing it with the previous one in the light of teacher comments. The data was collected through interviews with 21 teachers working at secondary schools in 2012-2013 academic year. The data gained in the research was analyzed and evaluated appropriate to qualitative research methods. NVivo 7 program was used in the analysis part. As a result, it was found that the positive sides of constructivist approach are student activeness, teacher guidance, helping in concreting mathematics and making mathematics a life ability easier, and the elements that make the application of it difficult are over-crowded classes, lack of time, complexity in topic order, too much paperwork, lack of materials and lack of information about constructivist approach.
Bu araştırma, yapılandırmacı yaklaşımın ışığında 2005 yılı itibariyle yenilenen matematik
öğretim programının ortaokul matematik derslerinde uygulanabilirliğini öğretmen görüşleri
doğrultusunda değerlendirme amacıyla yapılmış, nitel bir çalışmadır. Araştırmanın verileri 2012–2013
eğitim öğretim yılında ortaokullarda ders veren 21 öğretmenle görüşme yöntemi çerçevesinde elde
edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerine uygun şekilde analiz edilmiş ve
değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde NVivo 7 programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda
yapılandırmacı yaklaşımın olumlu yönleri öğrenci aktifliği, öğretmen rehberliği, matematiği
somutlaştırmada yardımcı olduğu, yaşam becerisi haline getirmede kolaylık sağladığı bulunurken;
uygulamayı zorlaştıran etmenler olarak sınıf mevcudunun fazlalığı, süre yetersizliği, konu
sıralamasında karmaşıklık, evrak fazlalığı, materyal eksikliği, yapılandırmacı yaklaşıma dair bilgi
eksikliği olduğuna dair bulgulara ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030