Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 510 - 526

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı yazma uygulamalarının yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerisi üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu bağlamda amaçlı örneklemin benimsendiği araştırma B2 düzeyinde Türkçe öğrenmekte olan 20 yabancı öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Karma araştırma yöntemiyle yapılan çalışmada, deneysel işlem süreci yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin gelişimini izlemek için planlannmış ve 8 hafta sürmüştür. Nicel veri toplama aracı Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı iken nitel veri toplama aracı ise yarı yapılandırılmış odak görüşme formudur. Araştırmanın nicel verileri SPSS 24 veri paketiyle parametrik olmayan testlerden yararlanılarak çözümlenmiştir. Analiz sürecinde öncelikle normallik testi uygulanmış ve normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda farklı yazma uygulamalarının deney ve kontrol grubunun ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu anlaşılmıştır. Bu anlamlı farkın deney grubunun lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demirel, s. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon kaynakları ve sorunları. kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 31, 312-329.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Barın, E. (2009).Yurt dışındaki Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde dikte ve yazılı anlatımın önemi. TDAY Belleten, 2006/1, 21-32.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki İranlı öğrencilerin yazma problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2), 335-349.
  • Bruning, R. and Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational Psychologist, 35(1), 25–37.
  • Coşkun, E. (2009). Yazma Eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol, (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (49-91). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi (Çalışmanın orijinali 2007’de yayımlanmıştır.)
  • Çeçen, M. A. (2011). Yazma Eğitimi Açısından Metin Bilgisi. (Ed. M. Özbay), Yazma Eğitimi. ss. 127-144. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Daly, J. and Miller, M. (1975). The empirical development of an instrument to measure writing apprehension. Research in The Teaching of English, 12, 242-49.
  • Demirel, Ö. (2007). From CEFR to ELP- based Testing in Turkey.The Future of ELT: A Quest for Common Standards and Approaches The 10th International ELT Conference, Bilkent Universirty, Ankara-Turkey; June 27-29.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69. https://doi.org/10.7884/teke.51.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.), The McGraw Hill Company.
  • Karakaya, İ., Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • LeCompte, M. D., & Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031.
  • Nurlu, M. ve Kutlu, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel seviye A1 yazma sorunları: Afganistan örneği. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 25(2), 67-87. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/403572.
  • Özbay, M. (2002). Yazılı Anlatım Becerisinin Geliştirilmesi. Sadık Tural Armağanı. Ankara: Can Reklamevi Basın Yayın.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Takıl, N. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması: Döngüsel Yazma Etkinliği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 299-312. https://doi.org/10.20296/tsad.06624.
  • Temizkan, M. ve Yalçınkaya, M. (2013). İlköğretim 6. 7. 8. Sınıf Türkçe Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Etkinliklerini Uygulama Durumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. (20), 80-101.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçeye Yönelik Kaygı, Kaygının Yabancı Dil Öğrenimi Başarısına Etkisi. (Doktora tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Research on Improving Writing Skills in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 510 - 526

Öz

The aim of this study is to determine the effect of different writing practices on the writing skills of Turkish as a foreign language learner. In this context, the study, in which purposive sampling was adopted, was conducted with 20 foreign students learning Turkish at B2 level. In the mixed research method study, the experimental process was planned to monitor the development of EFL learners and lasted for 8 weeks. The quantitative data collection tool was the Turkish as a Foreign Language Writing Skill Rubric, while the qualitative data collection tool was a semi-structured focus interview form. The quantitative data of the study were analyzed with SPSS 24 data package by using nonparametric tests. In the analysis process, normality test was applied first and Mann Whitney U and Kruskal Wallis H, which are nonparametric tests, were used to analyze the data that did not show normal distribution. Descriptive analysis was used to analyze qualitative data. As a result of the study, it was understood that there was a significant difference between the pre-test and post-test mean scores of the experimental and control groups of different writing practices. It was concluded that this significant difference was in favor of the experimental group.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Demirel, s. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon kaynakları ve sorunları. kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 31, 312-329.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Barın, E. (2009).Yurt dışındaki Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde dikte ve yazılı anlatımın önemi. TDAY Belleten, 2006/1, 21-32.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel seviyedeki İranlı öğrencilerin yazma problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2), 335-349.
  • Bruning, R. and Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational Psychologist, 35(1), 25–37.
  • Coşkun, E. (2009). Yazma Eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol, (Ed.), İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (49-91). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. M. Sözbilir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi (Çalışmanın orijinali 2007’de yayımlanmıştır.)
  • Çeçen, M. A. (2011). Yazma Eğitimi Açısından Metin Bilgisi. (Ed. M. Özbay), Yazma Eğitimi. ss. 127-144. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Daly, J. and Miller, M. (1975). The empirical development of an instrument to measure writing apprehension. Research in The Teaching of English, 12, 242-49.
  • Demirel, Ö. (2007). From CEFR to ELP- based Testing in Turkey.The Future of ELT: A Quest for Common Standards and Approaches The 10th International ELT Conference, Bilkent Universirty, Ankara-Turkey; June 27-29.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(2), 51-69. https://doi.org/10.7884/teke.51.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., & Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.), The McGraw Hill Company.
  • Karakaya, İ., Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • LeCompte, M. D., & Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031.
  • Nurlu, M. ve Kutlu, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde temel seviye A1 yazma sorunları: Afganistan örneği. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 25(2), 67-87. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/403572.
  • Özbay, M. (2002). Yazılı Anlatım Becerisinin Geliştirilmesi. Sadık Tural Armağanı. Ankara: Can Reklamevi Basın Yayın.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Takıl, N. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması: Döngüsel Yazma Etkinliği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 299-312. https://doi.org/10.20296/tsad.06624.
  • Temizkan, M. ve Yalçınkaya, M. (2013). İlköğretim 6. 7. 8. Sınıf Türkçe Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Etkinliklerini Uygulama Durumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. (20), 80-101.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçeye Yönelik Kaygı, Kaygının Yabancı Dil Öğrenimi Başarısına Etkisi. (Doktora tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Suroğlu Sofu 0000-0001-9101-8211

Rabia Demirkol 0000-0003-0998-7393

Erken Görünüm Tarihi 13 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2024
Kabul Tarihi 16 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Suroğlu Sofu, M., & Demirkol, R. (2025). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yazma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(3), 510-526.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: