Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik becerisini
ölçmek amaçlı geliştirilen bu ölçekte MEB (2010) ve MEB (2017) sosyal bilgiler
öğretim programında yer alan girişimci bireylerin özellikleri dikkate
alınmıştır. Literatüre baktığımızda girişimci bireyler ile ülkenin ekonomik
yönden bilinçli bir şekilde kalkındırılması hedeflenmiştir. Sosyal girişimcilik ise bireylerde risk alma,
problem çözme, tehlikelerin farkında olma, organizasyon yapma gibi davranışları
kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu araştırma ile ortaokul öğrencilerinde sahip
oldukları girişimcilik becerisini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu beceri ise ölçekte
yer alan profesyonellik, azim, yaratıcı
düşünme alt boyutları ile ölçülmüştür. İlk olarak ölçek 62 madde ve 3 alt
boyuttan oluşmaktadır. 5’li likert tipi ile derecelendirilmiştir. Yapılan
açımlayıcı faktör analizler sonucu 21 madde 3 alt boyut olarak düzenlemiştir.
Cronbach alfa değeri .86 olarak bulunmuş ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir.
Toplam varyans değerine baktığımızda %43‘ünü alt boyutlar yansıtmaktadır.
Açımlayıcı faktör analizi için toplanan veriler Afyonkarahisar il merkezinde
bulunan 320 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi ile
21 maddeye indirilen ölçekte, doğrulayıcı faktör analizi ile kurulan modellerin
verilere uyumu incelenmiştir. Sonuçta ortaokul öğrencilerine yönelik geçerli ve
güvenilir bir girişimcilik becerisi ölçeği oluşturulmuştur.
This
scale, which was developed to measure the entrepreneurial skills of middle
school students, takes into consideration the characteristics of the
entrepreneurial individuals involved in the MONE (2010) and MONE (2017) social
studies curriculum. When we look at literature, it is aimed to develop economically
and consciously the entrepreneurial individuals and the country. Social
entrepreneurship aims to give behavior such as risk taking, problem solving,
awareness of danger, organization in the individuals. This research aimed to
determine the entrepreneurship skills of middle school students. This skill is
measured by the sub-dimensions of professionalism, determination,
responsibility, creativity and authenticity that take place on the scale.
Firstly, the scale consists of 62 items and 3 sub-dimensions. The explanatory
analyzes were conducted as 21 items and 3 sub-dimensions. The Cronbach alpha
value was 85 and was found to be reliable. When we look at total variance
value, 43% reflect sub-dimensions. Data collected for descriptive factor
analysis consist of 320 middle school students in Afyonkarahisar city center. For
the scale reduced to 21 items by exploratory factor analysis, the compliance of
models established by confirmatory factor analysis was examined. As a result, a
valid and reliable entrepreneurial skill scale for middle school students was
established.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |