Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMDE ETKİLİLİĞİNİN ARTIRILABİLMESİ İÇİN SİSTEM MODELİNİN OKUL VE ÖĞRENME ORTAMINA UYARLANABİLİRLİĞİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 15, 31.12.2018

Öz




















Sistem
modeli, bütünü oluşturan alt sistemleri (girdi, süreç, sonuç, dönüt)  ve alt sistemlerin birbiri ile olan
ilişkisini bir arada ele almaktadır. Eğitim sisteminin niteliğini, etkililiğini
ve yeterliliğini geliştirebilmek adına sistemin, girdilerinin, süreçlerinin,
çıtı ve dönütlerinin neler olduğu ve neler olması gerektiği betimlenmek istenen
mevcut çalışmada; şu sorulara cevap aranacaktır: Okul ve öğrenme
ortamlarının;  girdileri nelerdir /neler
olmalıdır? Süreçleri nelerdir /neler olmalıdır? Çıktıları nelerdir/neler
olmalıdır? Dönütleri nelerdir /neler olmalıdır? 
Eğitim sürecinin merkezinde yer alan okul ve öğretme- öğrenme
etkinliklerinin üretim yeri olan öğrenme ortam ve sınıflarının etkililik ve
verimliliğini ve genel olarak kalitesini arttırmak için eğitim sistemini
oluşturan tüm birimlerin sistem bütünlüğü ve sistematiği çerçevesinde ele
alınması, örgütlenmesi ve kategorize edilmesi gerekmektedir. Sistemsel
anlayışın eğitime uyarlanması çalışmasının, ekip çalışması ve disiplinler arası
bir anlayışla ele alınarak daha da geliştirilmesi gerekmektedir. Eğitim süreci
adına karar vericilerin de verecekleri kararlarda, kararların etki ve
sonuçlarını sistemsel bütünlük ve alt sistemler bazında düşünerek değerlendirebilmelidirler.
Ayrıca okul ve öğrenme ortamlarında; girdi, süreç, çıktı ve dönütleri etkileyen
faktörler sistemsel bütünlük içerisinde yeninden ele alınmalı, analiz
edilmelidir. 

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1995).. Toplumsal ve Kurumsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara: PEGEM Yayın No:10.Argon, T. Altay, E. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları.Aydın, M. (1991), Eğitimde Değerlendirme Davranış. Ankara.Aydın, M. (1991). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Basım, Yayım.Aydın, M. (2000). Çağdaş Eğitim Değerlendirmesi, (4. baskı). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.Bakan, İ. (2013). Çağdaş Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta YayınlarıBakioğlu, A. (1998). Lider öğretmen. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bakioğlu, A. Baltacı, R. (2010), Akreditasyon, Eğitimde Kalite, Ankara, Nobel Dağıtım.Balcı, A. (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme, Pegem Yayınları, Ankara.Balcı, A. (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Pegem Yayınları, AnkaraBaşar, H. (1995). Öğretmenlerin değerlendirilmesi. Ankara: Pegem Yayın No: 20Başaran, İ. E. (1992).Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Aydın MEB Tesisleri, Bozkurt, E. (1995). Eğitimde Değerlendirmenin Gerekliliği. Eğitim Yönetimi Dergisi. Ankara: Pegem Yayınevi. Bursalıoğlu, Z. (2002). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem YayıncılıkCan, H. (1998). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.Drucker,P.F., (1998). Yeni Gerçekler. Ankara. Çev. :Birtane KARANAKÇI, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,6. Baskı.DPT, (2003), Kamu Kuruluşları İçin Stratejik planlama kılavuzu, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.Eren E. (2001), Kurumsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul. Betaş Yayınları.European Communities, (2007). The Key Competences for Lifelong Learnin. 22.01.2016 tarihinde https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/youth-in-action-keycomp-en.pdf adresinden indirilmiştir. Gürsel, M. (1998). Öğrenen Kurumler. Türkiye’de Eğitim Yönetimi (Ed.Haydar Taymaz, Muhsin Yazıcığoğlu). İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları. Hoy, W. K. ve Miskel, C.G. (2012). Eğitim Yönetimi. (Çeviri Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık, 7. Baskıdan ÇeviriKarip, E. (2014). Eğitim Bilimin Alanı ve Kapsamı. Eğitim Yönetimi (Editör: Selahattin Turan). Ankara: Pegem A YayıncılıkKarslı, D.K. (1998). Yönetsel Etkililik. Bolu. AİBÜ. Yayınları No 6, Karslı, M. Durdu (1997), “ Teknik Eğitimin Yönetimi ve Kalite”, Eğitim Yönetimi Dergisi, Pegem Yay., Ankara,209.Kaya, Y. K (1993). Eğitim Yönetimi, Kuram ve Türkiye'deki Uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.Koçel, T. (1993). