Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dönüşüm Geometrisi Konusunun Öğretimi İçin Geliştirilen Dönüşüm Çarkı Materyalinin Kullanılabilirliğinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN, 96 - 119, 15.06.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.302422

Öz

Günümüz eğitim sisteminde öğrenci, öğrenme
ortamının nesnesi olmaktan çıkıp öznesi haline gelmeye başlamıştır.
Öğrencilerin derse aktif katılımını sağlayacak stratejiler günümüz eğitiminde
çok daha önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada öğrencilerin aktif olarak
katılarak dönüşüm geometrisi konusunu çalışabilecekleri “Dönüşüm Çarkı”
materyalinin kullanılabilirliği incelenmiştir. Çalışmamız 7. Sınıf matematik
dersi müfredatında bulunan Dönüşüm Geometrisi konusunun kazanımlarına uygun
olarak tasarlanmış “Dönüşüm Çarkı” materyalinin kullanılabilirliğinin
incelenmesi ve geliştirilen materyalle ilgili öğretmen ve öğrenci görüşlerinin
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, araştırma İstanbul ilindeki bir
ortaokulun 7. Sınıfından 21 öğrenci ve materyalin tanıtıldığı 9 matematik
öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada aksiyon araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Öğrencilere Dönüşüm Çarkı materyali ile dönüşüm geometrisi
konusu anlatılmış konuyla ilgili çalışma kâğıtları dağıtılarak çalışma
kâğıtlarında konuyla ilgili olan cevaplarını dönüşüm çarkı materyallerinden
kontrol etmeleri istenmiş ve her öğrencinin materyali kullanması sağlanmıştır.
Uygulama sonrasında materyalle ilgili olarak her bir öğrenciden görüşleri
yazılı olarak alınmıştır. Öğretmenlerin materyalin kullanılabilirliğine ilişkin
düşünceleri alınmıştır. Öğretmenlerden çoğunun, materyali uygulanabilir bulduğu
ve beğendiği bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda matematiksel
kavramların öğretiminde ya da öğrenilen kavramları somutlaştırmada dönüşüm
çarkı somut materyalinin etkili olduğu,  öğrenci görüşmelerinden ve araştırmacıların
gözlemlerinden elde edilen bulgulardan anlaşılmaktadır. Öğrenci merkezli olarak
uygulanması, öğrencilere analitik düşünme ve sosyal etkileşim becerisi kazandırması
özellikleri materyalin kullanışlılığını ve konunun anlaşılabilirliğine katkı
sağlamaktadır. Bu kapsamda dönüşüm çarkı somut materyalinin matematik
öğretiminde kullanılabilir nitelikte olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aksüt, M., Bulut, U. ve Yalvaç, H.İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretimi materyalleri tasarımlamalarının incelenmesi, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20 -22 Mayıs 2010 (s.513-516). Elazığ.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Batdal, G. (2005). Öğrenci odaklı bir yaklaşımla ilköğretim matematik programlarının değerlendirilmesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı, 343-346.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 47-56.
  • Bozkurt, A., ve Şahin, S. (2013). İlköğretim matematik öğretiminde materyal kullanılırken karşılaşılan zorluklar ve bu zorlukların nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Corte, E. D. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instruction. Applied psychology, 53(2), 279-310.
  • Çekirdekçi, S. ve Toptaş, V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin matematik 4. ve 5. Sınıf dersinde öğretim materyalleri kullanımını engelleyen unsurlarla ilgili görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 137-149.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Beşinci Baskı, Trabzon.
  • Delice, A., Aydın, E., ve Kardeş, D. (2009). Öğretmen adayı gözüyle matematik ders kitaplarında görsel öğelerin kullanımı.
  • Dindar, H. ve Yaman, S. (2003). İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisiöğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kullanma durumları, PamukkaleÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 167-176
  • Gündüz, S., ve Odabasi, F. (2004). Bilgi Çaginda Ögretmen Adaylarinin Egitiminde Ögretim Teknolojileri ve Materyal Gelistirme Dersinin Önemi.TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Gündüz, Ş., Emlek, B., ve Bozkurt, A. (2008, May). Computer aided teaching trigonometry using dynamic modelling in high school. In 8th International Educational Technology Conference (pp. 6-7).
  • Gürbüz, K., ve Durmuş, S. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Dönüşüm Geometrisi, Geometrik Cisimler, Örüntü ve Süslemeler Alt Öğrenme Alanındaki Yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Gürbüz, K., ve Durmuş, S. (2009). İlköğretim Matematik ÖğretmenlerininDönüşüm Geometrisi, Geometrik Cisimler, Örüntü ve Süslemeler Alt Öğrenme Alanındaki Yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Güven, B., veKarataş, I. (2003). Dinamik Geometri Yazilimi Cabri ile Geometri Ögrenme: Ögrenci Görüsleri. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2).
  • Heinich, R. (1996). Instructional media and technologies for learning. Simon veSchuster Books For Young Readers.
  • Hohenwarter, M., ve Fuchs, K. (2004, May). Combination of dynamic geometry, algebra and calculus in the software system GeoGebra. In Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching Conference.
  • Hohenwarter, M., Jarvis, D., ve Lavicza, Z. (2009). Linking Geometry, Algebra, and Mathematics Teachers: GeoGebra Software and the Establishment of the International GeoGebra Institute. International Journal for Technology in Mathematics Education, 16(2).
  • Işık, A., ve Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 462-471.
  • Kösa, T., ve Karakuş, F. (2010). Using dynamic geometry software Cabri 3D for teaching analytic geometry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1385-1389.
  • Kurtdede, F. N. (2008). İlköğretimde araç-gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 1(1), 48-61.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). İlköğretim matematik dersi (6–8 sınıflar) öğretim programı.
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in mathematics, 47(2), 175-197.
  • Özdemir, İ. E. Y. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35).

