Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Positive Teacher Characteristics in Terms of Emotional Intelligence, Meaning of Life and Self-Compassion

Yıl 2023, Sayı: 19 - Haziran, 2023, 1 - 14, 12.06.2023
https://doi.org/10.20860/ijoses.1189762

Öz

Bu araştırmanın amacı pozitif öğretmen özelliklerinin; duygusal zekâ, öz anlayış ve yaşama anlam yükleme ile ilişkisini incelemektir. Araştırma çeşitli kamu ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında toplam 6 bıranşta 210 öğretmene ulaşılmıştır. Çalışmada 24-55 yaşları arasında 156 kadın ve 54 erkek yer almıştır. Araştırmanın verileri “Pozitif Öğretmen Ölçeği, Öz-Anlayış Ölçeği, Duygusal Zekâ Ölçeği ve Yaşama Anlam Yükleme Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Ayrıca örneklem grubunun demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacılar tarafından “Kişisel Bilgi Formu” oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri, betimsel istatistikler, korelasyon analizi ve regresyon yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, pozitif öğretmen özelliklerinin; duygusal zekâ, öz-anlayış ve mevcut anlam ile pozitif yönde ve anlamlı bir şekilde ilişkili olduğu bulunmuştur. Pozitif öğretmen özellikleri ile aranan anlam arasında önemli ve anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Pozitif öğretmen özelliklerini güçlendirmek adına yaşama anlam yükleme, öz-anlayış ve duygusal zekâ konularında uygulamalı çalışmalar yapılabilir.