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta YayınlarıLunenburg, F. C. ve Ornstein, A, C (2013). Eğitim Yönetimi. (Çeviri Editörü: Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık, 6. Baskıdan ÇeviriÖzutku, H. (2000). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etkililik Ölçümüi Verimlilik Dergisi MPM, 4:6-83.Pearce, J., A., Robinson, R., B. (2015). Stratejik Yönetim (Çeviri Editörü: Mehmet Barca) Ankara, Nobel Yayınları 12. Baskı.Robbins S., P. ve Judge, T. A ( 2012). Kurumsel Davranış, (Çeviri Editörü: İnci Erdem) Ankara, Nobel Yayınları 14. Baskı.Robbins, S, P., Decenzo, D., A. ve Coulter, M. (2013). Yönetimin Esasları. (8. Baskıdan Çeviri Editörü: Adem Öğüt). Ankara: Nobel Yayınları.Saruhan, S., C., Yıldız, M., L. (2009). Çağdaş Yönetim Bilimi. İstanbul: Beta Yayınları. Schein, E., H. (1980). Kurumsal Psikoloji (Çeviren: A. Sağtürk/Ş. Öz-Alp) 3. Baskı, Eskişehir: İşitme Özürlü Çocuklar Eğitim Vakfı Yayını, No:2, Senge, P. M. (1998). Beşinci Disiplin, (Çevirenler: Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan). İstanbul: YKY.Sezgin, F. (2013). Sosyal Bir Sistem Olarak Okul, Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama (Editör: Servet Özdemir). Ankara: Pegem A YayıncılıkŞimşek, M., Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçme, İstanbul: Hayat Yayınları, M. (2011). Öğretim liderliği, Ankara: Pegem A YayıncılıŞişman, M (2001). Eğitimde Mükemmellik Arayışı:Etkili Okullar. Ankara: Pegem Yayınları. Şişman, M (2005). Eğitim ve Okul Yöneticliliği El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.Şişman, M., Turan, S (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara.Taymaz, H.. (2003). Eğitim Sisteminde Teftiş. TAKAVTaymaz,H. (1997). Eğitim Sisteminde Teftiş, Takav Matbaası, Ankara.Tortop, N., İsbir, E.,G., Aykaç, B., Yayman H., Özer, A. (2007). Yönetim Bilmi, 7.Baskı. Ankara: Nobel YayınlarıTosun, M. (1981). Kurumsal Etkililik. Ankara: TODAİ Yayınları No:196.Turan, S. , Zılgıl, G. (2013). Okul Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.Turan, S. (2005). Eğitim Liderliği. Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü. Turan, S. (2006). Eğitim Liderliği, İlköğretim Genel Müdürlüğü, Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara. Turan, S. (2014). Eğitim Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.Uysal, H. (1998), Toplam Kalite Yönetiminin İlköğretime Uygulanabilirliği, G. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara,
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 15, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1995).. Toplumsal ve Kurumsal ve Teknik Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara: PEGEM Yayın No:10.Argon, T. Altay, E. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları.Aydın, M. (1991), Eğitimde Değerlendirme Davranış. Ankara.Aydın, M. (1991). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Basım, Yayım.Aydın, M. (2000). Çağdaş Eğitim Değerlendirmesi, (4. baskı). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.Bakan, İ. (2013). Çağdaş Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta YayınlarıBakioğlu, A. (1998). Lider öğretmen. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Bakioğlu, A. Baltacı, R. (2010), Akreditasyon, Eğitimde Kalite, Ankara, Nobel Dağıtım.Balcı, A. (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme, Pegem Yayınları, Ankara.Balcı, A. (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, Pegem Yayınları, AnkaraBaşar, H. (1995). Öğretmenlerin değerlendirilmesi. Ankara: Pegem Yayın No: 20Başaran, İ. E. (1992).Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Aydın MEB Tesisleri, Bozkurt, E. (1995). Eğitimde Değerlendirmenin Gerekliliği. Eğitim Yönetimi Dergisi. Ankara: Pegem Yayınevi. Bursalıoğlu, Z. (2002). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem YayıncılıkCan, H. (1998). