Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 154 - 174, 30.06.2018

Öz

Drama; geçmiş
yaşantıların, tarihi olayların, düşüncelerin veya hayal süzgecinde kalmış soyut
durumların ve anıların, daha somut hale getirilmesi ve acı, hüzün, keder,
sevinç, mutluluk gibi insani duyguların doyurulması amacıyla, belli bir grup
içerisinde çeşitli teknikler ile gösterime aktarılması olarak tanımlanabilir. Dramanın,
bir disiplin aracı olmasının yanı sıra çeşitli konuların öğretiminde
kullanıldığında somutlaştırma, yaratıcılık ve problem çözme başta olmak üzere
birçok sosyal beceriyi geliştirdiği söylenebilir. Özellikle soyut kavramları
somutlaştırmak için drama yönteminden faydalanabilinir. Sosyal bilgiler
dersinde, kültür aktarımı hakkında soyut kavramlar bulunmaktadır. Bu nedenle
drama yöntemi, sosyal bilgiler dersindeki soyut kavramların aktarımını
somutlaştırmak amacıyla kullanılabilir. Bu araştırma; Kültür ve Miras öğrenme
alanında  “Çevresindeki doğal varlıklar
ile tarihi mekanları, nesneleri ve eserleri tanır.” kazanımının drama yöntemi
ile aktarılmasında 5.sınıf öğrenci görüşlerinin incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Durum çalışmasının amacı; belirli bir duruma ilişkin sonuçlar
ortaya koymak iken en temel özelliği bir ya da birkaç durumun katılımcı
gözlemleri, derinlemesine görüşmeler yoluyla doküman toplamaktır. Araştırmanın
çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenmiş olup bu kapsamda beşinci
sınıfta öğrenim gören ve kazanımın aktarılmasında drama yönteminden faydalanan
gönüllü öğrenciler çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırmanın veri toplama
aşamasında; gözlem, görüşme formu ve ses kaydından yararlanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonunda katılımcılar drama
için eğlenceli ortam ve oyun ifadelerini kullanmıştır. Dramanın olumlu yönleri
olarak iletişimin artması, öğretici ve eğlenceli olması, öğrenmenin
kolaylaşması ve kendini ifade etmek olarak belirtmişlerdir. Bunun yanında
dramanın olumsuz yönleri olarak sınıfta çok gürültü olması, ezberin unutulması,
heyecan ve rol unutkanlığı olduğu belirtilmiştir. Dramanın sosyal bilgiler
derslerinde daha çok kullanılmasının yanında diğer derslerde de kullanılması
gerektiği belirtilmiştir. Öğrencilere derslerde drama yöntemini uygulayabilecekleri
ortamlar sunulabilir. Derslerde drama kullanımı arttırılabilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Ankara Üniversitesi Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.Adıgüzel, Ö. (2016). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Yayınları.Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim adresi: http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf Erişim Tarihi: 28.02.2018 Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım YayıneviFazlıoğlu, Y. (2011). İlköğretimde Drama. Dramanın Çocuk Gelişimine Etkisi. İstanbul: Kriter YayınlarıKaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6) Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, TED Yayınları, 37. Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1 (2), 179-190.Oruç, Ş. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde mizah (Yayımlanmış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Rüzgar, M.A. (2014). 6. sınıf sosyal bilgiler dersindeki ipek yolunda Türkler ünitesinde geçen göç kavramının drama yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi), Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun. San, İ. (1991). Yaratıcı drama eğitsel boyutları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi I. Eğitim Kongresi. İzmir. Selimhocaoğlu, A. (2004). Drama ile öğretimde dramanın önemi. İnönü Üniversitesi Eğitim fakültesi XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa Yayınları. Sönmez, V. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi.(3.bs).Ankara: Pegem AkademiTaşdemir, V. (2013). İlköğretimde drama oyunları ile türkçe, matematik, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen ve teknoloji derslerinin öğretimi. Ankara: Kök Yayınları. Teyfur, M. (2009,Ekim).İlköğretim birinci kademe derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkisi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. İzmir. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(10.bs). Ankara: Seçkin YayıncılıkYılmaz, S. (2012). Sosyal bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin öğrencilerin sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmış doktora tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.