Kaynakça

  • Abbs, P. (1979). Reclamations: essays on culture, mass-culture and the curriculum.
  • Adams, D. (2001). Time out: Why, when things get busy, we should work less. Independent School, 60(3), 14-24.
  • Adler, A, (2010). Yaşamın Anlamı. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Ak, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık ile ilgili metaforları. [Poster bildiri]. 6. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ankara.
  • Akın, A. ve Taş, İ. (2011). Validity and Reliability of the Turkish Version of the Meaning in Life Questionnaire. III. İnternarional Congress of Educational Research. Girne, TRNC.
  • Atlı, F. (2019). Öğretmenlerin Öz-Anlayışları İle Mesleki Tükenmişlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Aydın, M. (2019). Erişkinlerin Bağlanma Biçimlerinin Yaşama Anlam Verme ve Yaşamda Amaç Oluşturmayla İlişkisi. T.C. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim Dalı , Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Babin, B. J., & Boles, J. S. (1996). The effects of perceived co-worker involvement and supervisor support on service provider role stress, performance and job satisfaction. Journal of Retailing, 72, 57–75.
  • Beaumont, E., vd. (2016). Measuring Relationships Between self-compassion, Compassion fatigue, Burnout and Well-Being in Student Counsellors and Student Cognitive Behavioural Psychotherapists: a Quantitative Survey. Counselling and Psychotherapy Research, 16(1), 15-23.
  • Baumeister, R. F. (1991). Meanings of life. Guilford press.
  • Bennett-Goleman, T. (2001). Emotional Alchemy: How the mind can heal the heart. New York: Three Rivers Press.
  • Bluth, K., & Neff, K. D. (2018). New frontiers in understanding the benefits of self-compassion. Self and Identity, 17(6), 1-4.
  • Bonebright, C. A., Clay, D. L., & Ankenmann, R. D. (2000). The relationship of workaholism with work-life conflict, life satisfaction, and purpose in life. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 469–477.
  • Bozkurt, E., & Dülger, E. (2021). Matematik eğitiminde ebeveynlerin rolü. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1507-1534. Buell, J. (2001). The politics of time. Independent School, 60(3), 74-79. Chamberlain, K., & Zika, S. (1988). Measuring meaning in life: An examination of three scales. Personality and Individual Differences, 9(3), 589–596.
  • Chan, D. W. (2009). Orientations to happiness and subjective well-being among Chinese prospective and inservice teachers in Hong Kong. Educational Psychology, 29, 139–151
  • Cutrer, S. S., & Daniel, L. G. (1992). Teachers’ perceptions of employment-related problems: A survey of teachers in two states. Paper presented at the annual meeting of the Mid-Sought Educational Research Association, Knoxville, TN.
  • Demirdag, S., & Kalafat, S. (2015). Yaşamın Anlamı Ölçeği (YAÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 83-95. DOI: 10.17679/iuefd.16250801
  • Deniz, M.E., Kesici Ş. & Sümer A.S.(2008) The Validity and Reliability Study of the Turkish Version of Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36 (9), 1151–1160
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 428-446.
  • Deniz, M. E., Amanvermez, Y. & Buyruk-Genç, A. (2017). Ruminasyon ve Yaşamda Anlamın Farklı Öz-anlayış Düzeylerine Göre İncelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. c.7. s.2: 353-372.
  • Duckworth, A. L., Steen, T. A., & Seligman, M. E. P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629–651
  • Duffy, R. D., Bott, E. M., Allan, B. A., Torrey, C. L., & Dik, B. J. (2012). Perceiving a calling, living a calling, and job satisfaction: Testing a moderated, multiple mediator model. Journal of Counseling Psychology, 59, 50–59.
  • Embich, J. L. (2001). The relationship of secondary education teachers’roles and factors that lead to professional burnout. Teacher Education and Special Education, 24(1), 58-69.
  • Ertuğrul, N., & Kutluca, A. Y. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri ilişkisi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 1-10.
  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1), 1-22.
  • Eryilmaz, A. (2014). Perceived personality traits and types of teachers and their relationship to the subjective well-being and academic achievements of adolescents. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(6).
  • Eryılmaz, A. (2017). Initial Development and Validation of the Positive Teacher Scale. Journal of Positive Psychology & Wellbeing, 1(1),11-21.
  • Eryılmaz, A. & Bek, H. (2018). “Pozitif Öğretmen Ölçeği” öğretmen formunun geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26, 1297-1306. doi:10.24106/kefdergi.369825.
  • Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal–directed thinking and life meaning. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(3), 401-421.
  • Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2, 300–319.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.
  • Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional wellbeing. Psychological Science, 13, 172–175.
  • Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Hove: Routledge.
  • Gündoğdu, K., & Ozan, C. (2013). Bilgisayar destekli öğretim. B. Oral (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları içinde (2. baskı, ss. 385-410). Pegem Akademi.
  • Hanh, T. N. (1987). The miracle of mindfulness. Boston: Beacon
  • Hicks, J. A., & King, L. A. (2007). Meaning in life and seeing the big picture: Positive affect and global focus cognition and emotion. Xp Psychology Press, 21(7), 1577-1584.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (4. baskı). Asil Yayın.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Lavy, S., & Bocker, S. (2018). A path to teacher happiness? A sense of meaning affects teacher–student relationships, which affect job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 19(5), 1485-1503.
  • Lindeman, M., & Verkasalo, M. (1996). Meaning in life for Finnish students. The Journal of social psychology, 136(5), 647-649.
  • Lomas, T., Medina, J. C., Ivtzan, I., Rupprecht, S., & Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulness on the wellbeing and performance of educators: A systematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 61, 132-141.
  • Jennings, P. A. (2015). Early Childhood Teachers’ Well-Being, Mindfulness, and Self-Compassion in Relation to Classroom Quality and Attitudes Towards Challenging Students. Mindfulness, 6(4), 732-743.
  • Leary,M.R., Adams, C.E., Allen, A.B., & Hancock, J.(2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887-904.
  • Marion, G. (1997). Healing practice. University of North Carolina at Greensboro Dissertation Abstracts (0154). Volume 58-12B of Dissertation Abstracts International, No. AA19818231.
  • Mitina, L.M. & Galina, Z.N. (2011). Psychological conditions and factors for the improvement of higher professional education. Pedagogical journal of Bashkortostan 5, 202–212.
  • Molchanova, L., Kuznetsova, A., & Nikitina, E. (2020). Overcoming teacher burnout at special needs educational institutions: resources for reflection and on the meaning of life. In E3S Web of Conferences (Vol. 210, p. 18055). EDP Sciences.
  • Matheson, D. (2014). What is education? (pp. 15-32). Routledge.
  • Napoli, M. (2004). Mindfulness training for teachers: A pilot program. Complementary health practice review, 9(1), 31-42.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101.
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
  • Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
  • Pakiş, A. K., & Deniz, M. E. (2020). Farklı branş öğretmenlerinin duygusal zekâ yeteneklerinin akademik iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerine etkisi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(2), 153-166.
  • Park, C. L., & Folkman, S. (1997). Meaning in the context of stress and coping. Review of General Psychology, 1, 115.
  • Peker, H. (1993). Din psikolojisi. Samsun: Sönmez Yayınları.
  • Peterson, C. (2012). Pursuing the good life: 100 reflections on positive psychology. Oxford: Oxford University Pres.
  • Ritchart, R., & Perkins, D. (2000). Life in the mindful classroom: Nurturing the disposition of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 27-47.
  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political myth about education reform: Lessons from research on teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), s. 349-355.
  • Savaş, A. C. (2012). Okul müdürlerinin duygusal zekâ ve duygusal emek yeterliklerinin öğretmenlerin iş doyumu düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 139-148.
  • Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler. M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology, 53(1), 80-93.
  • Schnell, T., Ho¨ge, T., & Pollet, E. (2013). Predicting meaning in work: Theory, data, implications. The Journal of Positive Psychology, 8, 543–554.
  • Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S., Karazsia, B. T., & Singh, J. (2013). Mindfulness training for teachers changes the behavior of their preschool students. Research in Human Development, 10(3), 211-233.
  • Solloway, S. (1999). Teachers as contemplative practitioners: Presence, meditation and mindfulness as a classroom practice. Oklahoma State University Dissertation Abstracts (0664), 1-175. Dissertation Abstracts International Section A, Humanities and Social Sciences, 2000, May, Vol. 60 (10A)
  • Şentürk, H. (2014). Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. Hayatın Anlamı ve Din. (33), 45-60.
  • The Holmes Group (1996). Tomorrow’s teachers: A report of the Holmes Group. East Lansing, MI: The Holmes Group.
  • Thornton, L. J. II, & McEntee (1993). Learner centered schools as a mindset and the connection with mindfulness and multiculturalism. Theory Into Practice, 34(4), 250-257.
  • Okediji, A. A., & Etuk, A. S. (2011). Influence of perceived co-worker involvement and supervisory support on job satisfaction. IFE PsychologIA: An International Journal, 19, 543–557.
  • Öztürk, Ş. (2017,). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinde Öz-anlayış ile İşe Bağlı Gerginlik Düzeyleri arasındaki İlişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Toros Üniversitesi, Mersin
  • Öztürk, A., & Deniz, M. E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ yetenekleri iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(3), 578-599.
  • Özyeşil, Z. (2012). Mindfulness and psychological needs: A cross-cultural comparison. İlköğretim Online, 11(1), 151-160.
  • Vacarr, B. (2001). Moving beyond political correctness: Practicing mindfulness in the diverse classroom. Harvard Educational Review, 71(2), 285-295.
  • Wong, B. (1994). Instructional parameters promoting transfer of learned strategies in students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 17(2), 110-121
  • Wong, P. T. (2012). Introduction: A Roadmap for Meaning Research and Applications. The Human Quest for Meaning. 2. bs. ed. Paul T. Wong. New York: Taylor ve Francis Group: XXIX-XLVI.
  • Winch, C., & Gingell, J. (1999). Key concepts in the philosophy of education. Psychology Press.
  • Zika, S., & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well-being. British Journal of Psychology, 83, 133-145.

