In this research, it was aimed to evaluate teacher qualifications of
secondary school mathematics teacher candidates by taking into consideration
peer opinions and teacher qualifications during micro-teaching applications.
The research is a descriptive study on situational patterning and is based on
qualitative research techniques. Data were collected with an observation form
with sections on content, narration, material, communication and time use. As a
result of the research, they are aware that communication skills are a
qualification for a mathematics teacher, but they only communicate with
elements such as body language, tone of voice. They found that a mathematical
discussion did not express their views on dimensions and class culture. It also
appears that the subject does not comment on the structure of the information,
its place in the curriculum and assessment evaluation. It can be said that
there is a lack of professional perspectives in evaluating secondary school
prospective teachers' peers
Teacher qualifications secondary school mathematics teacher candidates Micro-Teaching
Bu araştırmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının öğretmen
yeterliklerinin mikroöğretim uygulamaları sırasında akran görüşleri ve öğretmen
nitelikleri göz önüne alınarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma
durum saptamaya yönelik betimsel bir çalışma olup, nitel araştırma teknikleri
temel alınarak desenlenmiştir. İçerik, anlatım, materyal,
iletişim ve zamanı kullanımla ilgili bölümleri olan bir gözlem formu ile veriler
toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda iletişim becerisinin bir matematik
öğretmeni için nitelik olduğunun farkında oldukları fakat iletişimi yalnızca beden
dili, ses tonu gibi unsurlarla açıkladıkları görülmektedir. Matematiksel bir
tartışmanın boyutları ve sınıf kültürü ile ilgili görüş beyan etmedikleri
bulunmuştur. Ayrıca konunun bilgi yapısı, öğretim programındaki yeri ve ölçme
değerlendirme ile ilgilide görüş bildirmedikleri görülmektedir. Ortaokul
matematik öğretmen adaylarının akranlarını değerlendirmede profesyonel bakış
açısı eksikliğinin olduğu söylenebilir.
öğretmen yeterlikleri ortaokul matematik öğretmen adayı Mikroöğretim
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.