Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİLİKÇİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM UYGULAMALARI KAPSAMINDA BELÇİKA’DAKİ İKİDİLLİ TÜRK ÇOCUKLARINA TÜRKÇENİN EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA (GENT ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 92, 15.06.2020

Öz

Belçika’da yaşayan Türk kökenli çocuklar, eğitim sistemi içerisinde ana dilinin ve öğretim dilinin yeterince bilinmemesinden dolayı eğitim sorunları ile karşılaşmaktadırlar. Altı yaşına geldiklerinde, ne Türkçe’de ne de Flamanca’da tek dilli çocukların ulaştığı dil ve düşünce düzeyine ulaşamamaktadırlar. Belçika’nın Flaman bölgesinde anadillerini geliştirmek isteyen Türk kökenli çocuklar, 2016 yılında Belçika Hükümeti tarafından Türkçe ve Türk Kültür dersleri’nin kaldırılmasından dolayı anadillerini geliştirme konusunda da sıkıntı yaşamaktadırlar. Ana dilinde kendini ifade etmekte zorluk çeken çocuklar okul dilinde de zorlanarak özgüvenleri düşük bir şekilde eğitim hayatlarına başlamaktadırlar. Çoğu okulun yabancı uyruklu öğrencilerin anadillerine yasaklayıcı bir tavır ile yaklaşmaları ve bu çocukların okul kapısından içeri girdikten sonra kimliklerini, kültürlerini ve anadillerini geride bırakarak derslere devam etmeleri, Türk çocuklarının okula olan yaklaşımlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışma Türk kökenli çocukların okulda her iki dilde kendilerini ilerletmelerini sağlayacak Türkçe dersleri geliştirmeyi hedeflemiştir. Aynı zamanda Belçika’nın Flaman okullarında verilen eğitimle paralel bir şekilde ilerleyen Türkçe derslerinin Türk kökenli çocuklarının eğitimine ne yönde yansıdığını ortaya koymaktadır. Bu araştırma Türkçe derslerin Belçika’da yetişmiş, her iki dile hakim, eğitim sistemini yakından tanıyan Türk kökenli bir öğretmen tarafından verilmesinin de, Türk kökenli çocukların eğitim sürecini ne yönde etkilediğine değinmektedir.

Kaynakça

  • AGIRDAG, O. DEMANET, J. VAN HOUTTE, M. & VAN AVERMAET, P. (2011), Ethnic School Composition and Peer Victimization: A Focus on the Interethnic School Climate, in International Journal of Intercultural Relations, 35 (4), 465-473.
  • AGIRDAG, O., & KAMBEL, E. (Red.). (2018). Meertaligheid en onderwijs. Amsterdam: Boom Uitgevers
  • BAKER, C. (2006), Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
  • BEKAR, B.(2018), Belçika’da Türkler ve Türkçe, Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 18 (11), 15 – 26.
  • BRÜKSEL Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği Raporu (2018), “Belçika Eğitim Sistemi.” T.C. Brüksel Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği.
  • CEMILOĞLU , I ve ŞEN, Ü. (2012), Belçika’da Yaşayan Türk çocuklarının Demografik Özelliklerine Göre Türkçeye Yönelik Tutumları, Zeitschrift für die Welt der Türken, Vol. 4, NO. 2
  • CUMMINS, J. (1979), Linguistic Interdependance and the Educational Development of Bilingual Children, Review of Educational Research, 49, 222-51.
  • CUMMINS, J. (1981), The Role of Primary Language Development in Promoting Educational Succes for Language Minority Students. In Schooling and Language Minority Students: A Theoretical Framework (3-49). Los Angeles, California: Department of Education, Evaluation, Dissemination and Assesment Center.
  • CUMMINS, J. (1978), Bilingualism and the Development of Metalingustic Awareness, Journal of Cross-Cultural Psychology, 9, 131-149.
  • DIVERSITEITSBAROMETER (2018), Interfederaal Gelijkekansencentrum, https://www.unia.be/files/Documenten/Publicaties_docs/1210_UNIA_Barometer_2017_-_NL_AS.pdf 20 ocak 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • IRMAK, Y. (2016), Belçika’da Türkçe Öğretiminin Sorunları ve Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarına Eleştirel Bir Yaklaşım, http://busbed.bingol.edu.tr/tr/download/article-file/325185 11/2018 tarihinde erişilmiştir.
  • OPDENAKKER, M. C. & HERMANS, D., 2006, Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving. Sierens, S., Van Houtte, M., Loobuyk, P., Delrue, K. & Pelleriaux, K. (eds.). Gent: Academia Press, p. 33-66
  • PULINX, R., VAN AVERMAET, P., & AGIRDAG, O. (2017). Silencing linguistic diversity: the extent, the determinants and consequences of the monolingual beliefs of Flemish teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 20( 5), 542-556.
  • SARIKAYA, H.S. (2014), Belçika Flaman Bölgesi Eğitim Sisteminde Türk Kökenli çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunlarının Incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (8), 246-260.
  • VAN AVERMAET, P. (2015). Waarom zijn we bang voor meertaligheid? Levende Talen Magazine, 102(7), 6-10.
  • VAN AVERMAET, P., AGIRDAG, O., SLEMBROUCK, S., STRUYS, E., VAN DE CRAEN, P., VAN HOUTTE, M., DE BACKER, F., MERTENS, C., VAN BIESEN, L., VAN HULLE, E. (2016). MARS: Meertaligheid Als Realiteit op School. Onderzoek in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Brussel: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.
  • VANDENBROECK, M. , BRECHT P. & AVERMAET P. (2019), De overgang naar de kleuterschool voor kinderen uit gezinnen in armoede, Universiteit Gent
  • VAN PRAAG, L., SIERENS, S., AAGIRDAG, O., LAMBERT, P., SLEMBROUCK, S., VAM AVERMAET, P., VAN BRAAK, J., VAN DE CRAEN, P., VAN GORP, K., VAN HOUTTE, M. (2016). Haal meer uit meertaligheid. Omgaan met talige diversiteit in het basisonderwijs. Leuven: Acco.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reyhan Kizilmese 0000-0003-3347-9962

Alpaslan Okur 0000-0002-2868-063X

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kizilmese, R., & Okur, A. (2020). YENİLİKÇİ EĞİTİM VE ÖĞRETİM UYGULAMALARI KAPSAMINDA BELÇİKA’DAKİ İKİDİLLİ TÜRK ÇOCUKLARINA TÜRKÇENİN EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA (GENT ÖRNEĞİ). Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(1), 64-92.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: