Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersinde Dijital Zaman Çizelgelerinin Kullanımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 26, 03.12.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, bilgisayar teknolojisiyle hazırlanmış dijital zaman çizelgelerinin, Sosyal Bilgiler dersi konularının öğretimindeki etkililiğini tespit etmektir. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde, bir ortaokulun 7. Sınıfında öğrenim gören toplam 56 (28 deney, 28 kontrol) öğrenci ile, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılarak yürütülmüştür. Elde edilen araştırma verileri çözümlenirken, deneysel araştırma verileri ilişkisiz t-testi ve ANCOVA istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz yöntemi ile yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında, Sosyal Bilgiler dersinde yer alan tarihi olayların kronolojisi, etkileşimli zaman çizelgesi oluşturmak için kullanılan web tabanlı Tiki-Toki yazılımı ile öğretilmiştir. Bu teknolojinin öğrenme ortamında uygulanmasından elde edilen bulgulara dayalı olarak, dijital zaman çizelgelerinin öğrencilerin zaman ve kronoloji bilgisi gerektiren tarih konularını öğrenmelerinde başarıyı artıran bir etkiye sahip olduğu ve öğrencilerin bu materyalle ilgili olumlu yönde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda, dijital zaman çizelgelerinin öğrenme ortamında uygulanabilirliği ve yaygınlaştırılması gerektiği ile ilgili önerilere yer verilmiştir..

Kaynakça

  • Akdağ, M. & Tok, H. (2008). Geleneksel öğretim ile powerpoint sunum destekli öğretimin öğrenci erişisine etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(147), 26-34.
  • Aladağ, E. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde coğrafi bilgi sistemleri kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve derse karşı motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altun, A. & Kaymakçı, S. (2016). Zaman ve kronolojinin öğretiminde bir materyal: Zaman şeritleri, Turkish History Education Journal, 5(1), 157-192.
  • Ata, B. (2008). The implementation of one of the history education decisions in the second national education council in 1943: The formation story of a histomap, Educational Sciences: Theory & Practice, 8 (2), 347-353.
  • Avcı, C. & Öner, G. (2015). Tarihi mekânlar ile Sosyal Bilgiler öğretimi: Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüş ve önerileri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 108-133.
  • Bal, M. S. (2011). Türkiye’de tarih öğretiminin sorunları ve çözüm yolları konusunda. Öğretmen adayı ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 371 – 387.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” konusunun coğrafi bilgi sistemleri ile öğretiminin öğrencilerin tutum ve başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başol, G. & Şanlı, M. (2016). Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde siyasetnamelerin etkisi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 170-191.
  • Bat, M. ve Vural, Z. B. A. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • Cansız Aktaş, M. (2015). Nitel Veri Toplama Araçları. M. Metin (Editör). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 337-371.
  • Demircioğlu, İ. H. & Demircioğlu, E. (Ed.). (2017). Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi. Demircioğlu, İ. H. (2014). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dinç, E. (P. Stearns’ten çeviri) (2009). Neden tarih öğreniyoruz?, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 118-127.
  • Erdoğan, N. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde resimlendirilmiş öykülerin tarihsel düşünme becerilerinin gelişimine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökçek, T. (2015). Karma Yöntem Araştırması. M. Metin (Editör). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 375-410.
  • Güven, İ. (Ed.). (2014). Tarih Öğretimi, Kuram ve Uygulama, Ankara:Pegem Akademi.
  • Güven.,G. & Sülün.,Y., (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Harris, J. L., Al-Bataineh M. T. & Al-Bataineh , A. (2016). One to one technology and its effect on student academic achievement and motivation, Contemporary Educational Technology, 7(4), 368-381.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175. Kalaycı, Ş. (Edt). (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Araştırmada Rapor Hazırlama, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köksal, H. (Ed.). (2012). Yenilikçi Tarih Öğretimi Etkinlik Örnekleri, Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Memişoğlu, H. & Tarhan, E. (2016). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (Özel Sayı), 6-20.
  • Myrdal, J. (2016). On source criticism in World history, A. Jarrick, J. Myrdal & M. Wallenberg (Eds.), Methods in World History A Critical Approach (45-84), Sweden: Nordic Academic Press, Retrieved July 20, 2018, from www.oapen.org/download?type=document&docid=631935.
  • Ortar, M. (2015). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13. Polat
  • Demir B. & Kutlu, Ö. (2016). Elektronik portfolyo uygulamalarının ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin araştırma becerilerine etkisi, Eğitim ve Bilim, 41(188), 227-253. Safran, M. (Edt.) (2010). Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Stradling, R. (2001). Teaching 20th-Century European History, Project “Learning And Teaching About The History of Europe in The 20th Century”, Germany: Council of Europe Publishing, Retrieved July 8, 2018, from http://www.storiairreer.it/sito_vecchio/Materiali/Materiali/estradling-20.pdf
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi ve Öğretimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, N. (2007). Sosyal Bilgiler öğretiminde cbs temelli uygulama ve etkinliklerin öğrenci başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tangülü, Z. & Çıdacı, T. (2016). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde birinci elden kaynakların kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 253-273.
  • Ulusoy, K. & Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersinde tarih ve coğrafya konuları işlenirken öğretmenlerin materyal kullanma durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 85-99. Usta, N. (2013). Türkiye'de tarih öğretiminin güncel sorunları, TYB Akademi, 3, 33-44.
  • Üzen, A. T. (2017). Sosyal bilgiler dersinde dijital zaman çizelgelerinin kullanımının öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Westhoff, L. M. (2012). Seeing through the eyes of a history teacher, The History Teacher, 45 (4), 533-548.
  • William B. Russell, W. B. (2012). Teaching with film: A research study of secondary social studies teachers use of film, Journal of Social Studies Education Research, 3(1), 1-14.
  • Yazıcı, F. & Şimşek, A. (2011). Tarih öğretiminde nesnellik sorunu, Tarih Okulu, 11, 13-32.
  • Yıldız, Ö. (2003). Türkiye’de tarih öğretiminin sorunları ve çağdaş çözüm önerileri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 181-190. Yılmaz, K. & Kaya, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (6), 73-95.
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 26, 03.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akdağ, M. & Tok, H. (2008). Geleneksel öğretim ile powerpoint sunum destekli öğretimin öğrenci erişisine etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(147), 26-34.
  • Aladağ, E. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde coğrafi bilgi sistemleri kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve derse karşı motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altun, A. & Kaymakçı, S. (2016). Zaman ve kronolojinin öğretiminde bir materyal: Zaman şeritleri, Turkish History Education Journal, 5(1), 157-192.
  • Ata, B. (2008). The implementation of one of the history education decisions in the second national education council in 1943: The formation story of a histomap, Educational Sciences: Theory & Practice, 8 (2), 347-353.
  • Avcı, C. & Öner, G. (2015). Tarihi mekânlar ile Sosyal Bilgiler öğretimi: Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüş ve önerileri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 108-133.
  • Bal, M. S. (2011). Türkiye’de tarih öğretiminin sorunları ve çözüm yolları konusunda. Öğretmen adayı ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 371 – 387.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” konusunun coğrafi bilgi sistemleri ile öğretiminin öğrencilerin tutum ve başarısına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başol, G. & Şanlı, M. (2016). Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde siyasetnamelerin etkisi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 170-191.
  • Bat, M. ve Vural, Z. B. A. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • Cansız Aktaş, M. (2015). Nitel Veri Toplama Araçları. M. Metin (Editör). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 337-371.
  • Demircioğlu, İ. H. & Demircioğlu, E. (Ed.). (2017). Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi. Demircioğlu, İ. H. (2014). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dinç, E. (P. Stearns’ten çeviri) (2009). Neden tarih öğreniyoruz?, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 118-127.
  • Erdoğan, N. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde resimlendirilmiş öykülerin tarihsel düşünme becerilerinin gelişimine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gökçek, T. (2015). Karma Yöntem Araştırması. M. Metin (Editör). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 375-410.
  • Güven, İ. (Ed.). (2014). Tarih Öğretimi, Kuram ve Uygulama, Ankara:Pegem Akademi.
  • Güven.,G. & Sülün.,Y., (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Harris, J. L., Al-Bataineh M. T. & Al-Bataineh , A. (2016). One to one technology and its effect on student academic achievement and motivation, Contemporary Educational Technology, 7(4), 368-381.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175. Kalaycı, Ş. (Edt). (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karasar, N. (2007). Araştırmada Rapor Hazırlama, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köksal, H. (Ed.). (2012). Yenilikçi Tarih Öğretimi Etkinlik Örnekleri, Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Memişoğlu, H. & Tarhan, E. (2016). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (Özel Sayı), 6-20.
  • Myrdal, J. (2016). On source criticism in World history, A. Jarrick, J. Myrdal & M. Wallenberg (Eds.), Methods in World History A Critical Approach (45-84), Sweden: Nordic Academic Press, Retrieved July 20, 2018, from www.oapen.org/download?type=document&docid=631935.
  • Ortar, M. (2015). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13. Polat
  • Demir B. & Kutlu, Ö. (2016). Elektronik portfolyo uygulamalarının ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin araştırma becerilerine etkisi, Eğitim ve Bilim, 41(188), 227-253. Safran, M. (Edt.) (2010). Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri, İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Stradling, R. (2001). Teaching 20th-Century European History, Project “Learning And Teaching About The History of Europe in The 20th Century”, Germany: Council of Europe Publishing, Retrieved July 8, 2018, from http://www.storiairreer.it/sito_vecchio/Materiali/Materiali/estradling-20.pdf
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim Öğrencilerinde Tarihsel Zaman Kavramının Gelişimi ve Öğretimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, N. (2007). Sosyal Bilgiler öğretiminde cbs temelli uygulama ve etkinliklerin öğrenci başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tangülü, Z. & Çıdacı, T. (2016). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde birinci elden kaynakların kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 253-273.
  • Ulusoy, K. & Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler dersinde tarih ve coğrafya konuları işlenirken öğretmenlerin materyal kullanma durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 85-99. Usta, N. (2013). Türkiye'de tarih öğretiminin güncel sorunları, TYB Akademi, 3, 33-44.
  • Üzen, A. T. (2017). Sosyal bilgiler dersinde dijital zaman çizelgelerinin kullanımının öğrencilerin başarı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Westhoff, L. M. (2012). Seeing through the eyes of a history teacher, The History Teacher, 45 (4), 533-548.
  • William B. Russell, W. B. (2012). Teaching with film: A research study of secondary social studies teachers use of film, Journal of Social Studies Education Research, 3(1), 1-14.
  • Yazıcı, F. & Şimşek, A. (2011). Tarih öğretiminde nesnellik sorunu, Tarih Okulu, 11, 13-32.
  • Yıldız, Ö. (2003). Türkiye’de tarih öğretiminin sorunları ve çağdaş çözüm önerileri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 181-190. Yılmaz, K. & Kaya, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (6), 73-95.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihal Baloğlu Uğurlu

Ahmet Turan Üzen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2018
Kabul Tarihi 27 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baloğlu Uğurlu, N., & Üzen, A. T. (2018). Sosyal Bilgiler Dersinde Dijital Zaman Çizelgelerinin Kullanımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisi. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 12-26.

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032