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.Drucker,P.F., (1998). Yeni Gerçekler. Ankara. Çev. :Birtane KARANAKÇI, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,6. Baskı.DPT, (2003), Kamu Kuruluşları İçin Stratejik planlama kılavuzu, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.Eren E. (2001), Kurumsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul. Betaş Yayınları.European Communities, (2007). The Key Competences for Lifelong Learnin. 22.01.2016 tarihinde https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/youth-in-action-keycomp-en.pdf adresinden indirilmiştir. Gürsel, M. (1998). Öğrenen Kurumler. Türkiye’de Eğitim Yönetimi (Ed.Haydar Taymaz, Muhsin Yazıcığoğlu). İstanbul: Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları. Hoy, W. K. ve Miskel, C.G. (2012). Eğitim Yönetimi. (Çeviri Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık, 7. Baskıdan ÇeviriKarip, E. (2014). Eğitim Bilimin Alanı ve Kapsamı. Eğitim Yönetimi (Editör: Selahattin Turan). Ankara: Pegem A YayıncılıkKarslı, D.K. (1998). Yönetsel Etkililik. Bolu. AİBÜ. Yayınları No 6, Karslı, M. Durdu (1997), “ Teknik Eğitimin Yönetimi ve Kalite”, Eğitim Yönetimi Dergisi, Pegem Yay., Ankara,209.Kaya, Y. K (1993). Eğitim Yönetimi, Kuram ve Türkiye'deki Uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.Koçel, T. (1993). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta YayınlarıLunenburg, F. C. ve Ornstein, A, C (2013). Eğitim Yönetimi. (Çeviri Editörü: Gökhan Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık, 6. Baskıdan ÇeviriÖzutku, H. (2000). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etkililik Ölçümüi Verimlilik Dergisi MPM, 4:6-83.Pearce, J., A., Robinson, R., B. (2015). Stratejik Yönetim (Çeviri Editörü: Mehmet Barca) Ankara, Nobel Yayınları 12. Baskı.Robbins S., P. ve Judge, T. A ( 2012). Kurumsel Davranış, (Çeviri Editörü: İnci Erdem) Ankara, Nobel Yayınları 14. Baskı.Robbins, S, P., Decenzo, D., A. ve Coulter, M. (2013). Yönetimin Esasları. (8. Baskıdan Çeviri Editörü: Adem Öğüt). Ankara: Nobel Yayınları.Saruhan, S., C., Yıldız, M., L. (2009). Çağdaş Yönetim Bilimi. İstanbul: Beta Yayınları. Schein, E., H. (1980). Kurumsal Psikoloji (Çeviren: A. Sağtürk/Ş. Öz-Alp) 3. Baskı, Eskişehir: İşitme Özürlü Çocuklar Eğitim Vakfı Yayını, No:2, Senge, P. M. (1998). Beşinci Disiplin, (Çevirenler: Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan). İstanbul: YKY.Sezgin, F. (2013). Sosyal Bir Sistem Olarak Okul, Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama (Editör: Servet Özdemir). Ankara: Pegem A YayıncılıkŞimşek, M., Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçme, İstanbul: Hayat Yayınları, M. (2011). Öğretim liderliği, Ankara: Pegem A YayıncılıŞişman, M (2001). Eğitimde Mükemmellik Arayışı:Etkili Okullar. Ankara: Pegem Yayınları. Şişman, M (2005). Eğitim ve Okul Yöneticliliği El Kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.Şişman, M., Turan, S (2005). Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı. Pegem Yayıncılık, Ankara.Taymaz, H.. (2003). Eğitim Sisteminde Teftiş. TAKAVTaymaz,H. (1997). Eğitim Sisteminde Teftiş, Takav Matbaası, Ankara.Tortop, N., İsbir, E.,G., Aykaç, B., Yayman H., Özer, A. (2007). Yönetim Bilmi, 7.Baskı. Ankara: Nobel YayınlarıTosun, M. (1981). Kurumsal Etkililik. Ankara: TODAİ Yayınları No:196.Turan, S. , Zılgıl, G. (2013). Okul Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.Turan, S. (2005). Eğitim Liderliği. Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü. Turan, S. (2006). Eğitim Liderliği, İlköğretim Genel Müdürlüğü, Okul Yönetimlerini Geliştirme Programı, Ankara. Turan, S. (2014). Eğitim Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.Uysal, H. (1998), Toplam Kalite Yönetiminin İlköğretime Uygulanabilirliği, G. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara,
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2018
Kabul Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Göksoy, S. (2018). EĞİTİMDE ETKİLİLİĞİNİN ARTIRILABİLMESİ İÇİN SİSTEM MODELİNİN OKUL VE ÖĞRENME ORTAMINA UYARLANABİLİRLİĞİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-15.