Pozitif Öğretmenin Özelliklerinin Duygusal Zekâ, Yaşama Anlam Yükleme ve Öz-Anlayış Açılarından İncelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 19 - Haziran, 2023, 1 - 14, 12.06.2023
https://doi.org/10.20860/ijoses.1189762

Öz

Bu araştırmanın amacı pozitif öğretmen özelliklerinin; duygusal zeka, öz anlayış ve yaşama anlam yükleme ile ilişkisini incelemektir. Araştırma çeşitli kamu ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında toplam 6 branşta 210 öğretmene ulaşılmıştır. Çalışmada 24-55 yaşları arasında 156 kadın ve 54 erkek yer almıştır. Araştırmanın verileri “Pozitif Öğretmen Ölçeği, Öz-Anlayış Ölçeği, Duygusal Zeka Ölçeği ve Yaşama Anlam Yükleme Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Ayrıca örneklem grubunun demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacılar tarafından “Kişisel Bilgi Formu” oluşturulmuştur. Araştırmanın verileri, betimsel istatistikler, korelasyon analizi ve regresyon yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, pozitif öğretmen özelliklerinin; duygusal zekâ, öz-anlayış ve mevcut anlam ile pozitif yönde ve anlamlı bir şekilde ilişkili olduğu bulunmuştur. Pozitif öğretmen özellikleri ile aranan anlam arasında önemli ve anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Pozitif öğretmen özelliklerini güçlendirmek adına yaşama anlam yükleme, öz-anlayış ve duygusal zeka konularında uygulamalı çalışmalar yapılabilir.

