Akademik açıdan başarılı bireyler yetiştirmenin
yanında bireylere temel becerileri de kazandırmak okulların temel amacı olup
bunu gerçekleştirmek için aile, öğretmen ve çevre gibi faktörlerin yanında
öğrencinin okulda geçirdiği sürenin önemli bir kısmını ders kitabı ile
geçirmesi sebebiyle ders kitapları da önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal
Bilgiler dersinde, öğretmenlerin ve öğrencilerin birincil kaynak olarak
kullandıkları ve takip ettikleri ders kitaplarında becerilerin hangilerinin yer
aldığı, bu becerilere nasıl ve ne sıklıkta yer verildiği becerilerin aktarılma
durumu açısından büyük bir önem taşımaktadır. Bu nedenle, araştırmada yeni
programın 2017-2018 eğitim öğretim yılında sadece 4.ve 5. sınıflarda
uygulanacak olması dolayısıyla ilkokul 4. sınıf ile ortaokul 5. sınıf Sosyal
Bilgiler ders kitaplarında ortak becerilere yer verilme durumunun belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu beceriler “Araştırma, Harita Okuryazarlığı, İş birliği, Öz
denetim, Sosyal Katılım ve Yenilikçilik” becerileridir. Bu araştırma, nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden
tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Kitaplardan toplanan veriler 5 tema ve 17
alt tema altında incelenmiştir. Genel olarak en çok kazanıma ve öğrenme alanına
araştırma becerisinde yer verilmişken en fazla (101) alt temaya öz denetim
becerisinde en az (25) ise iş birliği becerisinde yer verilmiştir. Görsel ve
haber temasına en fazla yaratıcılık; bilgi temasına öz denetim; etkinlik ve
değerlendirme temasına ise araştırma becerilerinde yer verilmiştir. Görsel ve
bilgi temasına en az araştırma; etkinlik temasına sosyal katılım; değerlendirme
temasına ise iş birliği becerisinde yer verilmiştir. Araştırma, harita
okuryazarlığı ve sosyal katılım becerilerinde haber temasına hiç yer verilmemiştir.
Sosyal Bilgiler Öğretim Programı 4. ve 5. sınıf ortak beceriler kazanımlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |