Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 61 - 74, 30.06.2017

Öz

Sosyal bilgiler, içerisinde birbirinden farklı disiplinleri barındırıp, öğrenme öğretme sürecinde bu disiplinlere uygun kazanım, beceri ve değer aktarımına dayalı öğretim ve ders programlarının ön plana çıktığı bir çalışma alanıdır. Diğer alanlarda olduğu gibi bu çalışma alanına yönelik olarak hazırlanan programlar da, ilgili kurum ve birimler tarafından, belli aralıklarla zamansal duyarlılık ve ihtiyaç kavramlarından dolayı değiştirilip yenilenmektedir. Yapılan bu değişiklik ve yeniliklerin bilimsel olarak değerlendirilmesi, program karar koordinasyon, çalışma ve danışma gruplarına fikir vermesi bakımından oldukça önemli bir işleve sahiptir. Yeni hazırlanan programların analizine yönelik yapılan çalışmalar, program hazırlayıcılarına dönüt vermesi bakımından oldukça önemli bir işleve sahiptir. Bu işlevin niteliğini arttırmak amacıyla yapılan çalışmalarda, programın tema yeterliliğine sahip alan uzmanlarının görüşlerine başvurmak programın sağlam temeller üzerine oturma sürecini hızlandıracaktır. Bu araştırmanın amacı, 2017 yılında hazırlanıp 2017-2018 güz döneminde uygulanacak olan yeni sosyal bilgiler programının alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Nitel veri analizi tekniklerinden dayalı olarak alan uzmanlarının görüşlerinin analiz edildiği bu araştırma da, araştırma konusuyla ilgili soruları içerisinde barındıran yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilen görüşlerin analizinde ve modellerin oluşturulmasında NVivo 11 programından yararlanılmıştır. Analiz Edoğrultusunda oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlara bakıldığında, çalışma grubunu oluşturan alan uzmanlarının sosyal bilgiler programına ilişkin birbirinden farklı algılara sahip olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Barth, J. L. (1991). Elemantary and Junior High-Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials. Maryland: University Press of America, Inc.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997), İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: YÖK- Dünya Bankası Yayınları.
  • Baysal, N. Z. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler programlarının felsefi temelleri. İçinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Tanrıöğen, A. (Ed.). İstanbul: Lisans Yayıncılık, ss. 57–76.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Demirkaya, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde ders kitabı. İçinde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Sever, R. ve Koçoğlu, E. (Ed.). Ankara: Pegem A Akademi, ss. 89-103.
  • Doğanay, A. (2002) “Sosyal Bilgiler Öğretimi”, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gökkaya, K. (2003). Sosyal bilgilere giriş. İçinde Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Şahin C. (Ed.). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, ss. 9–29.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. ve Kaya, F. (2016). “Türkiye’de Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kavramına Yönelik Metaforik Farkındalıkları / Metaphorical Realizations the Exam Concept of 8th Students Towards of Middle School in Turkey”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 11/19. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11154, p. 579-600.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M., and Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. Thousand Oakes: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. (2001) Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programındaki Değişmelerin Değerlendirilmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Öztürk, C. ve Deveci, H. (2016). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Programlarının Değerlendirilmesi, (Edit.Cemil Öztürk) Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Programları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. İçinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 53–96.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İle 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Taslak Öğretim Programının Karşılaştırması. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 27(8) (461-487).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Analysis on 2017 Social Studies Program by Field Experts on 2005 Program Schedule

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 61 - 74, 30.06.2017

Öz

Social knowledge is a field of study where teaching and learning programs based on the acquisition, skill and value transfer appropriate to these disciplines are embedded in different disciplines. As is the case in other fields, the programs prepared for this study field are also changed and renewed by the relevant institutions and units due to the temporal sensitivity and need concepts at certain intervals. Scientific evaluation of these changes and innovations has a very important role in providing an idea to the program decision-making coordination, working and consultation groups. Studies on the analysis of the newly prepared programs have a very important role in giving feedback to the program builders. In studies aimed at enhancing the quality of this function, resorting to the views of field experts with the theme qualification of the program will speed up the process of establishing the program on sound foundations. The aim of this research is to evaluate the new social information program, prepared in 2017 and to be implemented in the fall semester 2017-2018, in line with the opinions of field experts. This research, which analyzes the opinions of field experts based on qualitative data analysis techniques, also utilized the NVivo 11 program in analyzing the opinions obtained in the form of semi-structured interviews involving questions related to research and creating models. As a result of the analysis, the encodings formed according to the opinions were formed in line with the common opinions of the experts. When the results of the research were examined, it was found that the field experts who constituted the study group had different perceptions regarding the social studies program.

Kaynakça

  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Barth, J. L. (1991). Elemantary and Junior High-Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials. Maryland: University Press of America, Inc.
  • Barth, J. L. ve Demirtaş, A. (1997), İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: YÖK- Dünya Bankası Yayınları.
  • Baysal, N. Z. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler programlarının felsefi temelleri. İçinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Tanrıöğen, A. (Ed.). İstanbul: Lisans Yayıncılık, ss. 57–76.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Demirkaya, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde ders kitabı. İçinde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Sever, R. ve Koçoğlu, E. (Ed.). Ankara: Pegem A Akademi, ss. 89-103.
  • Doğanay, A. (2002) “Sosyal Bilgiler Öğretimi”, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gökkaya, K. (2003). Sosyal bilgilere giriş. İçinde Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler. Şahin C. (Ed.). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, ss. 9–29.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koçoğlu, E. ve Kaya, F. (2016). “Türkiye’de Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kavramına Yönelik Metaforik Farkındalıkları / Metaphorical Realizations the Exam Concept of 8th Students Towards of Middle School in Turkey”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 11/19. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11154, p. 579-600.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M., and Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. Thousand Oakes: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. (2001) Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programındaki Değişmelerin Değerlendirilmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Öztürk, C. ve Deveci, H. (2016). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Programlarının Değerlendirilmesi, (Edit.Cemil Öztürk) Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Programları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. İçinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 53–96.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İle 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Taslak Öğretim Programının Karşılaştırması. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 27(8) (461-487).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erol Koçoğlu

Mesut Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 26 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, E., & Aydın, M. (2017). Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi. International Journal of Social Science Research, 6(1), 61-74.
AMA Koçoğlu E, Aydın M. Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi. IJSSR. Haziran 2017;6(1):61-74.
Chicago Koçoğlu, Erol, ve Mesut Aydın. “Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi”. International Journal of Social Science Research 6, sy. 1 (Haziran 2017): 61-74.
EndNote Koçoğlu E, Aydın M (01 Haziran 2017) Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi. International Journal of Social Science Research 6 1 61–74.
IEEE E. Koçoğlu ve M. Aydın, “Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi”, IJSSR, c. 6, sy. 1, ss. 61–74, 2017.
ISNAD Koçoğlu, Erol - Aydın, Mesut. “Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi”. International Journal of Social Science Research 6/1 (Haziran 2017), 61-74.
JAMA Koçoğlu E, Aydın M. Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi. IJSSR. 2017;6:61–74.
MLA Koçoğlu, Erol ve Mesut Aydın. “Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi”. International Journal of Social Science Research, c. 6, sy. 1, 2017, ss. 61-74.
Vancouver Koçoğlu E, Aydın M. Alan Uzmanlarına Göre 2017 Sosyal Bilgiler Programının 2005 Programı Çerçevesinde Analizi. IJSSR. 2017;6(1):61-74.

*