Kaynakça

  • Abbs, P. (1979). Reclamations: essays on culture, mass-culture and the curriculum.
  • Adams, D. (2001). Time out: Why, when things get busy, we should work less. Independent School, 60(3), 14-24.
  • Adler, A, (2010). Yaşamın Anlamı. Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Ak, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık ile ilgili metaforları. [Poster bildiri]. 6. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ankara.
  • Akın, A. ve Taş, İ. (2011). Validity and Reliability of the Turkish Version of the Meaning in Life Questionnaire. III. İnternarional Congress of Educational Research. Girne, TRNC.
  • Atlı, F. (2019). Öğretmenlerin Öz-Anlayışları İle Mesleki Tükenmişlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Aydın, M. (2019). Erişkinlerin Bağlanma Biçimlerinin Yaşama Anlam Verme ve Yaşamda Amaç Oluşturmayla İlişkisi. T.C. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim Dalı , Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Babin, B. J., & Boles, J. S. (1996). The effects of perceived co-worker involvement and supervisor support on service provider role stress, performance and job satisfaction. Journal of Retailing, 72, 57–75.
  • Beaumont, E., vd. (2016). Measuring Relationships Between self-compassion, Compassion fatigue, Burnout and Well-Being in Student Counsellors and Student Cognitive Behavioural Psychotherapists: a Quantitative Survey. Counselling and Psychotherapy Research, 16(1), 15-23.
  • Baumeister, R. F. (1991). Meanings of life. Guilford press.
  • Bennett-Goleman, T. (2001). Emotional Alchemy: How the mind can heal the heart. New York: Three Rivers Press.
  • Bluth, K., & Neff, K. D. (2018). New frontiers in understanding the benefits of self-compassion. Self and Identity, 17(6), 1-4.
  • Bonebright, C. A., Clay, D. L., & Ankenmann, R. D. (2000). The relationship of workaholism with work-life conflict, life satisfaction, and purpose in life. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 469–477.
  • Bozkurt, E., & Dülger, E. (2021). Matematik eğitiminde ebeveynlerin rolü. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1507-1534. Buell, J. (2001). The politics of time. Independent School, 60(3), 74-79. Chamberlain, K., & Zika, S. (1988). Measuring meaning in life: An examination of three scales. Personality and Individual Differences, 9(3), 589–596.
  • Chan, D. W. (2009). Orientations to happiness and subjective well-being among Chinese prospective and inservice teachers in Hong Kong. Educational Psychology, 29, 139–151
  • Cutrer, S. S., & Daniel, L. G. (1992). Teachers’ perceptions of employment-related problems: A survey of teachers in two states. Paper presented at the annual meeting of the Mid-Sought Educational Research Association, Knoxville, TN.
  • Demirdag, S., & Kalafat, S. (2015). Yaşamın Anlamı Ölçeği (YAÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 83-95. DOI: 10.17679/iuefd.16250801
  • Deniz, M.E., Kesici Ş. & Sümer A.S.(2008) The Validity and Reliability Study of the Turkish Version of Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36 (9), 1151–1160
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 428-446.
  • Deniz, M. E., Amanvermez, Y. & Buyruk-Genç, A. (2017). Ruminasyon ve Yaşamda Anlamın Farklı Öz-anlayış Düzeylerine Göre İncelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. c.7. s.2: 353-372.
  • Duckworth, A. L., Steen, T. A., & Seligman, M. E. P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 629–651
  • Duffy, R. D., Bott, E. M., Allan, B. A., Torrey, C. L., & Dik, B. J. (2012). Perceiving a calling, living a calling, and job satisfaction: Testing a moderated, multiple mediator model. Journal of Counseling Psychology, 59, 50–59.
  • Embich, J. L. (2001). The relationship of secondary education teachers’roles and factors that lead to professional burnout. Teacher Education and Special Education, 24(1), 58-69.
  • Ertuğrul, N., & Kutluca, A. Y. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri ilişkisi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 1-10.
  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1), 1-22.
  • Eryilmaz, A. (2014). Perceived personality traits and types of teachers and their relationship to the subjective well-being and academic achievements of adolescents. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(6).
  • Eryılmaz, A. (2017). Initial Development and Validation of the Positive Teacher Scale. Journal of Positive Psychology & Wellbeing, 1(1),11-21.
  • Eryılmaz, A. & Bek, H. (2018). “Pozitif Öğretmen Ölçeği” öğretmen formunun geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26, 1297-1306. doi:10.24106/kefdergi.369825.
  • Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the meaningful life: Theoretical and empirical associations between goal–directed thinking and life meaning. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(3), 401-421.
  • Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2, 300–319.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226.
  • Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional wellbeing. Psychological Science, 13, 172–175.
  • Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Hove: Routledge.
  • Gündoğdu, K., & Ozan, C. (2013). Bilgisayar destekli öğretim. B. Oral (Ed.), Öğrenme öğretme kuram ve yaklaşımları içinde (2. baskı, ss. 385-410). Pegem Akademi.
  • Hanh, T. N. (1987). The miracle of mindfulness. Boston: Beacon
  • Hicks, J. A., & King, L. A. (2007). Meaning in life and seeing the big picture: Positive affect and global focus cognition and emotion. Xp Psychology Press, 21(7), 1577-1584.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (4. baskı). Asil Yayın.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım, 81-83.
  • Lavy, S., & Bocker, S. (2018). A path to teacher happiness? A sense of meaning affects teacher–student relationships, which affect job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 19(5), 1485-1503.
  • Lindeman, M., & Verkasalo, M. (1996). Meaning in life for Finnish students. The Journal of social psychology, 136(5), 647-649.
