Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARCS Motivasyon Modelinin Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersine Yönelik Motivasyonlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 3, 12 - 41, 30.11.2024
https://doi.org/10.32570/ijofe.1568239

Öz

Bu araştırmada ARCS motivasyon modelinin ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonlarına ve Türkçe dersi başarısına etkisi incelenmiştir. Araştırma amacına uygun olarak nicel ve nitel verilerin bir arada toplandığı gelişmiş karma araştırma desenlerinden müdahale deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Aksaray il merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı iki farklı ortaokulda öğrenim gören dört farklı şubedeki toplam 102 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu arasından 2 deney 2 kontrol grubu belirlenmiştir. Deney gruplarının derslerinde ARCS motivasyon modeli stratejilerine uygun olarak hazırlanan Türkçe ders planları uygulanırken kontrol gruplarında ise mevcut Türkçe dersi öğretim programının gerektirdiği süreçler takip edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Türkçe Dersi Başarı Testi” ve izin alınarak kullanılan “Türkçe Dersine Yönelik Motivasyon Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Elde edilen nicel verilerin istatistiksel analizinde ilişkili örneklemler için t-testi, karışık ölçümler için iki yönlü ANOVA testi yapılmıştır. Araştırmanın kesikli ve sürekli verilerinin betimlenmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri, içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre deney grubuna uygulanan ARCS motivasyon modeli stratejilerinin öğrencilerin Türkçe dersi başarılarını, Türkçe dersine yönelik motivasyonlarını istatistiksel olarak anlamlı ölçüde etkilediği görülmüştür. Deney grubundaki öğrencilerle yapılan görüşmelerde öğrenciler, uygulanan deneysel işlemin Türkçe dersine yönelik motivasyonlarını yükselttiğini, Türkçe dersi başarılarını arttırdığını belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Dede, Y. (2003). The effect of the ARCS motivation model upon the students’ motıvatıon towards mathematıcs. Pamukkale University Journal of Education (PUJE),2(14), 173-182. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133102 Dinçer, S. (2020). The effects of materials based on ARCS model on motivation: meta-analysis. Elementary Education Online, 19(2), 1016-1042. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695847

The Effect of the ARCS Motivation Model on Secondary School Students’ Motivation and Academic Achievement towards Turkish Lesson

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 3, 12 - 41, 30.11.2024
https://doi.org/10.32570/ijofe.1568239

Öz

In this study, the effect of ARCS motivation model on the motivation of secondary school students for Turkish lessons and Turkish lesson achievement was examined. In accordance with the research purpose, intervention design was used from advanced mixed research designs where quantitative and qualitative data were collected together. The study group of the research consists of a total of 102 seventh grade students in four different branches of two different secondary schools in Aksaray city center in the 2020-2021 academic year. 2 experimental and 2 control groups were determined among the study group. In the lessons of the experimental groups, Turkish lesson plans prepared in accordance with the ARCS motivation model strategies were applied, while in the control groups, the processes required by the existing Turkish lesson curriculum were followed. The quantitative data of the study were collected with the “Turkish Lesson Success Test” developed by the researcher and the “Motivation Scale for Turkish Lesson” was used with permission. The qualitative data of the study were collected with the "Semi-Structured Interview Form" developed by the researcher. In the statistical analysis of quantitative data, t-test for related samples and two-way ANOVA test for mixed measures were used. The qualitative data of the study were evaluated by content analysis. According to the results of the research, it was seen that the ARCS motivation model strategies applied to the experimental group had a statistically significant effect on students' achievement in Turkish lesson and their motivation towards Turkish lesson.

Kaynakça

  • Dede, Y. (2003). The effect of the ARCS motivation model upon the students’ motıvatıon towards mathematıcs. Pamukkale University Journal of Education (PUJE),2(14), 173-182. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133102 Dinçer, S. (2020). The effects of materials based on ARCS model on motivation: meta-analysis. Elementary Education Online, 19(2), 1016-1042. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695847
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Taşkın 0000-0003-1026-9997

Muhammed Eyyüp Sallabaş 0000-0003-4346-4385

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taşkın, Y., & Sallabaş, M. E. (2024). The Effect of the ARCS Motivation Model on Secondary School Students’ Motivation and Academic Achievement towards Turkish Lesson. International Journal of Field Education, 10(3), 12-41. https://doi.org/10.32570/ijofe.1568239

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030