For an effective education process, it is essential that both students and teachers are highly motivated. In this context, it is necessary to determine teachers' professional satisfaction levels and take political steps according to these levels. In this study, the professional satisfaction levels of teachers and whether these levels differ according to gender, graduation status, and education level were examined. The research is structured on the relational survey model, one of the survey models. The sample of the study consists of 255 primary school teachers. 157 of the participants were female, and 98 were male. While 159 teachers graduated from the faculty of education, 96 teachers graduated from different faculties. 12 teachers have college degrees, 190 teachers have bachelor's degrees, 51 teachers have master's degrees, and two teachers have doctorate degrees. The scale for determining the level of teachers' professional satisfaction (TPSS) developed by Yurdakal & Aktaş (2023) was used to collect data in the study. The Cronbach's Alpha value of the scale is 0.87, and it has three dimensions. The total variance value explained for the scale is 54.53%. The scale consists of 32 items. Necessary permissions were obtained during the data collection process. Then, the items in the measurement tool were uploaded to the Google form, and the data were collected online. Since the distribution was homogeneous, independent groups T-test was used to differentiate teachers' satisfaction levels according to gender and graduated institution variables. One Way Anova analysis was used for the education level variable. As a result of the research, teachers' professional satisfaction levels were determined as "medium level." Teachers' professional satisfaction levels do not differ according to gender in the overall scale and in the sub-dimensions. According to the graduated institution, differences were found in the overall scale and in the personal characteristics sub-dimension and administrative characteristics sub-dimension.
-
Etkili bir eğitim süreci için hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin motivasyonunun yüksek olması şarttır. Bu bağlamda öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeylere göre politik adımların atılması gerekmektedir. Bu çalışmada öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri ile bu düzeylerin cinsiyet, mezuniyet durumu ve eğitim düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma, tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modeli üzerine yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 255 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların 157'si kadın, 98'i erkektir. 159 öğretmen eğitim fakültesinden mezun olurken, 96 öğretmen farklı fakültelerden mezun olmuştur. Öğretmenlerin 12'si ön lisans, 190'ı lisans, 51'i yüksek lisans ve 2'si doktora derecesine sahiptir. Araştırmada veri toplamak amacıyla Yurdakal ve Aktaş (2023) tarafından geliştirilen öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerini belirlemeye yönelik ölçek (TPSS) kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri 0,87 olup üç boyutludur. Ölçeğe ilişkin açıklanan toplam varyans değeri %54,53'tür. Ölçek 32 maddeden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde gerekli izinler alınmıştır. Daha sonra ölçme aracında yer alan maddeler Google formuna yüklenerek veriler çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Dağılımın homojen olması nedeniyle öğretmenlerin memnuniyet düzeylerinin cinsiyet ve mezun olunan kurum değişkenlerine göre farklılaştırılmasında bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Eğitim düzeyi değişkeni için One Way Anova analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri "orta düzeyde" olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri ölçeğin geneli ve alt boyutlarında cinsiyete göre farklılık göstermemektedir.
-
-
-
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 21 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.