COVID-19 SALGIN SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMALARINA YÖNELİK OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2022,
Cilt: 3 Sayı: 2, 80 - 98, 20.12.2022
Ünzile Tunca
,
Döndü Neslihan Bay
Öz
Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgınının ortaya çıkışı eğitim alanında değişikliklere neden olmuştur. Bu süreçte eğitimin kesintiye uğramaması için farklı çözüm yolları aranmış ve uzaktan eğitim uygulamalarına geçilmiştir. Bu araştırmada Covid-19 salgın sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmada çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden kolay ulaşılabilir durum örneklemi ve ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın yürütüldüğü okullar kolay ulaşılabilir durum örneklemine göre Eskişehir merkez iline bağlı iki bağımsız anaokulu ve bir ilkokul bünyesindeki anasınıfları olarak belirlenmiştir. Ölçüt örnekleme göre ise araştırmaya katılan öğretmenlerin en az 5 yıl mesleki kıdeme sahip olmaları ile 5 yaş grubu sınıflarında görev yapmaları ölçüt olarak belirlenmiş ve 17 okul öncesi öğretmeni araştırmaya katılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler doküman halinde düzenlenmiş, kodlamalar yapılarak temalar oluşturulmuş ve öğretmenlerin doğrudan ifadelerine yer verilmiştir. Araştırmanın sonucunda Covid-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik okul öncesi öğretmenleri çoğunlukla oyun etkinliklerini tercih ettiklerini, gösterip- yaptırma yöntemini ve soru cevap tekniklerini kullandıklarını ifade etmiştir. Öğretmenlerin bu süreçte materyal olarak en fazla doğal materyallere yer verdikleri ve uzaktan eğitim sürecini Zoom programı ile gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecine ve bu sürecin çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik çoğunlukla olumsuz görüşler ifade ettikleri; bu süreçte verimliliği arttırmaya yönelik ise 14 farklı öneride bulundukları görülmüştür. Araştırma kapsamında ortaya çıkan sonuçlar ilgili alan yazınla tartışılmıştır.
Kaynakça
- Acar, E. A., Erbaş, Y. H., & Eryaman, M. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 31-54.
- Akkaş Baysal, E., Ocak, G. & Ocak, İ. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214.
- Ali̇si̇nanoğlu, F., Türksoy, E., & Karabulut, R. (2020). Pandemi sürecinde çocukluk dönemi korkuları. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), 447-56.
- Altın, F., & Gündoğdu, K. (2021). Okul öncesi eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi: sorunlar ve öneriler. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 577-592.
- Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 99-114.
- Arar, A. (1999). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi, uzaktan eğitim uygulama modelleri ve maliyetleri. Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu. Kara Kuvvetleri Eğitim ve Doktrin Komutanlığı, Ankara.
- Arı, M. & Tuğrul, B. (1996). Okul öncesi eğitim. Milli Eğitim Dergisi, (132), 68-69.
- Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 117-154.
- Balat, G. U., Bilgin, H., & Özdemir, A. A. (2012). 5-6 yaş çocukları için öğrenme stilleri ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 479-490.
- Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
- Bartan, S. (2022) Okul öncesi öğretmenlerinin Covid 19 pandemi döneminde uygulanan uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 1-24.
- Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
- Baştürk, S., Dönmez, G., & Dicle, A. N. (2013). Geçerlik ve güvenirlik. S. Baştürk (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri, (ss.161-194). Ankara: Vize Yayıncılık.
- Beşpınar, F. U. & Aybars, A. İ. (2013). Erken yaşlarda çocuk refahı ve kadın istihdamı politika belgesi. Ankara: UNICEF Yayınları.
- Clarke, J., Kipping, R., Chambers, S., Willis, K., Taylor, H., Brophy, R., ... & Langford, R. (2021). Impact of Covid-19 restrictions on preschool children’s eating, activity and sleep behaviours: A qualitative study. BMJ open, 11(10), 4-7.
