Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin kültürel sermaye yeterliklerini (Entelektüel birikim, katılım, kültürel bilinç, kültürel potansiyel) ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. İlgili alanyazın tarandığında yurt içinde eğitim bilimleri alanında kültürel sermayeye dair çok az çalışmanın olması, “kültürel sermaye” kavramının ülkede yeni tartışılıyor olması araştırmayı önemli kılmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 öğretim yılında Gaziantep ili eğitim kurumlarında görev yapan 110’u kadın, 146’sı erkek olmak üzere toplam 256 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçme aracının geliştirilmesi için öncelikle ilgili alan yazın taranarak madde havuzu oluşturulmuş olup 60 maddelik taslak form hazırlanmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılarak 51 maddelik anket formuyla ön uygulamaya çıkılmıştır. Uygulama sonrasında geçerlik ve güvenirlik analizi yapılmış olup faktör yükleri .50’nin altında olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Bu işlemden sonra ölçme aracında geriye kalan 30 madde yer almıştır. Yapılan geçerlik çalışmaları sonucunda açımlayıcı faktör analizi için ölçeğin KMO değeri .92; barlett testi .00 (p<.01); açıklanan varyans %57 olarak saptanmıştır. Hazırlanan ölçeğin boyutları ise; entelektüel birikim, katılım, kültürel bilinç ve kültürel potansiyel olarak tanımlanmış olup bu boyutlar alanyazın ile tutarlı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise ölçme aracı için yapılan DFA’da elde modelin uyum indeksleri incelenmiş ve Ki-kare değerinin (x2=1018.93, N=256, sd= 393, p= 0.00) anlamlı olduğu görülmüştür. Uyum indeksi değerleri ise RMSEA; 0.079, SRMR; 0.065, GFI; 0.79, AGFI; 0.75, CFI; 0.96, IFI; 0.97, NFI; 0.94; ϰ2/df = 2.59 olarak bulunmuştur. Bu durum ölçeğin kabul edilebilir uyum düzeyinde olduğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışmasında ise iç tutarlık katsayısı olan cronbach alpha değeri toplamda .94 olarak bulunmuştur. Boyut bazında bakıldığında ise tüm boyutların değerleri .77’nin üzerinde çıkmıştır. Sonuç olarak; 30 maddelik 4 boyutlu geçerli ve güvenilir bir ölçek literatüre kazandırılmıştır.
Aim of this study is to develop a reliable and valid scale that can
evaluate teachers’ cultural capital proficiencies such as intellectual
knowledge, participation, cultural awareness and cultural potential. The fact
that there are few domestic studies on cultural capital in the field of
education sciences and the fact that the concept has just begun to be
discussed make the study vital.In the education year of 2013-2014, ın the city
of Gaziantep the total 256 teachers 110 of whom are female and 146 of are
male were sampled for the study. In order to develop the scale, firstly related
literature was scanned and an item pool was constituted. Then a draft form
consisting 60 items was formed. After having taken experts’ view and having
made required arrangements, the draft form consisting of 51 items was
applied preliminarily. Following to that, the analysis of reliability and
validity was done and the items whose item total statistics value is below
0.50 were excluded. So 30 items were left for the scale.As a result of validity
analysis, for the explanatory factor analysis, the scale’s KMO value is .092,
Barlett test is .00 (p<.01) and the total explained variance is % 57. The
subscales of the scale are determined as intellectual knowledge, participation,
cultural awareness and cultural potential. These subscales are found to be
consistent with the literature. As a result of confirmatory factor analysis,
model’s fit index obtained via DFA was examined and Chi-square value
(x2=1018.93, N=256, sd= 393, p= 0.00) is observed to be significiant. Fit
index values are; RMSEA; 0.079, SRMR; 0.065, GFI; 0.79, AGFI; 0.75,
CFI; 0.96, IFI; 0.97, NFI; 0.94; ϰ2/df = 2.59. These values of scale shows
that an acceptable level of compliance. For the reliability of the scale of
whose internal consistency was analyzed, Cronbach Alpha value is estimated
to be .094. When analyzed as subscales, whole subscales values were above
.77. As a result, a reliable and valid scale with 4 subscales consisting total 30
items has been obtained.
Diğer ID | JA55UK24SB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1 |