  • Lomas, T., Medina, J. C., Ivtzan, I., Rupprecht, S., & Eiroa-Orosa, F. J. (2017). The impact of mindfulness on the wellbeing and performance of educators: A systematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 61, 132-141.
  • Jennings, P. A. (2015). Early Childhood Teachers’ Well-Being, Mindfulness, and Self-Compassion in Relation to Classroom Quality and Attitudes Towards Challenging Students. Mindfulness, 6(4), 732-743.
  • Leary,M.R., Adams, C.E., Allen, A.B., & Hancock, J.(2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887-904.
  • Marion, G. (1997). Healing practice. University of North Carolina at Greensboro Dissertation Abstracts (0154). Volume 58-12B of Dissertation Abstracts International, No. AA19818231.
  • Mitina, L.M. & Galina, Z.N. (2011). Psychological conditions and factors for the improvement of higher professional education. Pedagogical journal of Bashkortostan 5, 202–212.
  • Molchanova, L., Kuznetsova, A., & Nikitina, E. (2020). Overcoming teacher burnout at special needs educational institutions: resources for reflection and on the meaning of life. In E3S Web of Conferences (Vol. 210, p. 18055). EDP Sciences.
  • Matheson, D. (2014). What is education? (pp. 15-32). Routledge.
  • Napoli, M. (2004). Mindfulness training for teachers: A pilot program. Complementary health practice review, 9(1), 31-42.
  • Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101.
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
  • Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology, 69(1), 28-44.
  • Pakiş, A. K., & Deniz, M. E. (2020). Farklı branş öğretmenlerinin duygusal zekâ yeteneklerinin akademik iyimserlik ve psikolojik dayanıklılık üzerine etkisi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(2), 153-166.
  • Park, C. L., & Folkman, S. (1997). Meaning in the context of stress and coping. Review of General Psychology, 1, 115.
  • Peker, H. (1993). Din psikolojisi. Samsun: Sönmez Yayınları.
  • Peterson, C. (2012). Pursuing the good life: 100 reflections on positive psychology. Oxford: Oxford University Pres.
  • Ritchart, R., & Perkins, D. (2000). Life in the mindful classroom: Nurturing the disposition of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 27-47.
  • Rosenholtz, S. J. (1985). Political myth about education reform: Lessons from research on teaching. Phi Delta Kappan, 66(5), s. 349-355.
  • Savaş, A. C. (2012). Okul müdürlerinin duygusal zekâ ve duygusal emek yeterliklerinin öğretmenlerin iş doyumu düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 139-148.
  • Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler. M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology, 53(1), 80-93.
  • Schnell, T., Ho¨ge, T., & Pollet, E. (2013). Predicting meaning in work: Theory, data, implications. The Journal of Positive Psychology, 8, 543–554.
  • Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S., Karazsia, B. T., & Singh, J. (2013). Mindfulness training for teachers changes the behavior of their preschool students. Research in Human Development, 10(3), 211-233.
  • Solloway, S. (1999). Teachers as contemplative practitioners: Presence, meditation and mindfulness as a classroom practice. Oklahoma State University Dissertation Abstracts (0664), 1-175. Dissertation Abstracts International Section A, Humanities and Social Sciences, 2000, May, Vol. 60 (10A)
  • Şentürk, H. (2014). Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. Hayatın Anlamı ve Din. (33), 45-60.
  • The Holmes Group (1996). Tomorrow’s teachers: A report of the Holmes Group. East Lansing, MI: The Holmes Group.
  • Thornton, L. J. II, & McEntee (1993). Learner centered schools as a mindset and the connection with mindfulness and multiculturalism. Theory Into Practice, 34(4), 250-257.
  • Okediji, A. A., & Etuk, A. S. (2011). Influence of perceived co-worker involvement and supervisory support on job satisfaction. IFE PsychologIA: An International Journal, 19, 543–557.
  • Öztürk, Ş. (2017,). İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinde Öz-anlayış ile İşe Bağlı Gerginlik Düzeyleri arasındaki İlişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Toros Üniversitesi, Mersin
  • Öztürk, A., & Deniz, M. E. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ yetenekleri iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(3), 578-599.
  • Özyeşil, Z. (2012). Mindfulness and psychological needs: A cross-cultural comparison. İlköğretim Online, 11(1), 151-160.
  • Vacarr, B. (2001). Moving beyond political correctness: Practicing mindfulness in the diverse classroom. Harvard Educational Review, 71(2), 285-295.
  • Wong, B. (1994). Instructional parameters promoting transfer of learned strategies in students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 17(2), 110-121
  • Wong, P. T. (2012). Introduction: A Roadmap for Meaning Research and Applications. The Human Quest for Meaning. 2. bs. ed. Paul T. Wong. New York: Taylor ve Francis Group: XXIX-XLVI.
  • Winch, C., & Gingell, J. (1999). Key concepts in the philosophy of education. Psychology Press.
  • Zika, S., & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well-being. British Journal of Psychology, 83, 133-145.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Eryılmaz 0000-0001-9301-5946

Abdullah Ensar Uzun 0000-0001-7809-4789

Erken Görünüm Tarihi 11 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2022
Kabul Tarihi 5 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 19 - Haziran, 2023

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, A., & Uzun, A. E. (2023). Pozitif Öğretmenin Özelliklerinin Duygusal Zekâ, Yaşama Anlam Yükleme ve Öz-Anlayış Açılarından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Ve Eğitim Bilimleri Dergisi(19), 1-14. https://doi.org/10.20860/ijoses.1189762

İndeksler / Indexes

INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, 

tarafından dizinlenmekte, 


TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.


by.png


Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.