The purpose of this study, 4006-Scientific and Technological Research
Council of Turkey (TUBITAK) is to put forward both advisor teachers’ and
students’ their opinions on the science fair. In the study, case study was used from qualitative
research methods. The study was conducted on a voluntary basis with 15
advisor teachers and 15 students of a school that held 4006-TUBITAK science
fair in the spring semester of 2017-2018 academic year. The semi-structured interview form developed by the researchers was
used as data collection tool. Content analysis method was used in the analysis
of the data. As a result, advisor
teachers and students had expressed their thoughts about 4006-TUBITAK science fair with positive words. The words
they use include “leadership“, “far from monotony”, “entrepreneurship”, “creativity”. These words were classified by
the participants in terms of their relations with cognitive, affective and
psychomotor areas. The lack of laboratory, lack of equipment, lack of tools,
lack of necessary sensitivity of the school administration, students’ anxiety
of exam and lack of irrelevant, teachers’ course density and lack of project
experience have been shown as problems in the science fair process. In addition, advisor teachers and
students stated that they also need expert support especially during the
project preparation process. Participants also expressed that the 4006-TUBITAK
science fair contributed to their personal development in different areas and
these fields were gathered under the themes of “positive attitudes and
behaviors” and “high-level thinking skills”. The participants have offered many
solutions about their live problems in the 4006-TUBITAK science fair process,
and considering the institutions that will apply these solution proposals, the
school administration, Ministry of Education (MEB), provincial national education
directorate are reported under the themes.
Science literacy TUBITAK science fair advisor teacher and student opinions
Bu çalışmanın amacı hem danışman öğretmenlerin
hem de öğrencilerin 4006-Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) bilim fuarı ile ilgili
görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
(örnek olay) çalışma modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar yarıyılında 4006-TÜBİTAK
bilim fuarı düzenlemiş bir okulun 15 danışman öğretmeni ve 15 öğrencisi ile
gönüllülük esasına göre yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç
olarak danışman öğretmenler ve öğrenciler 4006-TÜBİTAK bilim fuarı ile ilgili
düşüncelerini olumlu kelimelerle ifade etmişlerdir. Kullandıkları kelimeler
arasında “liderlik”, “monotonluktan uzak”, “girişimcilik”, “yaratıcılık” gibi
kelimeler bulunmaktadır. Katılımcıların kullandıkları bu kelimler bilişsel,
duyuşsal ve psikomotor alanlarla ilişkileri doğrultusunda temalaştırılmıştır.
Bilim fuarı sürecinde yaşanılan sorunlar olarak laboratuvarın olmaması, araç
gereç eksikliği, okul idaresinin gereken hassasiyeti göstermemesi, öğrencilerin
sınav kaygısı yaşaması ve ilgisizliği, öğretmenlerin ders yoğunluğu ve proje
deneyimi eksikliği gösterilmiştir. Bunun yanı sıra öğretmenler ve öğrenciler
proje hazırlık sürecinde özellikle uzman desteğine de ihtiyaç duyduklarını
belirtmişlerdir. Katılımcılar 4006-TÜBİTAK bilim fuarının kişisel gelişimlerine
farklı alanlarda katkı yaptığını da ifade etmişler ve bu alanlar “olumlu tutum
ve davranışlar” ile “üst düzey düşünme becerileri” temaları altında
toplanmıştır. 4006-TÜBİTAK
bilim fuarında yaşadıkları sorunlara ilişkin katılımcılar birçok çözüm önerisi
dile getirmişler ve bu çözüm önerileri uygulayacak kurumlar dikkate alınarak
okul idaresi, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), il milli eğitim müdürlüğü (İl MEM)
temaları altında bildirilmiştir.
Bilim okuryazarlığı TÜBİTAK bilim fuarı danışman öğretmen ve öğrenci görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.