Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı derslerine yönelik
tükenmişlik düzeylerinin incelenmesinin amaçlandığı bu çalışma, Karadeniz
Bölgesindeki Trabzon Üniversitesi, Samsun 19 Mayıs Üniversitesi ve Giresun
Üniversitesi’nin Eğitim Fakültelerinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında
öğrenimini sürdüren 187 müzik öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma, betimsel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeli ile
yapılmıştır. Araştırmadaki veriler, “Bireysel Çalgı Tükenmişlik Ölçeği” ile
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sosyal bilimlerde kullanılan bir
istatistik programı kullanılarak betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda müzik öğretmeni adaylarının çoğunluğunu kız öğrenciler
oluştururken araştırmada mezun olunan lise, cinsiyet, ek bir işte çalışma,
aylık harçlık miktarı, bireysel çalgı, barınma, akademik not ortalaması,
haftalık ders saati değişkenlerine göre bireysel çalgı dersi tükenmişlik durumu
arasında anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak bireysel çalgı
dersi tükenmişliklerinin sınıf değişkeni açısından grup ortalamaları arasında
anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda
araştırmada kullanılan ölçeğin daha farklı çalışmalarda da kullanılması ve bu
araştırma sonuçları ile karşılaştırılması, benzer araştırmaların ilerleyen
yıllarda, daha çeşitli açılardan veya daha detaylı ölçeklerle farklı
üniversitelerde veya Türkiye genelinde uygulanabileceği gibi önerilerde
bulunulmuştur.
The aim
of this study was to investigate the burnout levels of music teacher candidates
for individual instrument classes. The study was carried out in the educational
faculties of Trabzon University, Samsun 19 Mayıs University and Giresun
University. The research was carried out with a survey model of descriptive
research methods. The data in the study were collected with an “Individual
Instrument Burnout Scale”. The data were
analyzed by using descriptive analysis method using Statistical Package for Social
Sciences program. As a result of the study, while the majority of female music
teachers were female students, it was concluded that there was no significant
difference between high school, gender, additional work, monthly allowance
amount, individual instrument, shelter, academic grade point average, weekly
course hours and individual instrument lesson burnout status. However, it was
concluded that there was a significant difference between the group means of
the individual instrument lesson burnout class variables. The use in more
different scale of operation used in the research of the study and comparison
with the results of this research, in the later years of similar research, with
more variety of angles or more detailed scale in different universities in
Turkey or suggestions were made can be applied in general.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.