Analyzing of Usability of Transformation Wheel Material Developed for Teaching Transformation Geometry

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN, 96 - 119, 15.06.2017
https://doi.org/10.20860/ijoses.302422

Öz

In today's
education system, students began to be the subject of the learning environment
instead of to be the object of it. Strategies that will provide student
participation in the courses also have become even more important in today's
education. In this study, the usability of “Transformation Wheel” material that
students can work actively participating in the subject of transformation
geometry was analyzed. Our study was conducted with the aim of analyzing the
usability of “Transformation Wheel” material designed in accordance with the
acquisitions of 7th grade mathematics course curriculum about Transformation
Geometry and determining the teachers and students' opinions about developed
material. For this purpose, the research was carried out with 21 7th graders
from a middle school and 9 math teachers who were introduced the material in
Istanbul province. In the study, action research method was used. The students
were presented to the subject of Transformation Geometry with Transformation
Wheel material, then were given worksheets and asked to check their answers
that are related to the subject from the Transformation Wheel material. With
this way, each student was provided to use the material. After the application,
each student’s views regarding the material were taken in written. The views of
the teachers were also received about the material. And most of the teachers
found it to be usable and liked it. As a result of the study, in teaching of
mathematical concepts or objectifying the learned concepts, the Transformation
Wheel material was found to be effective. It was also determined that it had
been applied as student-centered and had gained students analytical thinking
and social interaction skills. In this context, the concrete material of Transformation
Wheel was inferred to be usable for teaching mathematics.  

Kaynakça

  • Aksüt, M., Bulut, U. ve Yalvaç, H.İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretimi materyalleri tasarımlamalarının incelenmesi, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20 -22 Mayıs 2010 (s.513-516). Elazığ.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Batdal, G. (2005). Öğrenci odaklı bir yaklaşımla ilköğretim matematik programlarının değerlendirilmesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı, 343-346.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 47-56.
  • Bozkurt, A., ve Şahin, S. (2013). İlköğretim matematik öğretiminde materyal kullanılırken karşılaşılan zorluklar ve bu zorlukların nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Corte, E. D. (2004). Mainstreams and perspectives in research on learning (mathematics) from instruction. Applied psychology, 53(2), 279-310.
  • Çekirdekçi, S. ve Toptaş, V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin matematik 4. ve 5. Sınıf dersinde öğretim materyalleri kullanımını engelleyen unsurlarla ilgili görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 137-149.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Beşinci Baskı, Trabzon.
  • Delice, A., Aydın, E., ve Kardeş, D. (2009). Öğretmen adayı gözüyle matematik ders kitaplarında görsel öğelerin kullanımı.
  • Dindar, H. ve Yaman, S. (2003). İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisiöğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kullanma durumları, PamukkaleÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 167-176
  • Gündüz, S., ve Odabasi, F. (2004). Bilgi Çaginda Ögretmen Adaylarinin Egitiminde Ögretim Teknolojileri ve Materyal Gelistirme Dersinin Önemi.TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Gündüz, Ş., Emlek, B., ve Bozkurt, A. (2008, May). Computer aided teaching trigonometry using dynamic modelling in high school. In 8th International Educational Technology Conference (pp. 6-7).
  • Gürbüz, K., ve Durmuş, S. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Dönüşüm Geometrisi, Geometrik Cisimler, Örüntü ve Süslemeler Alt Öğrenme Alanındaki Yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Gürbüz, K., ve Durmuş, S. (2009). İlköğretim Matematik ÖğretmenlerininDönüşüm Geometrisi, Geometrik Cisimler, Örüntü ve Süslemeler Alt Öğrenme Alanındaki Yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Güven, B., veKarataş, I. (2003). Dinamik Geometri Yazilimi Cabri ile Geometri Ögrenme: Ögrenci Görüsleri. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(2).
  • Heinich, R. (1996). Instructional media and technologies for learning. Simon veSchuster Books For Young Readers.
  • Hohenwarter, M., ve Fuchs, K. (2004, May). Combination of dynamic geometry, algebra and calculus in the software system GeoGebra. In Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching Conference.
  • Hohenwarter, M., Jarvis, D., ve Lavicza, Z. (2009). Linking Geometry, Algebra, and Mathematics Teachers: GeoGebra Software and the Establishment of the International GeoGebra Institute. International Journal for Technology in Mathematics Education, 16(2).
  • Işık, A., ve Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 462-471.
  • Kösa, T., ve Karakuş, F. (2010). Using dynamic geometry software Cabri 3D for teaching analytic geometry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1385-1389.
  • Kurtdede, F. N. (2008). İlköğretimde araç-gereç kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 1(1), 48-61.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). İlköğretim matematik dersi (6–8 sınıflar) öğretim programı.
  • Moyer, P. S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in mathematics, 47(2), 175-197.
  • Özdemir, İ. E. Y. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Bahadır

İrem Demir

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2017
Kabul Tarihi 9 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 - HAZİRAN

Kaynak Göster

APA Bahadır, E., & Demir, İ. (2017). Dönüşüm Geometrisi Konusunun Öğretimi İçin Geliştirilen Dönüşüm Çarkı Materyalinin Kullanılabilirliğinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 96-119. https://doi.org/10.20860/ijoses.302422

İndeksler / Indexes

INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, 

tarafından dizinlenmekte, 


TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.


by.png


Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.