- Cordovil, R., Ribeiro, L., Moreira, M., Pombo, A., Rodrigues, L. P., Luz, C., ... & Lopes, F. (2021). Effects of the Covid-19 pandemic on preschool children and preschools in Portugal. Journal of Physical Education and Sport, 21, 492-499.
- Çoban, S. (2013). Uzaktan ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı,. İstanbul.
- Dereobalı, N., & Özcan, M. (2018). Erken çocukluk döneminde yapılandırılmamış materyallerle hikaye oluşturmanın önemi. Dil Dergisi, 169(1), 51-66.
- Duran, M. (2021). The effects of Covid-19 pandemic on preschool education. İnternational Journal of Educational Methodology, 7(2), 249-260.
- Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi–bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
- Ersan, Ş. (2020). Okul öncesi eğitimi anlamak. Z. Seçer Şahin (Ed.), Okul Öncesi Eğitime Giriş, (ss.16-20). Ankara: Eğiten Yayıncılık.
- Evcen, S. N. (2022). Okul öncesi dönemde pandemi sürecinde çocukların oyun hakkına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as Covid-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296.
- Göktaş, İ., Gülay Ogelman, H., & Güngör, H. (2020). Covid-19 sürecinde 5-6 yaş çocuklarının online eğitim imkânlarına yönelik anne-baba görüşleri. 5. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Adana.
- Göllü, Ö. Ö. (2018). Anaokulunda kullanılan öğretim yöntem ve teknikler. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 3(3), 4-6.
- Gündoğdu, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1860-1862.
- Idioga, N., Berasategi, N., Eiguren, A., & Picaza, M. (2020). Exploring children’s social and emotional representations of the Covid-19 pandemic. Frontiers in Psychology, 1952, 16-18.
- İşman, A. (1998). Uzaktan Eğitim. Sakarya: Değişim Yayınları.
- Karademir, A., Kartal, A., & Türk, C. (2020). Science education activities in Turkey: A Qualitative comparison study in preschool classrooms. Early Childhood Education Journal, 48(3), 285-304.
- Karp, P., & McGowan, M. (2020). Clear as mud: schools ask for online learning help as coronavirus policy confusion persists. The Guardian, 1(1), 261-307.
- Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayınları.
- Kaymak Eren, S., Çakmak Teloğlu, Ş. K. & İlhan, T. (2017). Türkiye’de erken çocukluk eğitimine uluslararası bir bakış: OECD karnesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(ERTE özel sayısı), 125-149.
- Kırık, M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94. doi: 10.17829/midr.20142110299
- Kim, J. (2020). Learning and teaching online during Covid-19: Experiences of student teachers in an early childhood education practicum. International Journal of Early Childhood, 52(2), 145-158.
- Koçyiğit, S., & Baydilek, N. B. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının oyun algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 1-26.
- Konca, A. S., & Çakır, T. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile okul öncesi eğitimden ilkokula geçiş hakkında veli görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 520-545.
- Kunduracı, H. K. Ö., & Yaralı, K. T. (2022). Examining the leadership skills of preschool children in terms of emotion expressiveness and self-regulation skills. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(2), 294-306.
- Kuset, Ş., Özgem, K., Şaşmacıoğlu, E., & Güldal, Ş. (2021). Evaluation of the impact of distance education on children in preschool period: teachers ‘opinions. Near East University Online Journal of Education, 4(1), 78-87.
- Luo, W., Berson, I. R., & Berson, M. J. (2022). Enhancing preschool–home collaboration: lessons from virtual home visit experiences during the COVID-19 outbreak in China. Early Years, 42(1), 119-135.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara. http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden 10 Haziran 2022 tarihinde alınmıştır.
- Ogelman, H. G., Güngör, H., & Göktaş, İ. (2021). Covid-19 ve yeni̇ dönemdeki̇ okula uyum süreci̇: Okul öncesi̇ eğitimi̇ öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi̇. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 10(1), 11-24.
- Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem, İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş projesi. İstanbul: Neta Yayıncılık ve Reklam Hizmetleri.
- Özakbaş, S., Baba, C., Doğan, Y., Çevik, S., Özçelik, S., & Kaya, E. (2022). Comparison of SARS-CoV-2 antibody response after two doses of mRNA and inactivated vaccines in multiple sclerosis patients treated with disease-modifying therapies. Multiple Sclerosis and Related Disorders, 58, 103486.
- Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
- Phillips, L. G., Cain, M., Ritchie, J., Campbell, C., Davis, S., Brock, C., ... & Joosa, E. (2021). Surveying and resonating with teacher concerns during Covid-19 pandemic. Teachers and Teaching, 1-18.
- Pınar, M.A. & Dönel-Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461,486.
- Railienė, A., Merfeldaite, O., & Prakapas, R. (2021). Covid-19 lessons: experience in organization of distance pre-school education. Digital Education Review, (40), 141-153.
- Rostad, C. A., Kamidani, S., & Anderson, E. J. (2021). Implications of SARS-CoV-2 viral load in children: getting back to school and normal. JAMA Pediatrics, 175(10), 5-6.
- Sönmez, S. (2011). Yaratıcı drama yöntemiyle bir oyun metninin Brecht dramaturgisine göre incelemesi. Bitirme Projesi. Ankara: Çağdaş Drama Derneği.
- Stites, M. L., Sonneschein, S. & Galczyk, S. H. (2021). Preschool parents’ views of distance learning during Covid-19. Early Education and Development, 32(7), 923-939. doi: 10.1080/10409289.2021.1930936
- Tangüner, D. (2017). Okul öncesi eğitim almış ve almamış ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum düzeyi ve anksiyete düzeyi (Yüksek lisans tezi). Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Tavşancıl, Ezel & Aslan, A. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Thomas, L., Howard, J. & Miles, G. (2006). The effectiveness of play practice for learning in the early years. Psychology of Education Review, 30(1), 52-58.
- Thompson, S. C. (1993). Natural materials: Creative activities for children, Preschool-Grade 5.
- Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80
- UNICEF. (2020). What have we learnt?: Overview of Findings from a Survey of Ministries of Education on national Responses to Covid-19. UNICEF, World Bank, Paris, New York, Washington D.C.
- Yang, Y. F., & Tsai, C. C. (2017). Exploring in-service preschool teachers’ conceptions of and approaches to online education. Australasian Journal of Educational Technology, 33(1) 9-12.
- Yaşar, M. (2018). Nitel araştırmalarda nitelik sorunu. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 55-73.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, B. (2021). Preschool education in Turkey during the Covid-19 pandemic: A phenomenological study. Early childhood education journal, 49(5), 947-963. doi: https://doi.org/10.1007/s10643-021-01153-w.
- Yıldız, E., & Şahin, K. (2022) Covid-19 pandemisi sürecinde okul öncesi öğretmenleri: yaşanan sorunlar. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 33-57.
- Yılmaz, Y. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaş grubu çocukları için okul olgunluğu kontrol listesi geliştirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yürek, E. (2021). Okul öncesi eğitimde uzaktan eğitimin uygulanabilirliğine yönelik okul öncesi öğretmenlerinin ve alandaki akademisyenlerin görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
- Zembat, R., Tosun, D., Çalış, N. B., & Yılmaz, H. (2020). Okul öncesi eğitimde doğal ve artık materyallerin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 19-32.
- Zhao, S., Lin, Q., Ran, J., Musa, S. S., Yang, G., Wang, W., ... & Wang, M. H. (2020). Preliminary estimation of the basic reproduction number of novel coronavirus (2019-nCoV) in China, from 2019 to 2020: A data-driven analysis in the early phase of the outbreak. International journal of infectious diseases, 92, 214-217.