This study aimed to develop the Need Satisfaction Perceived Online Scale to measure individuals' satisfaction of perceived basic psychological needs in online environments. The sample of the study consisted of a total of 856 university students aged between 18-25 years, 251 (184 Female, 67 Male) for scale adaptation study, 346 (277 Female, 69 Male) to perform exploratory factor analysis for scale development study and 289 (227 Female, 62 Male) to perform confirmatory factor analysis. Data collection instruments included “The Need Satisfaction Perceived Online Scale”, “The Basic Needs Satisfaction Scale of College Students”, “The Self-Disclosure Scale” and “Personal Information Form”. A scale of 12 items and 3 sub-scales was obtained, explaining 57.9% of the total variance. The observed fit values showed good fit. Significant positive correlations were obtained between the sub-scales of the instrument used for evaluating criterion-related validity and those of the corresponding developed scale (p<.01). Likewise, significant correlations were established between the sub-scales of the instrument utilized in the examination of discriminant validity and those of the developed scale (p<.01). The Cronbach’s Alpha coefficient was determined to be .80 for the entire scale. Based on the findings, the developed scale was valid and reliable.
Need satisfaction perceived online online autonomy online relatedness online competence scale development.
Bu çalışmanın amacı kişilerin internet ortamında algıladıkları psikolojik ihtiyaçlarının doyumunu ölçmek için ölçüm aracı geliştirmektir. Çalışmanın örneklemi, yaşları 18-25 arasında değişen, ölçek uyarlama çalışması için 251 (184 Kadın, 67 Erkek), ölçek geliştirme çalışması için açımlayıcı faktör analizini gerçekleştirmek üzere 346 (277 Kadın, 69 Erkek) ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirmek üzere 289 (227 Kadın, 62 Erkek) olmak üzere toplam 856 üniversite öğrencisinde oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Çevrim İçi Algılanan İhtiyaç Doyumu Ölçeği”, “Kendini Açma Ölçeği”, “Üniversite Öğrencilerinin Temel İhtiyaçlarının Doyumu Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, 12 madde ve 3 alt boyuttan oluşan bir ölçek ortaya çıkarmıştır. Tüm ölçek için açıklanan varyans %57,9 olarak bulunmuştur. Yapı geçerliği çalışması kapsamında ölçek doğrulayıcı faktör analizi ile de test edilmiştir. Gözlenen uyum değerlerinin iyi uyum gösterdikleri tespit edilmiştir. Ölçüt bağıntılı geçerlik için yapılan analiz için kullanılan ölçeğin alt boyutları ile geliştirilen ölçeğin alt boyutları arasında olumlu yönde anlamlı korelasyonlar saptanmıştır (p<.01). Ayırt edici geçerlik çalışmasının bulguları da anlamlı korelasyonlar ortaya çıkarmıştır (p<.01). Cronbach Alfa katsayısı ölçeğin bütünü için .80 olarak bulunmuştur. Tüm analizlerin sonucu geliştirilen ölçeğin güvenilir ve geçerli olduğunu göstermiştir.
Çevrim içi algılanan ihtiyaç doyumu çevrim içi yeterlik çevrim içi özerklik çevrim içi ilişkili olma ölçek geliştirme.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 21 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.