Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bulanık Mantık Yaklaşımının Eğitim Çalışmalarında Kullanılmasının Alan Yazın Işığında Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN, 28 - 42, 15.06.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.294783

Öz

Günümüzde karar
verme problemlerinin çoğu tam ve kesin olmayan bilgilerin kullanılmasını
gerektirmesine rağmen, birçok karar verme ve problem çözme aracı nicel
verilerin kullanılması ile çözüme gitmektedir. Bulanık küme teorisi karar verme
sürecinde kesin olmayan, yaklaşık bilgilerin kullanılmasına imkân tanımakta ve
belirsiz birçok problemin matematiksel olarak formüle edilmesini sağlamaktadır.
Bu çalışmada bulanık mantık yaklaşımından bahsedilmiş, bulanık mantığın
avantajları ve dezavantajlarına değinilmiş, bulanık mantık ile sosyal alanlar
ve özelde eğitim alanında yapılmış çalışmalar incelenmiştir. “Bulanık mantık
eğitim araştırmalarında nasıl ve niçin kullanılmaktadır?” sorusunun cevabı
irdelenmiştir. Çalışmaların içeriklerine değinilerek bu alandaki çalışmalar
hakkında araştırmacılara fikir vermek amaçlanmıştır. Çalışmalarda yoğunlukla
başarı sınıflaması ve personel seçiminin yapıldığı araştırmalara rastlanmıştır.
Çalışmaların sonuçları, akademik başarının belirlenmesinde sadece belirli nicel
değerlere odaklanmak yerine, çoklu kriterlere yönelmenin daha esnek ve gerçekçi
bir sıralamayı veya sınıflamayı beraberinde getirdiğini ve bulanık mantıkla
yapılan değerlendirmenin diğer klasik değerlendirme yöntemlerine göre daha
başarılı sonuçlar verdiğini göstermektedir. 

Kaynakça

  • Altaş, İ. H. and Sharaf, A. M. (1992). “A fuzzy logic power tracking controller for a photo voltaic energy conversion scheme” Electric Power Systems Research Journal, (25), 3, 227-238.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. & Duman, S. (2010). “Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik basari motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği)”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 1-10.
  • Akandere M, Baştuğ G, Güler DE (2009). “Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi”. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1): 59–68.
  • Akiyama, T. & Tsuboi, H. (1996,). “Description of route choice behaviour by multi-stage fuzzy reasoning”. In High ways to the Next Century Conference, Hong Kong.
  • Arı, E. & Vatansever, F.(2009). “Bulanık Mantık Tabanlı Mesleki Yönlendirme”. 5. Uluslararası İleri Teknolojiler Sempozyumu (İATS’09), 13-15 Mayıs 2009, Karabük
  • Aslam, M.Z. & Khan, A.R. (2011) “A Proposed Decision Support System/Expert System for Guiding Fresh Students in Selecting a Faculty in Gomal University”, Pakistan. Ind Eng Letters, 1(4), 33-40. Available under http://www.iiste.org. Accessed on November 13, 2013.

Fuzzy Logic Approach and its Evaluation in Using Educational Studies in the Light of Literature

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN, 28 - 42, 15.06.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.294783

Öz

Nowadays, although most of the decision-making
problems require the use of indefinite information, many decision-making and
problem-solving tools are solved by the use of quantitative data. The fuzzy set
theory allows the use of approximate, inexact information in the decision
making process, and ensures that many indefinite problems are mathematically
formulated. In this study, the fuzzy logic approach was mentioned, the
advantages and disadvantages of fuzzy logic were discussed, fuzzy logic and
social fields and studies especially in the field of education were examined.
The answer to the question of “How and why is fuzzy logic used in educational
researches?” has been examined. It is aimed to give an idea to the researchers
about the studies in this area by referring to the contents of the studies.
Studies have been found to have concentrated on researching success classification
and personnel selection. The results of the studies show that instead of
focusing only on certain quantitative values in the determination of academic
success, turning onto the multiple criteria brings along more flexible and
realistic ranking or classification with it and the evaluation done by fuzzy
logic gives more successful results than the other classical evaluation
methods.

Kaynakça

  • Altaş, İ. H. and Sharaf, A. M. (1992). “A fuzzy logic power tracking controller for a photo voltaic energy conversion scheme” Electric Power Systems Research Journal, (25), 3, 227-238.
  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T. & Duman, S. (2010). “Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik basari motivasyonlarının incelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği)”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 1-10.
  • Akandere M, Baştuğ G, Güler DE (2009). “Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi”. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1): 59–68.
  • Akiyama, T. & Tsuboi, H. (1996,). “Description of route choice behaviour by multi-stage fuzzy reasoning”. In High ways to the Next Century Conference, Hong Kong.
  • Arı, E. & Vatansever, F.(2009). “Bulanık Mantık Tabanlı Mesleki Yönlendirme”. 5. Uluslararası İleri Teknolojiler Sempozyumu (İATS’09), 13-15 Mayıs 2009, Karabük
  • Aslam, M.Z. & Khan, A.R. (2011) “A Proposed Decision Support System/Expert System for Guiding Fresh Students in Selecting a Faculty in Gomal University”, Pakistan. Ind Eng Letters, 1(4), 33-40. Available under http://www.iiste.org. Accessed on November 13, 2013.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Bahadır

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2017
Kabul Tarihi 14 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN

Kaynak Göster

APA Bahadır, E. (2017). Bulanık Mantık Yaklaşımının Eğitim Çalışmalarında Kullanılmasının Alan Yazın Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 28-42. https://doi.org/10.20860/ijoses.294783

İndeksler / Indexes

INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, 

tarafından dizinlenmekte, 


TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.


by.png


Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.