Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin öğrenci başarısından ve başarısızlığından sorumluluk algılarının denetim odağı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin denetim odağı, öğrenci başarısı ve başarısızlığından sorumluluk algılarının belirlenen değişkenlere göre farklılık oluşturup oluşturmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. İlişkisel tarama modeli ile şekillenen araştırmanın evrenini Diyarbakır il merkezinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Evreni temsil etmek üzere 508 sınıf öğretmeni oranlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma için gerekli verileri toplamak amacıyla “Öğretmen Denetim Odağı Ölçeği” ve “Öğretmenlerin Öğrenci Başarısından Sorumluluk Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz sürecinde Betimsel İstatistik, Bağımsız t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin öğrenci başarısından sorumluluk algılarının yüksek ancak öğrenci başarısızlığından sorumluluk algılarının düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin denetim odağı özelliğinin cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği ancak istihdam tipi ve öğrenci sayısı değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermedikleri görülmüştür. Başarıdan sorumluluk alma boyutunun ise öğrenci sayısı ve yaş değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği; başarısızlıktan sorumluluk alma boyutunda ise istihdam tipi ve yaş değişkenleri açısından anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür. Son olarak, sınıf öğretmenlerinin denetim odağına ilişkin görüşleri ile başarıdan sorumluluk almaya yönelik görüşleri arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Akademik Başarı, Başarısızlık, Denetim Odağı, Sorumluluk Alma, Sınıf Öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Destekleyen Kurum | Dicle Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi Koordinatörlüğü |
Proje Numarası | ZGEF.20.005 |
Teşekkür | Dicle Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi Koordinatörlüğü'ne katkılarından dolayı teşekkür ederim |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 10, Sayı 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { ijssresearch1003990, journal = {International Journal of Social Science Research}, issn = {}, eissn = {2146-8257}, address = {ijssresearch@gmail.com}, publisher = {Şahin ORUÇ}, year = {2021}, volume = {10}, pages = {229 - 247}, doi = {}, title = {İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Şehir, Suat and Aküzüm, Cemal} } |
APA | Şehir, S. & Aküzüm, C. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi . International Journal of Social Science Research , 10 (2) , 229-247 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijssresearch/issue/66794/1003990 |
MLA | Şehir, S. , Aküzüm, C. "İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi" . International Journal of Social Science Research 10 (2021 ): 229-247 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijssresearch/issue/66794/1003990> |
Chicago | Şehir, S. , Aküzüm, C. "İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi". International Journal of Social Science Research 10 (2021 ): 229-247 |
RIS | TY - JOUR T1 - İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi AU - Suat Şehir , Cemal Aküzüm Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - DO - T2 - International Journal of Social Science Research JF - Journal JO - JOR SP - 229 EP - 247 VL - 10 IS - 2 SN - -2146-8257 M3 - UR - Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 International Journal of Social Science Research İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi %A Suat Şehir , Cemal Aküzüm %T İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi %D 2021 %J International Journal of Social Science Research %P -2146-8257 %V 10 %N 2 %R %U |
ISNAD | Şehir, Suat , Aküzüm, Cemal . "İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi". International Journal of Social Science Research 10 / 2 (Aralık 2021): 229-247 . |
AMA | Şehir S. , Aküzüm C. İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi. International Journal of Social Science Research. 2021; 10(2): 229-247. |
Vancouver | Şehir S. , Aküzüm C. İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi. International Journal of Social Science Research. 2021; 10(2): 229-247. |
IEEE | S. Şehir ve C. Aküzüm , "İlkokul Öğrencilerinin Başarısızlık Nedenlerinin Sınıf Öğretmenlerinin Denetim Odağı Bağlamında İncelenmesi", International Journal of Social Science Research, c. 10, sayı. 2, ss. 229-247, Ara. 2021 |