Assessment of Drama Technıques for Using 5th Grade Students

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 154 - 174, 30.06.2018

Öz

Drama is the presentation of abstract
scenes and memoirs of past experiences, historical events, thoughts or
imaginary abstract situations, with various techniques in a certain group in order
to make them more concrete and to satisfy human emotions such as pain, sadness,
sorrow, joy, happiness. As well as being a discipline tool, it is seen that
Drama has developed a number of social skills, especially in terms of
concretization, creativity and problem solving when used in teaching various
subjects. In the Social Studies lesson, there are abstract concepts about
culture transfer. Thus, the drama technique can be used to embody the transfer
of abstract concepts. This research; In the field of culture and heritage
learning, it was done in order to evaluate the opinions of the 5th grade
students in the transfer of the achievement of "acquire the natural
assets, historical sites, objects and works in the vicinity" by drama
technique. The case study was used in the research qualitative research design.
The purpose of the situation study; while the most basic feature is to collect
documents through one or more participant observations, in-depth interviews.
The study group of the study was determined by the purposeful sampling method
and volunteer students who were educated in the fifth grade and benefited from
the drama technique in transferring the achievement were included in the study
group. During the data collection phase of the study; the data is imposed by
observation, interview form, audio recording. Descriptive analysis was used in
the analysis of the data. Finally, the data are interpreted. At the end of the
research, the participants used fun environment and play expressions for drama.
As positive aspects of the drama, they have stated that communication is
increasing, being instructive and fun, facilitating learning and expressing
oneself. On the other hand, as negative aspects of drama, it is said that there
is a lot of noise in class, forgetting memorization, excitement and role
forgetfulness. It is stated that the drama should be used more in social
studies lessons as well as in other lessons. There should be an environment
where students can apply the drama method in the lessons. 
The use of
drama in lessons can be increased.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Ankara Üniversitesi Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.Adıgüzel, Ö. (2016). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Yayınları.Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim adresi: http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf Erişim Tarihi: 28.02.2018 Erden, M. (Tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım YayıneviFazlıoğlu, Y. (2011). İlköğretimde Drama. Dramanın Çocuk Gelişimine Etkisi. İstanbul: Kriter YayınlarıKaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6) Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, TED Yayınları, 37. Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 1 (2), 179-190.Oruç, Ş. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde mizah (Yayımlanmış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Rüzgar, M.A. (2014). 6. sınıf sosyal bilgiler dersindeki ipek yolunda Türkler ünitesinde geçen göç kavramının drama yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmış yüksek lisans tezi), Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Giresun. San, İ. (1991). Yaratıcı drama eğitsel boyutları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi I. Eğitim Kongresi. İzmir. Selimhocaoğlu, A. (2004). Drama ile öğretimde dramanın önemi. İnönü Üniversitesi Eğitim fakültesi XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa Yayınları. Sönmez, V. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi.(3.bs).Ankara: Pegem AkademiTaşdemir, V. (2013). İlköğretimde drama oyunları ile türkçe, matematik, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen ve teknoloji derslerinin öğretimi. Ankara: Kök Yayınları. Teyfur, M. (2009,Ekim).İlköğretim birinci kademe derslerinde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkisi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. İzmir. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(10.bs). Ankara: Seçkin YayıncılıkYılmaz, S. (2012). Sosyal bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin öğrencilerin sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi. (Yayımlanmış doktora tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Çağır

Şahin Oruç

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağır, S., & Oruç, Ş. (2018). 5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 7(1), 154-174.
AMA Çağır S, Oruç Ş. 5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi. IJSSR. Haziran 2018;7(1):154-174.
Chicago Çağır, Sibel, ve Şahin Oruç. “5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 7, sy. 1 (Haziran 2018): 154-74.
EndNote Çağır S, Oruç Ş (01 Haziran 2018) 5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 7 1 154–174.
IEEE S. Çağır ve Ş. Oruç, “5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi”, IJSSR, c. 7, sy. 1, ss. 154–174, 2018.
ISNAD Çağır, Sibel - Oruç, Şahin. “5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 7/1 (Haziran 2018), 154-174.
JAMA Çağır S, Oruç Ş. 5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi. IJSSR. 2018;7:154–174.
MLA Çağır, Sibel ve Şahin Oruç. “5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, c. 7, sy. 1, 2018, ss. 154-7.
Vancouver Çağır S, Oruç Ş. 5. Sınıf Öğrencilerinin Drama Yöntemini Kullanımının İncelenmesi. IJSSR. 2018;7(1):154-7.