Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Konuşma Kaygıları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 363 - 384

Öz

Bu çalışmada, çeşitli üniversitelerin TÖMER kurumlarında ikinci dil olarak Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşurken ne düzeyde kaygı yaşadıklarını araştırmak amaçlanmış ve ikinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma kaygıları çeşitli değişkenler açısından (cinsiyet, kur düzeyi vb.) incelenmiştir. Bu araştırma tarama modeli kullanılarak tasarlanmıştır. Bu amaçla Young (1990) tarafından geliştirilmiş, Yılmaz (2018) tarafından Türkçeye uyarlanmış “Türkçeyi İkinci Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Kaynakları Ölçeği” öğrencilere uygulanmış ve elde edilen veriler doğrultusunda çalışma grubu hakkında bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi ve Mersin Üniversitesi bünyelerindeki TÖMER’de B2 ve C1 düzeylerinde Türkçe öğrenimi gören 130 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri SPSS for Windows 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ikinci dil olarak Türkçe öğrenenlerin %53,49’unun konuşurken kaygılandığı görülmektedir. Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının kaynakları ölçeği ifadelerine verilen katılım puanları kişilerin cinsiyet ve kur düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermemektedir.

Etik Beyan

etik kurul izni ek dosyalar bölümünde yüklenmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1997), Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi, Ankara.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1),349-368.
  • Cohen J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Routledge Academic.
  • Ergüt, S. E. (2021). Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Alan Yurt Dışındaki İki Dilli Türk Çocuklarının Miras Dil Konuşma Kaygılarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökhan, O. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen bireylerin konuşma kaygısının konuşma öz yeterliliklerine etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kara, S. (2022). Bursa Uludağ Üniversitesinde Eğitim Gören Ahıskalı Türk Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Konuşma Kaygısı Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kardaş, M. N. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. TurkishStudies, 10(7), 541-556.
  • Kavrazlı, İ. (2022). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Ana Dil ve Yabancı Dildeki Konuşma Kaygıları. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, H. (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3). 389-404.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Rashid, A.W. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afgan öğrencilerin konuşma kaygılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. TurkishStudies, 7(3),2199-2218.
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 60,389-402.
  • Şengül, K. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Partnerliği (TANDEM) Yoluyla Gerçekleştirilen Öğretimin Öğrencilerin Konuşma Kaygılarına Etkisi. International Journal of Language Academy, 5(2), 163-175
  • Tez, Z. F. (2017). Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı, Utangaçlık ve Konuşma Kaygısı Arasındaki Yordayıcı İlişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Young, D. J. (1991). Creating a low-anxiety classroom environment: what does the language anxiety research suggest, Modern Language Journal, 75(4), 426–437.
  • Zhu, F. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Çinli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul

A Study on the Speaking Anxiety of Those Learning Turkish as a Second Language

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 363 - 384

Öz

In this study, it was aimed to investigate the level of anxiety experienced by foreign students learning Turkish as a second language at TÖMER institutions of various universities while speaking Turkish, and the speaking anxiety of students learning Turkish as a second language was examined in terms of various variables (gender, exchange level, etc.). This study was conducted using the survey model, one of the quantitative research designs. For this purpose, the "Sources of Speech Anxiety Scale of Those Learning Turkish as a Second Language", developed by Young (1990) and adapted to Turkish by Yılmaz (2018) , was applied to the students and it was tried to obtain information about the study group in line with the data obtained. The study group of the research consists of 130 students studying Turkish at B2 and C1 levels at TÖMER within Burdur Mehmet Akif Ersoy University, Isparta Süleyman Demirel University and Mersin University. All data were analyzed by saving them to the SPSS (Statistical Package For Social Sciences) for Windows 22 program on the computer. When the findings obtained ,0are evaluated, it is seen that 53.49% of those who learn Turkish as a second language are anxious while speaking. The agreement scores given to the statements of the sources of speaking anxiety scale of those who learn Turkish as a second language do not show a statistically significant difference according to the gender and exchange level of the individuals.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1997), Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi, Ankara.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1),349-368.
  • Cohen J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Routledge Academic.
  • Ergüt, S. E. (2021). Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Alan Yurt Dışındaki İki Dilli Türk Çocuklarının Miras Dil Konuşma Kaygılarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gökhan, O. (2020). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen bireylerin konuşma kaygısının konuşma öz yeterliliklerine etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kara, S. (2022). Bursa Uludağ Üniversitesinde Eğitim Gören Ahıskalı Türk Öğrencilerin Türkiye Türkçesi Konuşma Kaygısı Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kardaş, M. N. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. TurkishStudies, 10(7), 541-556.
  • Kavrazlı, İ. (2022). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Ana Dil ve Yabancı Dildeki Konuşma Kaygıları. (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, H. (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3). 389-404.
  • Özmat, D. (2017). İngilizce Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Rashid, A.W. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Afgan öğrencilerin konuşma kaygılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. TurkishStudies, 7(3),2199-2218.
  • Sevim, O. (2014). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 60,389-402.
  • Şengül, K. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Partnerliği (TANDEM) Yoluyla Gerçekleştirilen Öğretimin Öğrencilerin Konuşma Kaygılarına Etkisi. International Journal of Language Academy, 5(2), 163-175
  • Tez, Z. F. (2017). Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı, Utangaçlık ve Konuşma Kaygısı Arasındaki Yordayıcı İlişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Young, D. J. (1991). Creating a low-anxiety classroom environment: what does the language anxiety research suggest, Modern Language Journal, 75(4), 426–437.
  • Zhu, F. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Çinli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Bağcı 0000-0001-8624-8274

Esra Armutcuk 0009-0007-9646-7324

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bağcı, H., & Armutcuk, E. (2024). İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Konuşma Kaygıları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(3), 363-384.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: