Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 18, 30.06.2018

Öz

Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik becerisini
ölçmek amaçlı geliştirilen bu ölçekte MEB (2010) ve MEB (2017) sosyal bilgiler
öğretim programında yer alan girişimci bireylerin özellikleri dikkate
alınmıştır. Literatüre baktığımızda girişimci bireyler ile ülkenin ekonomik
yönden bilinçli bir şekilde kalkındırılması hedeflenmiştir.  Sosyal girişimcilik ise bireylerde risk alma,
problem çözme, tehlikelerin farkında olma, organizasyon yapma gibi davranışları
kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu araştırma ile ortaokul öğrencilerinde sahip
oldukları girişimcilik becerisini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu beceri ise ölçekte
yer alan profesyonellik, azim,  yaratıcı
düşünme alt boyutları ile ölçülmüştür. İlk olarak ölçek 62 madde ve 3 alt
boyuttan oluşmaktadır. 5’li likert tipi ile derecelendirilmiştir. Yapılan
açımlayıcı faktör analizler sonucu 21 madde 3 alt boyut olarak düzenlemiştir.
Cronbach alfa değeri .86 olarak bulunmuş ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir.
Toplam varyans değerine baktığımızda %43‘ünü alt boyutlar yansıtmaktadır.
Açımlayıcı faktör analizi için toplanan veriler Afyonkarahisar il merkezinde
bulunan 320 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi ile
21 maddeye indirilen ölçekte, doğrulayıcı faktör analizi ile kurulan modellerin
verilere uyumu incelenmiştir. Sonuçta ortaokul öğrencilerine yönelik geçerli ve
güvenilir bir girişimcilik becerisi ölçeği oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Akşit, G. (2003). Farklı Kültürlerde Girişimcilik Niyeti ve Üniversite Öğrencilerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Antalya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 4 (2). 207-239
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 9. Baskı
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi. 3. Baskı
  • Ekici, E. (2016). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini belirlemede planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yönetim Ve Organizasyon Anabilim Dalı: Adana
  • Eraslan, L. (2011). İlköğretim programlarında girişimcilik öğretimi (hayat bilgisi dersi örneği). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 27: 82-94
  • Karasakal, N., Aksu, B. & Demircili, E. (2013). Meslek yüksekokullarındaki teknik ve sosyal program öğrencilerinin girişimci kişilik açısından karşılaştırılarak program türünün girişimciliği özendirme ve girişimci kişilik oluşumu konusunda bir etkisinin olup olmadığını tespit etmeye yönelik bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 5(2):134-150
  • Kılıç, R. Keklik, B. & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: bandırma İibf İşletme Bölümü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.17(2): 423-435
  • Koçak, S. & Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutumları üzerinde sosyal girişimciliğin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.11(3): 631-645
  • MEB. (2010). 2010 Taslak öğretim programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB. (2016). 2017 Taslak öğretim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • Ocak, G. & Hocaoğlu, N. (2014). Öğrencilerin internet ortamında ingilizce kullanmalarına yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi.16(1): 1-30. DOI NO: 10.5578/JSS.7387
  • Öner, M., Onay, M. & Deveci Kocakoç, İ. (2016). Öğrencilerin kariyer planlamalarında girişimcilik, profesyonellik ve liderlik arzularının ölçülmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi. Celal Bayar Üniversitesi.23(3): 623- 638
  • Özdemir, Ş. (2017). Devlet ve piyasa ikileminde girişimcilik ve Türkiye'de girişimcilik eğitiminde devletin rolü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Aksaray Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı: Aksaray
  • Özdevecioğlu, M. & Cingöz, A. (2009).Sosyal girişimcilik ve sosyal girişimciler teorik çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 32: 81-95
  • Polat, B. D., Alkan Ersoy, Ö. & Toran, M. (2017). Çocuk katılımı farkındalık ölçeği (ÇKFÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(2). 186-215. DOI: 10.24130/eccd-jecs.196720171241
  • Tekindal, S. (2015). Duyuşsal Özelliklerin Ölçülmesi İçin Araç Oluşturma. Ankara: Pegem Akademi. 3. Baskı. Turan, İ., Şimşek, Ü. & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert Ölçeği ve likert tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30: 186-203 Uygun, K. & Er, A. R. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (11): 136- 157
  • Uygun, M., Mete, S. & Güner, E.(2012). Genç girişimci adayların girişimcilik eğilimi ve girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 4(2): 145-156.
  • Yazıcı, H. & Koca, M.K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı. Tay, B. ve Öcal, A. (ed.) Özel Öğretim Yöntemleri ile Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.

DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURSHIP SKILLS ASSESSMENT MEASUREMENT IN THE SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND CONSTRUCTION OF FIELD STUDY

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 18, 30.06.2018

Öz

This
scale, which was developed to measure the entrepreneurial skills of middle
school students, takes into consideration the characteristics of the
entrepreneurial individuals involved in the MONE (2010) and MONE (2017) social
studies curriculum. When we look at literature, it is aimed to develop economically
and consciously the entrepreneurial individuals and the country. Social
entrepreneurship aims to give behavior such as risk taking, problem solving,
awareness of danger, organization in the individuals. This research aimed to
determine the entrepreneurship skills of middle school students. This skill is
measured by the sub-dimensions of professionalism, determination,
responsibility, creativity and authenticity that take place on the scale.
Firstly, the scale consists of 62 items and 3 sub-dimensions. The explanatory
analyzes were conducted as 21 items and 3 sub-dimensions. The Cronbach alpha
value was 85 and was found to be reliable. When we look at total variance
value, 43% reflect sub-dimensions. Data collected for descriptive factor
analysis consist of 320 middle school students in Afyonkarahisar city center. For
the scale reduced to 21 items by exploratory factor analysis, the compliance of
models established by confirmatory factor analysis was examined. As a result, a
valid and reliable entrepreneurial skill scale for middle school students was
established.

Kaynakça

  • Akşit, G. (2003). Farklı Kültürlerde Girişimcilik Niyeti ve Üniversite Öğrencilerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Antalya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 4 (2). 207-239
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 9. Baskı
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi. 3. Baskı
  • Ekici, E. (2016). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini belirlemede planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yönetim Ve Organizasyon Anabilim Dalı: Adana
  • Eraslan, L. (2011). İlköğretim programlarında girişimcilik öğretimi (hayat bilgisi dersi örneği). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 27: 82-94
  • Karasakal, N., Aksu, B. & Demircili, E. (2013). Meslek yüksekokullarındaki teknik ve sosyal program öğrencilerinin girişimci kişilik açısından karşılaştırılarak program türünün girişimciliği özendirme ve girişimci kişilik oluşumu konusunda bir etkisinin olup olmadığını tespit etmeye yönelik bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 5(2):134-150
  • Kılıç, R. Keklik, B. & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: bandırma İibf İşletme Bölümü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.17(2): 423-435
  • Koçak, S. & Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutumları üzerinde sosyal girişimciliğin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.11(3): 631-645
  • MEB. (2010). 2010 Taslak öğretim programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB. (2016). 2017 Taslak öğretim Programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • Ocak, G. & Hocaoğlu, N. (2014). Öğrencilerin internet ortamında ingilizce kullanmalarına yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi.16(1): 1-30. DOI NO: 10.5578/JSS.7387
  • Öner, M., Onay, M. & Deveci Kocakoç, İ. (2016). Öğrencilerin kariyer planlamalarında girişimcilik, profesyonellik ve liderlik arzularının ölçülmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi. Celal Bayar Üniversitesi.23(3): 623- 638
  • Özdemir, Ş. (2017). Devlet ve piyasa ikileminde girişimcilik ve Türkiye'de girişimcilik eğitiminde devletin rolü (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Aksaray Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı: Aksaray
  • Özdevecioğlu, M. & Cingöz, A. (2009).Sosyal girişimcilik ve sosyal girişimciler teorik çerçeve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 32: 81-95
  • Polat, B. D., Alkan Ersoy, Ö. & Toran, M. (2017). Çocuk katılımı farkındalık ölçeği (ÇKFÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(2). 186-215. DOI: 10.24130/eccd-jecs.196720171241
  • Tekindal, S. (2015). Duyuşsal Özelliklerin Ölçülmesi İçin Araç Oluşturma. Ankara: Pegem Akademi. 3. Baskı. Turan, İ., Şimşek, Ü. & Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert Ölçeği ve likert tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30: 186-203 Uygun, K. & Er, A. R. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (11): 136- 157
  • Uygun, M., Mete, S. & Güner, E.(2012). Genç girişimci adayların girişimcilik eğilimi ve girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 4(2): 145-156.
  • Yazıcı, H. & Koca, M.K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı. Tay, B. ve Öcal, A. (ed.) Özel Öğretim Yöntemleri ile Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

GÜRBÜZ Ocak

MELEK Didin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ocak, G., & Didin, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Social Science Research, 7(1), 1-18.
AMA Ocak G, Didin M. Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. IJSSR. Haziran 2018;7(1):1-18.
Chicago Ocak, GÜRBÜZ, ve MELEK Didin. “Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Social Science Research 7, sy. 1 (Haziran 2018): 1-18.
EndNote Ocak G, Didin M (01 Haziran 2018) Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. International Journal of Social Science Research 7 1 1–18.
IEEE G. Ocak ve M. Didin, “Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”, IJSSR, c. 7, sy. 1, ss. 1–18, 2018.
ISNAD Ocak, GÜRBÜZ - Didin, MELEK. “Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Social Science Research 7/1 (Haziran 2018), 1-18.
JAMA Ocak G, Didin M. Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. IJSSR. 2018;7:1–18.
MLA Ocak, GÜRBÜZ ve MELEK Didin. “Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Social Science Research, c. 7, sy. 1, 2018, ss. 1-18.
Vancouver Ocak G, Didin M. Ortaokul Öğrencilerinde Girişimcilik Becerisi Değerlendirme Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. IJSSR. 2018;7(1):1-18.

*